advies over supplementen

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Plaats reactie
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

advies over supplementen

Bericht door Romy »

Hoi forumleden,
Ik lees zoveel uiteenlopende dingen over vitaminetekorten en het nemen van supplementen bij hypothyreoïdie dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Momenteel slik ik zo'n 1,5 uur na mijn schildkliermedicatie vit. C 1000µg, vit. B12 1000µg en vit. D 50µg. Ik eet erg gezond en gevarieerd maar ik heb gelezen dat er bij hypothyreoïdie sneller een tekort ontstaat aan bepaalde vitamines/mineralen en ook dat sommigen de opname van schildkliermedicatie kunnen beïnvloeden. Ik ben begonnen met het nemen van supplementen omdat ik nog erg veel klachten heb die maar niet over gaan. Mijn arts is op de hoogte van de supplementen die ik neem maar heeft hier verder niks over gezegd. Doe ik er goed aan om deze supplementen te nemen of kan ik ze beter laten staan? Zijn er andere supplementen die ik beter/ook kan nemen?
Hopelijk kan iemand mij iets meer duidelijkheid hierover geven.
Groetjes, Romy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: advies over supplementen

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Romy,
Heb je je weleens laten testen op vitamines?
Bij mij is D te laag en B12 is goed. Je hoort weleens dat veel mensen met schildklier aandoeningen een te kort hebben aan B12 en D. Ik zou het even laten checken als ik jou was, tenzij je het al hebt gedaan natuurlijk.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: advies over supplementen

Bericht door Romy »

Hoi Wendy,
Ik heb me nog niet laten checken op vitamines. Zou je dan alleen D en B12 doen? Ik moet binnenkort toch weer prikken dus dan laat ik dit erbij doen. Moet ik van tevoren stoppen met het innemen van m'n supplementen?
Groetjes, Romy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: advies over supplementen

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Romy,
Ik zou er niet mee stoppen. Nu kan je zien hoe het er voor staat. Je zou ook nog op ijzer kunnen laten prikken. Zou het even overleggen.

Groetjes
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: advies over supplementen

Bericht door Romy »

Wendy1976 schreef: 13 aug 2022, 12:15 Hoi Romy,
Ik zou er niet mee stoppen. Nu kan je zien hoe het er voor staat. Je zou ook nog op ijzer kunnen laten prikken. Zou het even overleggen.

Groetjes
Als het enigszins zou kunnen dan slik ik het liefst zo min mogelijk, voel me momenteel net een apotheek met al die pillen. Maar als ik dan lees dat schildklierpatiënten vaker een tekort hebben aan bepaalde supplementen en omdat ik me altijd zo slecht voel had ik zoiets, laat ik dat dan maar proberen. Helaas zonder succes😅 Op ijzer ben ik wel geprikt en dat was prima gelukkig. Ik hoop eigenlijk dat ik met die supplementen kan stoppen en ik alleen nog maar m'n schildkliermedicatie hoef te nemen. Al zou ik daar ook het liefst mee stoppen omdat ik me er toch niet beter van voel en ik het een te grote beperking vind om dagelijks medicatie te moeten slikken, maar ik ben bang dat m'n arts daar niet mee akkoord zal gaan😂
Groetjes, Romy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: advies over supplementen

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Romy,
Ik slik alleen D en Thyrax.
Het zou idd lekker zijn om zonder pillen door het leven te kunnen hihi. Maar aan de andere kant ben ik blij dat ze er zijn.
Het zou best kunnen dat het bij jou tijdelijk is met je schildklier. Bij veel vrouwen gaat die gewoon weer werken na een zwangerschap. Ik heb een keer een poging gewaagd om te stoppen, maar helaas geen succes.
Groetjes
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: advies over supplementen

Bericht door Romy »

Wendy1976 schreef: 14 aug 2022, 11:47 Hoi Romy,
Ik slik alleen D en Thyrax.
Het zou idd lekker zijn om zonder pillen door het leven te kunnen hihi. Maar aan de andere kant ben ik blij dat ze er zijn.
Het zou best kunnen dat het bij jou tijdelijk is met je schildklier. Bij veel vrouwen gaat die gewoon weer werken na een zwangerschap. Ik heb een keer een poging gewaagd om te stoppen, maar helaas geen succes.
Groetjes
Hoi Wendy,
Jaa zonder pillen zou ideaal zijn haha! Mijn artsen vrezen dat ik er niet meer van af kom. Ze hebben echo's gemaakt van m'n schildklier en vermoeden Hashimoto. Over 3 weken mag ik daarvoor bloedprikken om dit eventueel te bevestigen. Ik ga wel aankaarten dat ik wil proberen te stoppen met m'n medicatie maar nu met verlaging van m'n dosering gaat het al weer minder dus denk dat het bij mij ook zonder succes zal zijn.
Alleen D en Thyrax is te doen, ik slik ook nog C en B12 omdat ik zo weinig energie heb en hele zware menstruaties. C zorgt voor betere opname van ijzer en de B12 zou moeten zorgen voor meer energie. Even afwachten wat de diëtist gaat zeggen over deze supplementen en misschien toch maar laten prikken op vitamines.
Het blijft allemaal maar een gedoe😅
Groetjes, Romy
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: advies over supplementen

Bericht door Romy »

Pinda schreef: 16 aug 2022, 17:36 Ik heb ook vitamine B12 en D tekort.
B12 is eigenlijk begonnen toen ik een eetstoornis had en krijg ik injecties voor. Ik ben er een tijdje vanaf geweest, maar later was de B12 gehalte weer te laag. En vitamine D heb ik eerst een jaar lang op recept geslikt, een tijdje daarna weer bloed geprikt en was het weer te laag. Nu slik ik elke dag zomer en winter vitamine D.
Hoe zijn ze er bij jou achter gekomen dat je deze vitamines tekort komt? Ik ga zelf vragen om te prikken op vitamines, heb jij dat destijds ook gedaan?
Merk je verschil nu je die vitamines neemt?
Plaats reactie