Hier loopt gewicht ook als een ‘rode draad’ door mijn leven.
Zelfs met graves ( in mijn jonge jaren) was ik niet slank of mager. Nu mijn schildklier niets meer doet moet ik helemaal oppassen.
Vorig jaar heb ik mezelf eens flink onder handen genomen. Door de jaren heen ( stoppen met roken + 20 kg ), weinig bewegen etc. vond ik echt dat de grens bereikt was voor mijzelf. Ik kreeg er ook gewoon last van.
Ik houd ook van lekker eten, wijntje, kaasje , snackje nou ja jullie kennen het . Mijn partner is er ook niet vies van dus werd er bij ons wel aardig wat gezondigd.
Ik ging niet eens meer op de weegschaal staan want dat vond ik ‘te confronterend’ .
Maar goed de knop moest om want er moest echt iets gebeuren.
Ik heb wel het voordeel als ik op dieet ga ( voor de zoveelste keer) dat afvallen wel lukt tot op zekere hoogte. Probleem is het er af te houden. ( is dat bij de meesten niet zo)?
Heb bijna overwogen om weer te gaan roken in periodes dat ik dacht dat het allemaal daardoor kwam, gelukkig niet gedaan omdat je feitelijk weet dat het onzin is.
Bij de controles bij de internist kreeg ik wel steeds de hint mee dat gewicht verminderen wel beter voor me zou zijn. Ja Ja dat snapte ik zelf ook wel.
Enfin binnen circa een jaar ben ik 23 kg afgevallen. Daar heb ik in feite alles voor moeten laten. Bijna geen koolhydraten meer en een calorie inname van tussen de 1000 en 1200 per dag.
Nou daar zit je zo aan.
Feitelijk zou er nog wel 10 kg af moeten maar ik ben nu al aardig tevreden en bovendien wil ik ook nog een beetje plezier houden in het leven qua eten.
Voor mezelf heb ik een redelijke modus gevonden : Ik ontzeg me niet alles meer. Ik neem gewoon ‘s avonds altijd 1 glas wijn of een glas port ( ook tijdens mijn strenge lijnperiode).
Ik ga gewoon lekker uit eten en ga dan echt niet op een slablaadje knabbelen. Dat compenseer ik dan de volgende dag weer. Ik voel me er goed bij.
Weet je het is gewoon allemaal lastig. Gelukkig is mager zijn niet meer de norm en zijn er ook voldoende mogelijkheden om vandaag de dag zat leuke kleding te kopen voor mensen met een maatje meer.
Het is echter puur voor jezelf qua acceptatie hoe je daar in staat.
Ik snap wel dat het je leven kan beheersen. Altijd bezig zijn met je gewicht zonder positief resultaat is gewoon zo enorm frustrerend. Voor mij ook best een herkenbare situatie. Ik kan me ook wel voorstellen dat je schildklier daar dan ook nog een rol bij speelt als die niet goed of niet meer werkt of dat het familiaire aanleg is.
Goed bedoelde opmerkingen van mensen uit je omgeving ( zo jij bent dik geworden, ik weet wel een goed dieet enz.enz. ) zijn nu ook niet echt bevorderlijk voor je zelfbeeld.
Ik weet alleen niet Romy wat voor jou nou goed zou zijn. Ik begrijp je wel, ook omdat je gewoon nog zo jong bent. Je wilt er leuk en aantrekkelijk uitzien en je figuur weer terug van voor dat hele schildkliergedoe.
Dat wil niet zeggen dat ik op mijn 62 tigste dat niet wil

en er als een slons wil bijlopen. Maar je snapt wel wat ik bedoel.
Ik probeer hier de weegschaal niet meer te zien als iets vijandigs maar puur als een controle middel om te zorgen dat mijn gewicht niet meer uit de hand gaat lopen.
Probeer het geen obsessie te laten worden en ja ik weet dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Het kan zomaar gebeuren dat er een periode bij jou komt dat het in eens wel gewoon weer lukt.