gewichtsverlies hypothyreoïdie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Jol
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2017, 17:31

Re: gewichtsverlies hypothyreoïdie

Bericht door Jol »

Beste Romy,

Wat ontzettend vervelend dat je nu zo met je gewicht worstelt sinds je hypothyreoïdie.

Ik ben bang dat je er misschien niet veel aan zult hebben, maar ik zal kort mijn eigen kijk op schildklier, voeding, gewicht toelichten.

Ik ben op mijn 15e gediagnostiseerd met Graves, en ik ben op mijn 23e behandeld met radioactief jodium, sindsdien ben ik hypo. Inmiddels ben ik 29.
Het belangrijkste wat ik geleerd heb in de loop van de jaren is om flexibel te zijn wat betreft voeding en echt te luisteren naar mijn lichaam m.b.t. hoeveel ik eet. In periodes dat ik hyper ben, houd ik mij totaal niet in met hoeveel ik eet. Dit vooral omdat ik vaak flauwval als ik te weinig eet en dan ook snel gewicht verlies. Echter, als ik naar hypo neig, eet ik echt alleen wanneer ik honger heb, en kleinere porties. Dit voelt voor mij dan als genoeg. Voor mij werkt dit om mijn gewicht aardig stabiel te houden, ondanks de vele schildklier schommelingen die er de afgelopen jaren geweest zijn. Ik denk wel dat ik ook geen aanleg heb om dik te worden, ondergewicht is meer mijn probleem.
Een andere les die ik wat betreft gewicht heb moeten leren: Wees een beetje lief voor jezelf, je kan er niet aan doen als je perioden wat dikker bent, of juist ondergewicht hebt. Dit hoort bij je ziekte.
De laatste les: Gewicht is bij mij meestal de laatste wat zich corrigeert van alle klachten, en dit gaat bij mij ook altijd traag. Daarom is het nutteloos om gewicht als graadmeter te gebruiken van of ik goed ben ik gesteld of niet. Bij de vraag hoe goed ik sta ingesteld focus ik mij altijd op 3 dingen: hartritme, eetlust en psychische klachten, want hierin voel ik kleine wisselingen in levothyroxine vrij snel.
Oke, het kort toelichten werd minder kort dan gedacht, sorry hiervoor.

Nu naar jouw verhaal: Er vallen me 2 dingen op.
Ten eerste zeg je dat je nog restklachten hebt. Zijn dit hypo of hyper klachten? Is het echt zeker dat je hier niets meer aan kan doen? soms kan een verandering van een paar ug per dag echt een groot verschil maken! Wat de arts goed ingesteld noemt hoeft voor jou niet goed ingesteld te zijn.

Ten tweede viel me op dat je TSH nu best laag is, en je streng dieet. Voor mij zou een TSH van 0.3 betekenen dat ik een hoog metabolisme heb, en daar dan bovenop aan het dieten ben. Weet je zeker dat dit gezond voor je is? De gedachte ging namelijk door mijn hoofd dat je mogelijk juist geen gewicht verliest doordat je lichaam in "spaarstand" staat doordat je eigenlijk te weinig calorien binnenkrijgt. Nu ben ik absoluut geen voedingsdeskundige, dus doe met deze gedachte wat je wilt.

Heel veel sterkte!
Groetjes,
Jol
Plaats reactie