Romy advies gewicht dosering restklachten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Kiek »

Romy, is je FT3 weleens gecheckt?
Hierboven staat wel de T3 vermeld, maar dat is de totale hoeveelheid T3 in je lijf.
Het gaat nu met name om de vrije fractie ervan: de FT3.
Zou die vrije fractie misschien te laag zijn?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Romy »

Hoi Kiek,
Ja de T3 die ik heb genoemd is Ft3, sinds oktober 2020 wordt alleen nog Ft3 bepaald. Ik had de arts in het Radboud gevraagd of aanvullende behandeling met T3 zinvol is maar zij gaf aan dat dat niet de voorkeur heeft vanwege de nodige contra indicaties, en omdat mensen die aanvullend Cytomel gebruiken, er over het algemeen alleen de eerste 8 weken baat bij hebben. Het is beter als je lichaam zelf lokaal de T4 omzet naar T3 op aanvraag. Dit schijnt mijn lichaam goed te doen volgens de artsen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Kiek »

Als de T3 een verschrijving is, en men bedoelt de FT3, dan is een FT3 van 1.5 pmol/l te laag. Doorsnee referentiewaarden liggen in de buurt van de 3 tot 7 pmol/l.

Een tikfout?
Na 6 weken 100mcg Euthyrox:
TSH 0,31
Ft4 15
T3 1,5
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Romy »

Het zou kunnen dat ik een tikfoutje heb gemaakt, ik zal het nog eens navragen bij mijn arts. Ik kan jammergenoeg nergens mijn uitslagen inzien, alleen die van de laatste keer prikken omdat dat in het Radboud is geweest. Ik had wel begrepen dat het netjes binnen de norm was maar het is zeker iets om nog eens aan te kaarten! Je noemde ook dat een actieve levensstijl uiteindelijk slecht vol te houden is, zou ik ook juist daardoor zwaarder kunnen blijven?
Kiek schreef: 30 jul 2022, 13:08 Als de T3 een verschrijving is, en men bedoelt de FT3, dan is een FT3 van 1.5 pmol/l te laag. Doorsnee referentiewaarden liggen in de buurt van de 3 tot 7 pmol/l.

Een tikfout?
Na 6 weken 100mcg Euthyrox:
TSH 0,31
Ft4 15
T3 1,5
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Romy »

De waarden van voor mijn zwangerschap zijn in hetzelfde lab, nuchter geprikt. De reden dat ze niet in het rijtje passen is denk ik omdat ik toen nog een goed functionerende schildklier had en dus ook geen medicatie gebruikte. Alle andere waarden zijn "kunstmatig".
Die lage TSH/Ft4 van 0,31 mU/l/15 pmol/l is inderdaad nuchter geprikt, om 8 uur 's ochtends, voor het slikken van mijn medicatie.
Ik neem mijn medicatie altijd 's ochtends in met een beetje water op een nuchtere maag, en ik eet/drink daarna zo'n 1,5 uur niks.
Is zo'n stop periode van 2 weken ook zinvol bij Hashimoto? Gooit het de boel niet helemaal uit balans? Ik ga me hier wel wat verder in verdiepen.
Toch fijn zo'n forum, ik werd bij de arts gewoon in het diepe gegooid. Totaal geen info.
Dankjewel, ik leer steeds een beetje bij!
Liefs, Romy
Kiek schreef: 28 jul 2022, 12:43 Je waarden van voor je zwangerschap uit 2018 zijn niet inpasbaar in je huidige waardenrijtje.
Waarschijnlijk een ander lab, of nieuw labapparatuur (andere ref.-waarden).

Die te lage TSH/FT4 van 0.31 mU/l/15 pmol/l blijft verdacht.
Heb je je toen nuchter laten prikken, zonder levothyroxinedosis van die dag? [slikken ná prikken]. Slik je 's ochtends je levothyroxine op nuchtere maag?

Je kunt ook radicaal doen: stop 2 weken met de levothyroxine. Dus helemaal geen levothyroxine (=T4) tijdens die twee weken. Na die 2 weken heb je nog steeds 25% van de levothyroxine over. Dat komt door de lange halfwaardetijd van T4.
Na die 2 weken lab FT4/TSH.
Dus niet alleen TSH. Want daar heb je weer niets aan als je je situatie wilt leren doorzien.

Als je na exact 2 weken nog steeds een FT4 overhoudt van ca. 13 pmol/l of 14 pmol/l, dan lijkt je schildklierhuishouding herstelt van een vervelende ontsteking.

Je schildklier zou ook zomaar naar de andere kant kunnen doorslaan. En de neiging krijgen teveel te produceren.

Kortom, met de tussentijdse 2-weken proef leer je snel je huidige schildklierproductie kennen. En weet je beter waarmee je je schildklierhormonen kunt bijstaan.

Hou je taai!
Kiek
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Kiek »

Die lage TSH/Ft4 van 0,31 mU/l/15 pmol/l is inderdaad nuchter geprikt, om 8 uur 's ochtends, voor het slikken van mijn medicatie.
..met daarbij een T3 van 1.5.
Je schrijft dat het Radboud geen Cytomel voorschrijft.
En ik probeer je schildklierpatroon te volgen.

Waarom is je TSH slechts 0.31 mU/l, minstens 24 uur na je laatste schildklierhormoontablet?
Heb je mogelijk zelf weleens Cytomel geprobeerd in deze periode?
Of thyreoïdum?
Dat zou namelijk je relatief lage FT4 kunnen verklaren bij die te lage TSH van 0.31mU/l.
En zélfs je relatief lage T3.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 31 jul 2022, 12:39 Waarom is je TSH slechts 0.31 mU/l, minstens 24 uur na je laatste schildklierhormoontablet?
Heb je mogelijk zelf weleens Cytomel geprobeerd in deze periode?
Of thyreoïdum?
Dat zou namelijk je relatief lage FT4 kunnen verklaren bij die te lage TSH van 0.31mU/l.
En zélfs je relatief lage T3.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee😅 Er zit ongeveer 26-27 uur tussen mijn laatste tablet en prikken. De enige medicatie die ik heb gebruikt is Euthyrox, en die lage TSH is op 100mcg en die Ft4 is juist het hoogst van alle keren dat ik het heb laten prikken. De waarde daarna is ook vrij laag, namelijk 0,71 mU/l wederom op 100mcg. Op 75mcg heb ik ook een lage Ft4 (13) en een redelijk lage TSH (1,9). Als ik het vergelijk met voor mijn Hypothyreoïdie dan is mijn TSH nu inderdaad iets lager maar mijn Ft4 juist hoger. Ik weet niet of ik dat als referentie kan gebruiken.
clemensvanos
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2020, 13:30

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door clemensvanos »

Ik heb 4 jaar lang lopen worstelen met mijn gewicht en op mij werd ingepraat dat mijn Hadhimoto wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Mijn Hashimoto kwam vrij laat aan het licht en ik kampte bleek achteraf ook met een dichtgeklapte beenslagader. Vanwege mijn leeftijd heeft het inregelen met Thyrax bijna 2 jaar geduurd. De eerste maanden vloog mijn gewicht omhoog. Mijn beweeglijkheid was minder maar ik ben eerder meer dan minder gaan consumeren. Het gewicht naam toe van 85 naar 105 kilo. Ik slik 175 mcg Thyrax sinds 3 jaar.
Van mensen die onbekend zijn met Hadhimoto kreeg ik te horen, dat afvallen met een schildklierziekte niet xou lukken.
Inmiddels ben ik afgevallen van 105 naar 87 kilo en voel me daar heel prettig bij.
Met alcohol was ik al eens gestopt en dat hielp niet erg veel. Zakte wel wat, maar niet genoeg naar mijn zin.
Werd vorig jaar getroffen door longkanker en ben in de aanloop naar de operatie en de chemokuren alles op voeding en bewegiingsgebied gaan omgooien.
Veel meer beweging, anders eten en geen alcohol of snoep meer. Als het water mij uit de mond loopt van een lekker gebak, bestel of koop ik dat nu zo nu en dan maar probeer dit dan wel met mijn partner of anderen te delen.
Ik schep nooit meer twee keer op, eet minder vlees en compenseer dat met noten. Alcohol en snoep zijn nagenoeg volledig uitgebannen. Eet veel meer fruit en drink meer thee en water of alcoholvrij bier.
Kortom in mijn geval ben ik na het opkomen van de Hashimoto minder gaan bewegen maar het zelfde aantal calorieën blijven innemen. Lang geduurd om daar flnk in te snijden. Vooral met het wame zomerweer van 2022 verbrand ik vaak wel 2.000 extra calorieen op een dag als ik ga sporten. Dan voed ik mijn lichaam met veel thee en water en eet ik wat fruit en brood extra.
Ik heb nu ik sinds kort gepensioneerd ben ook wel alle tijd op mijn voeding en extra bewegen te focussen.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Romy advies gewicht dosering restklachten

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 31 jul 2022, 12:39
Die lage TSH/Ft4 van 0,31 mU/l/15 pmol/l is inderdaad nuchter geprikt, om 8 uur 's ochtends, voor het slikken van mijn medicatie.
Waarom is je TSH slechts 0.31 mU/l, minstens 24 uur na je laatste schildklierhormoontablet?
Heb je mogelijk zelf weleens Cytomel geprobeerd in deze periode?
Of thyreoïdum?
Dat zou namelijk je relatief lage FT4 kunnen verklaren bij die te lage TSH van 0.31mU/l.
En zélfs je relatief lage T3.

Dag!
Kiek
Ik zou nog even terugkomen op mijn nieuwe waarden nu ik mijn dosering verlaagd heb van 100mcg naar 88mcg. Ik heb net mijn uitslagen binnengekregen.
Mijn tsh is nu 0,92 ft4 13 en ik heb ook laten prikken op anti-tpo 44. (nuchter geprikt, voor inname van medicatie)
Ik merk wel dat deze dosering iets beter voelt dan de 100mcg, alleen ik heb geen uitleg gekregen over de uitslag van m'n anti-tpo. Is deze waarde normaal of is het toch Hashimoto?
Plaats reactie