Alice en startklachten?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Startklachten?

Bericht door Kiek »

Hallo Alice,

Het roken wegzetten is een fantastische stap!
Maar ik geloof er niets van dat het effect heeft op je schildklierfunctie.
Ja, op Pubmed valt er heel wat over te vinden. En dan lees je zoiets als: further studies are required .....al tientallen jaren.

Ik heb met je waarden gespeeld, om te zien met welke waarden van je reeks een logischer verhaal te maken is. Zonder het Wie-van-de-drie-effect.

Je oudste waarden uit 2018 heb ik weggelaten.
En uit de resterende reeks er vier uitgehaald.

FT4 ---- TSH
16.40---4.58
12.10---13.55
13.10---8.44
11.80---22.60
Het doel blijkt met deze waarden te liggen op een FT4 tegen de 18 pmol/l met een TSH van ca. 1.8 mU/l.
Vanwege mijn keuze valt er veel tégen te beweren. Maar toch laat ik het resultaat zien.

Als je het idee hebt dat je last hebt van de levothyroxine, dan zou je de dosis in 2 delen kunnen slikken. 's Ochtends vroeg en b.v. rondom het middaguur.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
Alice2x2021-2x2022Sept2022.jpg
Alice2x2021-2x2022Sept2022.jpg (40.07 KiB) 3006 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
AliceB
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2022, 17:31

Re: Startklachten?

Bericht door AliceB »

Weer bedankt, Kiek, voor wat richting in deze doolhof!
AliceB
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2022, 17:31

Re: Startklachten?

Bericht door AliceB »

Hallo Kiek, ik heb een nieuwe uitslag, zou je willen kijken of dat nog iets verandert aan mijn (voorlopige) setpoint? Alvast bedankt!

De uitslag van het laatste bloedonderzoek (geprikt onder gelijke omstandigheden) is: TSH 1,20 (was: 4,58) en FT4 vrijwel onveranderd 16,5 (was: 16,4).
Ik snap er weer niet zo veel van. Als de TSH flink daalt, zou de FT4 toch juist moeten stijgen? Ik ben hier op het forum geloof ik vergelijkbare uitslagen tegengekomen waarbij de TSH daalde en de FT4 stabiel bleef, maar heb geen idee meer waar en ook niet wat als mogelijke verklaringen werd geopperd. Als iemand mijn geheugen wil opfrissen of een idee heeft van wat hiervan de oorzaak is: graag!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Startklachten?

Bericht door Kiek »

Hallo Alice,

Hoe zou je deze waarden kunnen krijgen bij gebruik van (hoeveel?) µg?

Een scenario:
Het is vroeg in de ochtend.
Je hebt 24 uur geleden je dosering geslikt.
Deze ochtend slikte je de dosering eigenlijk per ongeluk.
Want je wilde aanvankelijk naar het lab, nuchter, >24 uur na je laatste pillen.
Je dacht: "Ik ga toch eens kijken of dit m'n waarden verandert!"
Zo stapte je een uurtje later het lab binnen.
En zie: TSH lager van ca. 4 naar 1.2!
Doch de FT4 is gelijk gebleven.

Hoe kan dat?

Je TSH reageert (natuurlijk!!) heel snel met een verlaging na inname van je levothyroxine.
Dat is vanwege de korte TSH-halfwaardetijd van een kwartier tot anderhalf uur.
Je hypofyse heeft dus vrijwel onmiddellijk in de gaten wat er als T4 in vrije vorm in je mond binnenkomt.
Je FT4 daarentegen (1/2 life ca. 1 week!) is nog niet bezig aan z'n post-slik-stijging (= een topstijging ca. 3 uur na inname).
En blijft nog even op hetzelfde niveau staan.

Dit zijn leuke experimenten om je schildklierwaardenpatroon te leren kennen.

In ieder geval is een dosis van minder dan 75 µg niet voldoende om ook een matige hypothyreoïdie volledig te corrigeren.
Je doel is stabiliteit, terwijl je je vaak als een vaatdoek voelt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
AliceB
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2022, 17:31

Re: Startklachten?

Bericht door AliceB »

Hallo Kiek,
Bloed is deze week geprikt op mijn nuchtere maag, zonder medicatie en bij hetzelfde lab als de vorige keren, na 6 weken 75mcg - waarbij ik me zo nu en dan heel redelijk heb gevoeld.
'k Breek me het hoofd over die rare waarden...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Startklachten?

Bericht door Kiek »

Dan is 75 µg niet genoeg, Alice.
En zwabberen je waarden zo nu en dan nog steeds onbeheerst, want te weinig grip door je te lage dosis.
Zolang je dus te weinig slikt, kán deze voor jou te lage dosis niet voldoende doorpakken om het gewenste effect te krijgen: je schildklierhuishouding buitenspel zetten.
Je te slap werkende schildklier mag niets meer in te brengen hebben.
Dit is de consequentie van de fysiologische eigenschappen van de schildklierhuishouding.

Je zou je dosis nog eens met 6.25 µg kunnen verhogen.
Of met 12.50 µg.
Finetunen met hoeveelheden is iets dat je zelf het beste aanvoelt.
Hou het wel 6 weken vol. Dus niet je dosis wijzigen in die 6 weken.
En dan kijken of je FT4/TSH zich normaal gedragen.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
AliceB
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2022, 17:31

Re: Startklachten?

Bericht door AliceB »

Ga inderdaad ietsje ophogen...

Bedankt weer voor je meedenken en advies, Kiek!
AliceB
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2022, 17:31

Re: Alice en startklachten?

Bericht door AliceB »

Hallo Kiek,

Ik voel me een beetje bezwaard weer een beroep op je te doen omdat ik zelf geen bijdrage weet te leveren aan dit forum, maar zou je weer willen kijken naar mijn laatste uitslagen? Ze blijven een beetje vreemd: de FT4 lijkt behoorlijk constant te zijn maar de TSH-waarden kloppen daar niet mee. Ik heb steeds onder gelijke omstandigheden bloed laten prikken: ongeveer op dezelfde tijd, bij hetzelfde lab, zonder medicatie en voor mijn ontbijt.

2022, 2 december TSH 0,33 - FT4 18,7
2023, 13 januari TSH 0,23 - FT4 16,5
Kun je iets met deze waarden voor het setpoint?

Vanaf november slikte ik 81,5 en ga nu weer terug naar 75mcg. Ondanks de lage TSH-waarde voel ik me eigenlijk best goed al slaap ik de laatste tijd weer beduidend slechter en heb ik weer meer last van spierpijn. Maar in vergelijking met een paar maanden geleden gaat het prima. Jammer van die TSH-waarde. :)

Alvast weer bedankt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Alice en startklachten?

Bericht door Kiek »

Hallo Alice,

Die 2 laatste waarden zorgen voor een verschuiving van je curve.
Het patroon verandert.
Misschien is je schildkliermedicatie gewijzigd, waardoor het hele zaakje opschuift?
Misschien toch een te grote ophoging?
Een ander lab?

De passingsgraad zakt.
Daarom heb ik deze 2 waarden weer verwijderd.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie