Even voorstellen en extreme TSH waarde?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Thehoodedman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2022, 20:39

Even voorstellen en extreme TSH waarde?

Bericht door Thehoodedman »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, ben namelijk sinds vandaag gestart met schildklier hormoon medicatie nadat bloedonderzoek uitwees gisteren dat mijn schildklier niets meer doet.
Na maanden van vage klachten, zoals droge huid maar met name vaak moeten plassen toch maar naar de huisarts. Achteraf gezien had ik eerder moeten gaan maar als man hanteerde ik de struisvogel politiek omdat ik een prostaat onderzoek voelde aankomen en het ontspannen hoeveel vingers steek ik op grapje probeerde te vermijden :D
Prostaat bleek ok, maar bloedonderzoek liet zien dat schildklier niet ok is.

Mijn TSH waarde zit op 310,36 en mijn FT4 op 1,9.
Mijn huisarts had nog nooit zoiets gezien maar ik heb geen referentiekader dus geen idee of dit “normaal” is.

Dank voor accepteren op het forum, moet me helemaal gaan inlezen etc wat dit nu betekent schildklier medicatie, de waardes etc dus iedereen die tips heeft voor goed lesmateriaal, ik houd mij aanbevolen. Over 3 weken weer bloedprikken en ik ben benieuwd of de 75miligram, microgram (excuses weet dat het in ieder geval 75 is) iets gaat doen in deze periode. Groetjes van een 38 jarige man!
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen en extreme? TSH waarde?

Bericht door Kiek »

Welkom op het forum!

Je FT4 van 1.9 pmol/l is fiks laag.
Je TSH is gelukkig heel hoog: je schildklierhuishouding blijkt goed te reageren en te protesteren op/tegen je lage FT4!
En je 75 µg (microgram) is een redelijke startdosis, maar dit zal niet voldoende blijken, vermoed ik.

Het gaat om de FT4, de free thyroxine 4. Dat is een fractie van je totale voorraad T4.
De FT4 is de basis van je schildkliereconomie. Die zorgt ervoor dat alle weefsels voldoende grondstof hebben om naar behoefte om te zetten in T3 en in andere vormen. Ieder weefsel heeft 'n eigen type van omzettingen, én in een eigen tempo.
De TSH probeert uit alle macht je schildklier te stimuleren tot actie. Ondanks de hoge waarde lukt het je schildklier niet daaraan te voldoen.
Omdat je schildklier dus niet in staat is om meer te produceren, slik je levothyroxine, het synthetische T4.

Gezonde schildklieren hebben een 24-uurs-ritme van de FT4 en van de TSH.
Mensen zonder eigen FT4 hebben een ritme, veroorzaakt door het slikmoment van de levothyroxine. En de TSH reageert daar vlot op.

Stel dat je een gemiddeld reagerende schildklierhuishouding zou hebben, dan betekenen je FT4 van 1.9 pmol/l met de TSH van 310 mU/l, dat je zou kunnen streven naar een FT4 van ca. 12 à 13 pmol/l (uitspraak picomol per liter). Daarbij verwacht je een TSH van ca. 0.5 mU/l (uitspraak mili Units per liter).

Voor je geboorte is je schildklier aangelegd en ontwikkeld, en de hoeveelheden aangepast aan je lichaamscellen. De verhouding van TSH/FT4 per mens is dus uniek en blijft, indien gezond, levenslang aanwezig. Dit is de basis waarmee je die unieke TSH/FT4-instelling vindt.

Hieronder zie je een plaatje met een curve.
Ik heb geleerd dat de kromming van de curve bepalend is voor de ligging van de streefwaarden van je schildkliereconomie. Dat wordt getekend door de verhouding van de FT4/TSH.
Met slechts één setje FT4/TSH is geen curve te maken. Daarom gok ik dat je van origine een gemiddeld werkende schildklierhuishouding hebt. Een gemiddelde curvevorm.
Met een gemiddelde curvevorm van je waarden, kom ik uit op de FT4 van 12 à 13 pmol/l, met een TSH van ca. 0.5 mU/l.

Er is wel een voorbehoud. Omdat je FT4 zo laag is, omdat het dus maar een beetje is, is de foutmarge relatief groot. Dat komt omdat deze lage waarden moeilijk te onderscheiden zijn van andere lage waarden in dat gebied. Dus een kluitje mogelijke waarden. Het kan best ook wel 1.3 zijn of 2.5. Als je dan een curve probeert uit te stippelen is dat nogal een groot verschil.

Nu heb je dus een richting om naar te werken.
Je volgende waarden zullen het beeld nauwkeuriger kunnen weergeven.

Succes!
Kiek
Bijlagen
TheHooded.jpg
TheHooded.jpg (38.33 KiB) 3800 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Thehoodedman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2022, 20:39

Re: Even voorstellen en extreme? TSH waarde?

Bericht door Thehoodedman »

Veel dank Kiek, zeer verhelderend!!!
Thehoodedman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2022, 20:39

Re: Even voorstellen en extreme? TSH waarde?

Bericht door Thehoodedman »

@Kiek,

Ik heb inmiddels nieuwe waardes terug gekregen van tussentijds bloedprikken.

TSH is nu 114
FT4 is 10,9

Medicatie wordt per morgen verhoogd van 75microgram naar 100microgram, hopelijk dan ook snel meer energie.
Op basis van deze nieuwe waardes, als jij zou plotten, waar zou je dan op uitkomen?

Veel dank bij voorbaat!
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen en extreme? TSH waarde?

Bericht door Kiek »

Met die twee waarden kom ik op een 'gewenste' FT4 van ruim 35 pmol/l met een TSH van ruim 6 mU/l.
Je schildklierhormonen zijn de weg kwijt.

Hoe is het toch mogelijk dat je al zo'n lange tijd zoveel TSH kunt produceren!
Meestal zakken die TSH's bij een langdurige hypothyreoïdie vanzelf, omdat je hypofyse zoveel TSH niet kan aanmaken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Thehoodedman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2022, 20:39

Re: Even voorstellen en extreme? TSH waarde?

Bericht door Thehoodedman »

Dank voor snelle reactie.
Dit lijkt idd van slag als ik het zo zie, want met die waardes zou ook alles buiten de referentiewaardes liggen.
Ik ga 13 oktober weer prikken, dan heeft er weer zon 6 weken tussen vorige keer prikken gezeten, ik laat je weten wat er dan uitkomt!
Dank voor meedenken en inspanningen op het forum!
Thehoodedman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2022, 20:39

Re: Even voorstellen en extreme? TSH waarde?

Bericht door Thehoodedman »

Hi @Kiek, nog ter aanvulling.
Ik heb niet veel contact met mijn familie en heb via via even laten informeren of er meer familieleden schildklier problemen hebben.
Dat blijkt niet zo te zijn, wat echter wel erfelijk blijkt te zijn is Cardiomyopathie, daar zijn ook familieleden voor hun 40e aan overleden.
Nu zegt de term mij niets, maar even googlen op de hartstichting kwam naar voren dat de schildklier potentieel ook van invloed is daarop.
Misschien dat het daarom zo ontregeld is, geen idee. Ga in ieder geval maandag even bij de huisarts aangeven dat dit in de familie zit en dan hoor ik wel verder indien nodig.
Ben jij bekend met combinatie Cardiomyopathie en schildklier?
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen en extreme? TSH waarde?

Bericht door Kiek »

Meestal krijgen mensen met een cardiomyopathie ondersteunende medicijnen. Daarvan kan bijvoorbeeld amiodarone ook deel uitmaken. Het is een bekend middel waarin veel jodium, dat de schildklier een flinke dreun kan geven.
Iemand in mijn omgeving trof dat lot ook. Lang geleden. Inderdaad steeg de TSH. Dat werd toen zo gelaten, dus niet behandeld.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Thehoodedman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2022, 20:39

Re: Even voorstellen en extreme TSH waarde?

Bericht door Thehoodedman »

Hi Kiek,

Heb nieuwe waardes binnen.
TSH 2 en FT4 18, beide binnen de bandbreedte.
Voel me ook weer energiek en langzaamaan de “oude”.

Hoe passen die waardes binnen jouw setpoint berekeningen?
Over 6 weken moet ik weer prikken.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen en extreme TSH waarde?

Bericht door Kiek »

Hallo Thehooded,

Van de drie waarden heb ik de meeste extreme, het eerste setje, weggegooid. Hoe verder van de normaalwaarden af, hoe groter de foutmarge.
De twee andere waarden brengen onderstaande curve voort.
Setpoint tegen de 19 pmol/l met TSH van tegen de 1.5 mU/l.

Dit forum geeft informatie over het set point en de achtergronden.
Die achtergronden zijn uitgebreid beschreven.
Vraag de volgende keer gewoon naar je eigen set point.
En niet naar "jouw setpoint berekeningen" etc.
Mijn set point berekening ligt op ca. 15/1.
En jij hebt 19/1.5.

Dag!
Kiek
Bijlagen
TheHooded okt2022.jpg
TheHooded okt2022.jpg (38.74 KiB) 3018 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie