verstoring menstruatie

Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

verstoring menstruatie

Bericht door Romy »

Hallo dames,

Vorig jaar is na mijn zwangerschap hypothyreoïdie ontstaan en ben ik gestart met Euthyrox. Voor mijn zwangerschap, en tot een half jaar geleden, was mijn cyclus erg stabiel. Precies 28 dagen, een enkele keer 29 dagen en nooit tussentijds bloedverlies. Nu heb ik sinds een half jaar een zeer uiteenlopende cyclus, een heel zware menstruatie en veel tussentijds bloedverlies. HPV en afwijkende uitstrijkjes zijn al uitgesloten. Zijn er meer vrouwen bij wie dit probleem zich voordoet?
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Romy »

Blijkbaar herkent niemand zich in mijn probleem en moet ik het ergens anders zoeken. @BEHEERDERS; deze post mag worden verwijderd
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Romy,
Ik herken het wel hoor. Cyclus loopt wel aardig gelijk. Alleen het is heftiger en de menstruatie duurt langer. Of het blijft 1 of 2 dagen weg en dan ben ik het weer.
Groetjes
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: verstoring menstruatie

Bericht door laura »

Romy,

Zou het een beginnende overgang zijn?
Ik heb overigens nooit zo'n keurige cyclus gehad.
Wel altijd binnen de 28 dagen.
Dat varieerde van 22 tot 27.

Inmiddels ben ik 65 en ben ik 21 jaar met een mooi woord postmenopauzaal.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Romy »

Wendy1976 schreef: 08 aug 2022, 22:05 Hoi Romy,
Ik herken het wel hoor. Cyclus loopt wel aardig gelijk. Alleen het is heftiger en de menstruatie duurt langer. Of het blijft 1 of 2 dagen weg en dan ben ik het weer.
Groetjes
Hoi Wendy,
Zo is het dus bij mij ook. Heb je dit al langer of pas sinds je schildklierproblemen?
Groetjes, Romy
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Romy »

laura schreef: 09 aug 2022, 12:00 Romy,

Zou het een beginnende overgang zijn?
Ik heb overigens nooit zo'n keurige cyclus gehad.
Wel altijd binnen de 28 dagen.
Dat varieerde van 22 tot 27.

Inmiddels ben ik 65 en ben ik 21 jaar met een mooi woord postmenopauzaal.
Hoi Laura,
Daar ben ik gelukkig nog een beetje jong voor😅
Het varieert nu tussen de 25 en 29 dagen met 1 uitschieter naar 32 dagen, en ik ben niet gewend dat het zo varieert.
Ik vroeg me dus af of het komt door schildklierproblemen omdat ik eerder van beiden geen last had. En als dat zo is, gaat het nog over of is dat weer 1 van de gebreken om mee te leren leven.
Groetjes, Romy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Romy,

Sinds schildklier heb ik er last van. Ben nu ook gestopt met borstvoeding en opeens is mijn tsh naar ca 6.70 geschoten. Dus dat helpt ook niet mee haha.
Moet ook zeggen, ben wel een stukje ouder dan jij, dus misschien is het bij mij overgang, kan mij niet voorstellen, maar je weet t nooit hè.

Groetjes
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Romy »

Wendy1976 schreef: 10 aug 2022, 20:43 Hoi Romy,

Sinds schildklier heb ik er last van. Ben nu ook gestopt met borstvoeding en opeens is mijn tsh naar ca 6.70 geschoten. Dus dat helpt ook niet mee haha.
Moet ook zeggen, ben wel een stukje ouder dan jij, dus misschien is het bij mij overgang, kan mij niet voorstellen, maar je weet t nooit hè.

Groetjes
Hoi Wendy,

Bij mij begon de schildklier ellende ook pas toen ik stopte met borstvoeding. Eerder nooit schildklier problemen gehad en dus ook geen verstoorde menstruatie. Had je al schildklier problemen voor je zwangerschap of zijn die ook daarna pas ontstaan?
Heb je meer klachten die kunnen wijzen op overgang? Anders zou ik me daar niet zo druk om maken haha

Groetjes, Romy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Romy,
Ik weet niet of ik voor mijn zwangerschap al last had van mijn schildklier. Ik had wel regelmatig hartkloppingen en last van vermoeidheid voor mijn laatste zwangerschap. Ze zagen dat Pfeiffer heb gehad, maar ze konden niet precies vertellen wanneer. Op schildklier hebben ze nooit op gecheckt. Heb ook een periode van haaruitval gehad, maar ik kon ook makkelijk afvallen. Denk zelf wel dat ik na een miskraam mijn schildklier van de leg was. Was zo moe en kwam ook snel aan. 3 maanden later zwanger, misschien dat die toen weer is hersteld.
Bij mijn oudste was ook extreem moe, viel altijd in slaap, misschien is moederschap ook wel een vermoeidheid dingetje en heeft dat niks met de schildklier te maken. Het blijft een mysterie.

Groetjes
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: verstoring menstruatie

Bericht door Romy »

Hoi Wendy,
Ja grote hormoonschommelingen zoals zwangerschap hebben wel een grote invloed op de schildklierwerking. Wat een uiteenlopende klachten, lijkt wel of je een periode hyperthyreoïdie hebt gehad voor je hypothyreoïdie kreeg. Dit schijnt wel vaker voor te komen na een zwangerschap. Moederschap is ook vermoeiend maar zou niet zo extreem moeten zijn als van de schildklier.
Bij mij is voor mijn zwangerschap wel vaker mijn schildklier gecheckt en die was altijd prima (tsh 1,7 ft4 11) met 18 jaar lang een super stabiel gewicht en een cyclus van exact 28 dagen. Dat dit 7 maanden na mijn zwangerschap ineens allemaal overhoop gegooid is en ondanks medicatie nog steeds een grote chaos is, is op z'n zachtst gezegd dus ook erg wennen (frustrerend) en zelfs de reden om niet voor een tweede kindje te gaan😅
Ben je al lang aan de medicatie en is het naar jouw idee enigszins stabiel nu? Hoe ga jij om met die vermoeidheid? Hebben je klachten van je schildklier een grote impact op je gezin of valt dit mee?
Groetjes, Romy
Plaats reactie