Mag ik jullie advies

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gtrn24
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:32

Mag ik jullie advies

Bericht door Gtrn24 »

Ik ben een vrouw van 35 jaar en 6 maanden geleden bevallen van mijn 2e kindje. Al jaren heb ik last van "vage" klachten die altijd zijn afgedaan als psychisch/Burn out etc. Afgelopen maanden ben ik echter doodmoe en echt niet meer vooruit te branden. Zelf dacht ik dat dit normaal was gezien de zorg voor een peuter en een baby en wellicht door de vele virusinfecties die ik de aflopen tijd heb gehad. Afgelopen week was ik bij de huisarts en heb ik gevraagd om bloedonderzoek omdat ik toch het vermoeden had dat ik een tekort aan het een of ander had. Uiteindelijk stemde hij hier mee in. Ik heb bloed geprikt en de volgende dag werd ik door een andere huisarts gebeld dat mijn schildklierwaarden afwijken. Heel verhaal wat voor mij niet helemaal duidelijk was met als conclusie dat het wellicht toch verstandig was om eens met medicijnen te beginnen en te kijken wat dat uithaalt. Ik heb de medicijnen gelijk opgehaald en daarna realiseerde ik me eigenlijk pas dat ik nog veel vragen heb. Ik heb nu voor 8 weken 25 mcg levothyroxine gehad en een verwijzing om bloed te prikken over 6 of 8 weken. Dan kan ik daarna weer een afspraak maken.

Mijn waarden waren als volgt (nuchter geprikt halverwege de ochtend);
Tsh- 13
T4 - 12.9
T3 - 1.7

Is het aannemelijk dat dit door mijn zwangerschap komt of kan het zo zijn dat ik hier al veel langer last van heb? In 2014 is er ook eens over mijn schildklier gesproken en toen waren de waarden;
Tsh - 4.4
T4 - 15.3
T3 - 2.4
In 2016 TSH 3.9 en t4 en t3 niet bekeken.

Excuses voor het lange verhaal maar ik ben een beetje overdonderd en vraag me echt af of alle ellende van de afgelopen jaren niet met die schildklier te maken kan hebben. Daarnaast vraag ik me af of de behandeling nu juist is want ik had het idee dat het werd afgedaan als: pilletje gaan gebruiken en wellicht dat het dan wel weer hersteld en je zonder medicatie verder kan. Dat zou ik ook verkeer begrepen kunnen hebben.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door laura »

Hallo,

Jouw dosis levothyroxine van 25 mcg is te laag. Daar red je het niet mee.

viewtopic.php?p=37226#p37226
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door Kiek »

Hallo Gtm,

Inhakend op de opmerking van Laura heb je inderdaad een flink tekort aan T4, die je echt niet opbouwt met 25 µg.
In 2014 had je trouwens ook al een tekort.
En in 2016 was je TSH 3.9. Dat had toen al hét signaal moeten zijn dat er iets chronisch loos is.

Helaas vergelijken dokters niet de waarden van één mens, maar gooien alle waarden van een hele groep in een mengmachine, en pakken daaruit zo ongeveer het gemiddelde. In die hele groep mensen bijeen zwabbert de TSH van ca. 0.4 tot 4 mU/l. Ook jouw 3.9 mU/l viel toch maar mooi nét binnen die groep..... dus niks aan de hand, is de boodschap van de referentiewaarden.

Maar voor jouw schildklierhuishouding is die TSH van 3.9 mU/l wel te hoog.
Voor zover ik het met je twee opgegeven waarden kan zien, ligt je behoefte aan FT4 op het niveau van een TSH van ongeveer 1.5 mU/l. Kijk op het plaatje naar het oranje sterretje.
Je FT4 is daarbij tegen de 18 pmol/l.
Met je FT4 van 15.3 kwam je lichaam dus al tekort.
En nu is je tekort met een FT4 van 12.9 pmol/l alleen maar groter geworden: ruim 5 pmol/l. Dat is veel.

Een beetje 25 µg levothyroxine doet hieraan helemaal niets.
Het enige resultaat is dat je FT4 na je pilletje in de ochtend even flink gaat zwabberen, en je TSH doet z'n best om mee te zwieren.
En de volgende ochtend ben je weer terug bij af.

Vraag je dokter je dosis te wijzigen naar 75 µg levothyroxine.
Dan heb je tenminste een klein opbouwend beginnetje.
En een sneller herstel van je tekort aan FT4.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Gtrn24 augustus 2022.jpg
Gtrn24 augustus 2022.jpg (39.56 KiB) 4983 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gtrn24
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:32

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door Gtrn24 »

Dag Kiek,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb morgen een afspraak bij de huisarts en dan ga ik het bespreken. Hopelijk wil hij meewerken. Wat ik mij nog afvraag is of er eigenlijk niet naar de schildklier gekeken moet worden. Is hij bijvoorbeeld vergroot of zijn er andere gekke dingen aan de hand. Ik ben daar een beetje bang voor en nu wordt behandeling gestart aan de hand van de bloedwaarden maar vraag me af of dat voldoende is. Daarnaast is het denk ik ook goed om te vragen om de antistoffen te prikken? Dan heb ik in ieder geval een idee waar het vandaan komt..
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door Romy »

Hoi Gtrn,
Zoals Kiek ook al zei gaat die 25mcg niks uithalen. Huisartsen zijn ook onvoldoende onderlegd wat schildklierproblematiek betreft dus je zou een doorverwijzing kunnen vragen naar de endocrinoloog. Deze zal je schildklier wat uitgebreider onderzoeken en is ook beter op de hoogte van doseringen en waarden. Schildklierproblemen na zwangerschap is een veel voorkomend iets, wat bij sommigen ook tijdelijk kan zijn, maar als ik kijk naar je oude waarden van voor je zwangerschap dan heb je altijd al een traag werkende schildklier gehad. Dit kan wel extra getriggerd zijn door je zwangerschap.
Een vergroting van je schildklier kan je arts gemakkelijk voelen, en prikken op antistoffen (anti tpo) is wel iets om aan te kaarten. Hypothyreoïdie door een auto immuunziekte (Hashimoto) wordt wel op dezelfde wijze behandeld als post partum hypothyreoïdie, maar het is wel fijn om de oorzaak te weten. Ook omdat auto immuunziektes net een soort spaaractie is (spaar ze allemaal), je bent vatbaarder voor andere auto immuunziektes wanneer je er al 1 hebt.
Gtrn24
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:32

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door Gtrn24 »

Hi Romy,

Inmiddels ben ik bij de huisarts geweest en met veel moeite heb ik een doorverwijzing gekregen voor de endocrinoloog. De huisarts was van mening dat 25mcg voldoende was en dat ik het hooguit een beetje koud kon hebben, wat moe kon zijn en mijn stem wat veranderd kon zijn. Al met al voor mij reden om verder te kijken. Moet zeggen dat ik mij behoorlijk onbegrepen voel.

Mijn schildklier is vergroot gaf hij aan maar hij voelde geen knobbels. Voor wat het waard is weten we dat dan ook in ieder geval.

Hopelijk biedt de endocrinoloog uitkomst en krijg ik de juiste hoeveelheid medicatie.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door elizabeth27 »

Heel goed dat je een doorverwijzing hebt geregeld want aan zo 'n huisarts heb je niets. Alleen moet je dan nog langer wachten om op te hogen. Hopelijk kun je er snel terecht.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door Romy »

Gtrn24 schreef: 12 aug 2022, 14:35 Hi Romy,

Inmiddels ben ik bij de huisarts geweest en met veel moeite heb ik een doorverwijzing gekregen voor de endocrinoloog. De huisarts was van mening dat 25mcg voldoende was en dat ik het hooguit een beetje koud kon hebben, wat moe kon zijn en mijn stem wat veranderd kon zijn. Al met al voor mij reden om verder te kijken. Moet zeggen dat ik mij behoorlijk onbegrepen voel.

Mijn schildklier is vergroot gaf hij aan maar hij voelde geen knobbels. Voor wat het waard is weten we dat dan ook in ieder geval.

Hopelijk biedt de endocrinoloog uitkomst en krijg ik de juiste hoeveelheid medicatie.
Met andere woorden, je huisarts heeft er overduidelijk geen verstand van en doet zomaar wat. Wat goed dat je een doorverwijzing hebt, zouden huisartsen eigenlijk standaard moeten doen. Hopelijk kan je snel terecht en word je daar wel goed geholpen. Ik zou bij de endocrinoloog aangeven dat je graag daar onder controle wil blijven omdat je huisarts over onvoldoende kennis beschikt.
Gtrn24
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:32

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door Gtrn24 »

Ja dat is vervelend. Zonde van de tijd, vooral omdat je weet dat er iets aan gedaan kan/moet worden. Ik ga inderdaad proberen om niet meer terug te hoeven naar de huisarts.. Het was ook een heel gedoe om die verwijzing te krijgen. Ik snap niet zo goed waarom ze proberen je een kul verhaal op de mouw te spelden en dan vervolgens als ze begrijpen dat je jezelf geïnformeerd hebt, ook nog een beetje verbolgen zijn. Geef gewoon aan dat je er niet zoveel van weet, dat is ook begrijpelijk.

Weet iemand iets over een vergrote schildklier? Klinkt toch wat eng. Kan het ook weer kleiner worden en wordt er in de regel altijd gecheckt of dit kwaadaardig is ofzo?
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Mag ik jullie advies

Bericht door Romy »

Gtrn24 schreef: 12 aug 2022, 22:43 Ja dat is vervelend. Zonde van de tijd, vooral omdat je weet dat er iets aan gedaan kan/moet worden. Ik ga inderdaad proberen om niet meer terug te hoeven naar de huisarts.. Het was ook een heel gedoe om die verwijzing te krijgen. Ik snap niet zo goed waarom ze proberen je een kul verhaal op de mouw te spelden en dan vervolgens als ze begrijpen dat je jezelf geïnformeerd hebt, ook nog een beetje verbolgen zijn. Geef gewoon aan dat je er niet zoveel van weet, dat is ook begrijpelijk.

Weet iemand iets over een vergrote schildklier? Klinkt toch wat eng. Kan het ook weer kleiner worden en wordt er in de regel altijd gecheckt of dit kwaadaardig is ofzo?
Huisartsen weten van veel dingen een klein beetje, wat logisch is, maar het verbaast me nog steeds dat veel huisartsen terughoudend zijn in doorverwijzen terwijl ze zelf niet over de juiste kennis beschikken. Zeker bij zoiets belangrijks en veel voorkomends als schildklierproblematiek.
Een vergrote schildklier noemen ze struma, als je daarop zoekt vind je een hoop info. Een schildklier kan vergroot zijn maar toch normaal functioneren. Je schildklier kan vergroten als je weinig jodium binnenkrijgt of na een ontsteking en het wordt ook wel behandeld met radioactief jodium waardoor de schildklier weer kleiner wordt, of operatief. Het is niet gezegd dat ze dat bij jou ook gaan doen, ze kunnen het ook gewoon in de gaten houden zolang je geen klachten ervan ondervindt. Een te grote schildklier kan namelijk tegen je slokdarm/luchtpijp drukken. Je endocrinoloog gaat je vertellen wat in jouw geval het beste is maar ik zou me niet te druk maken. Gewoon vast een beetje inlezen wat het inhoudt en vragen noteren die je graag wil stellen.
Succes!
Plaats reactie