Gewenning Euthyrox?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

't Is prima dat nieuwe T4-producten op de markt komen.
Als er maar vooruitgang is in werking, kwaliteit, stabiliteit en houdbaarheid.

Tirosint was zo'n nieuwe belofte.
Maar die zorgt juist voor een té snelle afgifte van T4 in de bloedbaan.
Alle energie wordt in een te korte tijd op je lijf losgelaten.
De aloude gewone vertrouwde T4-pillen, zoals Synthroid en Thyrax, doen er gelukkig wat langer over om hun T4 te lossen in je lijf.
Het lostempo is een belangrijk manco van Tirosint.

Je zou wensen dat er een T4-product wordt ontwikkeld dat het afgiftetempo van een schildklier zo goed mogelijk nabootst.
Alleen doet men dat niet omdat het commercieel niet interessant is.

Het bijzondere van de introductie van Tirosint was de bijzondere aandacht voor het kopje espresso. Ook een Italiaans product immers.
Ze hoefden niet te wachten op hun ontbijt, maar kunnen het met een slokje lekkere espresso doorslikken.
Met mooie foto's erbij.

Voor Tirosint zoek verder op PubMed, bijvoorbeeld met tirosint coffee.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door laura »

In dit artikel wordt het genoemd: https://www.verywellhealth.com/coffee-a ... on-3233255

Op Schildkliertje heb ik bijna tien jaar geleden een rijtje Italianen verzameld, met Salvatore Benvenga:
https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... nt-at.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

elizabeth27 schreef: 04 sep 2022, 13:00 Ben ook benieuwd of je nieuwe waardes beter bij je passen en of met aanpassing van medicatie je klachten wat zullen verminderen.

Ik heb restklachten overgehouden maar deal ook nog met andere (autoimuun)ziektes dus soms denk ik wat is de kip en wat is 't ei..... Wat triggert wat.

Ik heb geaccepteerd dat ik minder energie heb en dus zuinig ermee moet zijn en ik kijk vooral naar dingen die mij energie geven. Helaas zijn er altijd in het leven energievreters.....

Fijne dag!
Wat vervelend dat je nog last hebt van restklachten, helaas ken ik dat probleem. Heb je die autoimuunziektes ontwikkeld na je hypothyreoïdie en komt jouw hypothyreoïdie door Hashimoto?
Waarom ben je destijds eigenlijk van tirosint weer overgestapt naar thyrax, ipv je dosering te verlagen?
Ik probeer ook spaarzaam te zijn met m'n energie al gaat dat nog niet altijd van harte. Ik merk dat ik in de loop van de dag steeds vermoeider word, als een batterij die leeg gaat.
Wat zijn (naast je vermoeidheid) de restklachten die bij jou echt zijn gebleven?
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Treeske schreef: 04 sep 2022, 17:47 Kiek schrijft:
Het wordt zo goed en snel opgenomen, dat je het met een beker koffie kan innemen, bij het ontbijt.
Dàt is de reclamestunt van Tirosint.
Ik ben deze reclamestunt nog nooit tegengekomen. Ik kan hem zelfs niet vinden als ik er naar zoek op internet.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er ergens, ooit, door iemand, deze reclame gemaakt is.
In de bijsluiter staat echter, net als bij Euthyrox, dat de capsules een half uur voor het ontbijt ingenomen moeten worden.
Dit is ook het advies van de apotheek.

Ook heb ik er persoonlijk geen last van dat Tirosint versneld wordt opgenomen. Ik merk daar zelfs helemaal niets van.
Maar het is best mogelijk dat ieder persoon weer anders reageert op een bepaald merk?

Zonder dat ik het wisselen van merk (of Tirosint) wil promoten, is mijn ervaring dat het toch zinvol kan zijn.
Ik had vanaf dag 1 buikpijn van de vernieuwde samenstelling van Euthyrox.
Een reden om over te stappen naar Thyrax. Vervolgens heb ik me 10 maanden lang erg slecht gevoeld en ik kreeg het niet goed ingesteld.
Een reden om over te stappen naar Tirosint. Na 5 dagen verdwenen mijn klachten en was ik redelijk snel goed ingesteld.

Maar helemaal goed, zoals vóórdat mijn schildklier er de brui aan gaf, gaat het voor mij met een pilletje niet meer worden.
Het blijft een beetje "roeien met de riemen die ik heb".

Groet,
Treeske
Dankjewel voor het delen van je ervaring met verschillende merken. Zo blijkt dat toch niet ieder merk voor iedereen goed werkt. Ik voel me nog steeds zoals voor ik startte met medicatie, er zijn zelfs klachten bij gekomen. Sommige klachten zijn misschien alleen iets milder geworden maar me goed voelen heb ik het afgelopen jaar nog geen 1 dag gedaan. Daardoor neig ik ook naar Tirosint, juist omdat ik nog zoveel restklachten heb en ik er toch wel positieve verhalen over lees.
Ik ga me er eens verder in verdiepen.
Groetjes, Romy
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 04 sep 2022, 21:06 't Is prima dat nieuwe T4-producten op de markt komen.
Als er maar vooruitgang is in werking, kwaliteit, stabiliteit en houdbaarheid.

Tirosint was zo'n nieuwe belofte.
Maar die zorgt juist voor een té snelle afgifte van T4 in de bloedbaan.
Alle energie wordt in een te korte tijd op je lijf losgelaten.
De aloude gewone vertrouwde T4-pillen, zoals Synthroid en Thyrax, doen er gelukkig wat langer over om hun T4 te lossen in je lijf.
Het lostempo is een belangrijk manco van Tirosint.

Je zou wensen dat er een T4-product wordt ontwikkeld dat het afgiftetempo van een schildklier zo goed mogelijk nabootst.
Alleen doet men dat niet omdat het commercieel niet interessant is.

Het bijzondere van de introductie van Tirosint was de bijzondere aandacht voor het kopje espresso. Ook een Italiaans product immers.
Ze hoefden niet te wachten op hun ontbijt, maar kunnen het met een slokje lekkere espresso doorslikken.
Met mooie foto's erbij.

Voor Tirosint zoek verder op PubMed, bijvoorbeeld met tirosint coffee.
Wat merk je precies van een (te) snelle afgifte van T4? Moet ik dat zien als een soort hyperactiviteit wat je dan voelt? Ik merk met Euthyrox letterlijk niks van de afgifte namelijk, maar dat is misschien normaal bij de "ouderwetse" tabletten?
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

Aan de stof T4 is geen gewenning. Het is een noodzakelijk onderdeel van onze stofwisseling.
Het is een natuurlijke buffer om alle noodzakelijke omzettingen te allen tijde van voldoende grondstof te voorzien. Vandaar die lange halfwaardetijd.
Knap hoe de evolutie dat heeft opgelost!

Mensen met een hypothyreoïdie zijn afhankelijk van deze T4-grondstof in pillen.
Er bestaan wel verschillen in effectiviteit van opname, b.v. door de wijze waarop men de levothyroxine gebruikt. En op welk moment van de dag iemand de T4 slikt.
Op een lege of volle maag.
Gewenning is er niet.

Een proef met verschillende soorten levothyroxine deed mij besluiten in tijden van keuzen niet over te schakelen naar Tirosint. Het geeft mij een gevoel van licht gehyper een uur of wat na het slikken ervan. Sommige mensen vinden dat prettig. Ik niet.
Verder heeft het geen voordelen boven andere levothyroxines.
Ze plakken ook wat snel aan je vingers vanwege die gel. Ze zijn nauwelijks door te snijden. Dat eindigt in een plakkerig avontuur van stukjes Tirosint.
Italianen zijn knap in vormgeving.
De pillen zien er dan ook bijzonder appetijtelijk uit.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door laura »

Romy schreef: 06 sep 2022, 23:33 Wat merk je precies van een (te) snelle afgifte van T4? Moet ik dat zien als een soort hyperactiviteit wat je dan voelt? Ik merk met Euthyrox letterlijk niks van de afgifte namelijk, maar dat is misschien normaal bij de "ouderwetse" tabletten?
hoi Romy,

Misschien kun jij ook met het quoten van een bericht, slechts één alinea quoten?
Dat houdt het forum wat overzichtelijker.

Wat betreft een snelle afgifte van T4. Ik merk dat de eerste uren wel.
Dat is al zolang ik euthyrox slik.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 07 sep 2022, 09:40
Er bestaan wel verschillen in effectiviteit van opname, b.v. door de wijze waarop men de levothyroxine gebruikt. En op welk moment van de dag iemand de T4 slikt.
Op een lege of volle maag.

Een proef met verschillende soorten levothyroxine deed mij besluiten in tijden van keuzen niet over te schakelen naar Tirosint. Het geeft mij een gevoel van licht gehyper een uur of wat na het slikken ervan. Sommige mensen vinden dat prettig. Ik niet.
Verder heeft het geen voordelen boven andere levothyroxines.
Ze plakken ook wat snel aan je vingers vanwege die gel. Ze zijn nauwelijks door te snijden. Dat eindigt in een plakkerig avontuur van stukjes Tirosint.
Italianen zijn knap in vormgeving.
De pillen zien er dan ook bijzonder appetijtelijk uit.
Wordt dan het ene merk ook beter opgenomen dan het andere merk, door bijv andere vulstoffen? Of is de opname vooral gebruiksafhankelijk?
Merkte je dat Tirosint ook sneller uitwerkte of maakt dat geen verschil? Ik kan me voorstellen dat wanneer het sneller piekt, dat het ook eerder uitwerkt? Heb je daar bij andere merken ook verschil in gemerkt?
Ik zou zelf zo'n hyper wel prettig vinden, ik ben geen ochtendmens maar heb wel fysiek zwaar werk dus dan is zo'n hyper mooi meegenomen😂
Van mijn Euthyrox merkte ik alleen toen ik er net mee begon dat ik me iets anders voelde het eerste uur ongeveer na inname. Tegenwoordig merk ik helemaal niks meer helaas.
Bij Tirosint is het dus wenselijk om standaard doseringen te gebruiken ivm het niet kunnen delen.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

laura schreef: 07 sep 2022, 11:39
Romy schreef: 06 sep 2022, 23:33 Wat merk je precies van een (te) snelle afgifte van T4? Moet ik dat zien als een soort hyperactiviteit wat je dan voelt? Ik merk met Euthyrox letterlijk niks van de afgifte namelijk, maar dat is misschien normaal bij de "ouderwetse" tabletten?
hoi Romy,
Wat betreft een snelle afgifte van T4. Ik merk dat de eerste uren wel.
Dat is al zolang ik euthyrox slik.
Wat merk je precies daarvan? Misschien ben ik eraan gewend en is het daarom voor mij normaal. Maar het lijkt of ik er niks van merk.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door laura »

Trilhanden en onrust.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie