Hay setpoint en medicatie

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Hay
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2019, 18:59

Hay setpoint en medicatie

Bericht door Hay »

Beste mensen,

Ik heb best wat uitslagen van Tsh en ft4. Je kan online de waarden invullen en een curve uitkrijgen. Ik kreeg een vrij rechte curve dus weet niet zo goed of het klopt. Kan iemand mij helpen bij t berekenen van mijn setpoint ?

Hierbij wat achtergrondinformatie. Ik heb een steeds terugkomende ijzertekort en ben vaak moe, heb het koud, soms tintelingen in handen, spier en gewrichtspijn… maar op dit moment zijn mijn hemoglobine en ijzer gestegen en helemaal prima. Dus heb ik meer info opgezocht over schildklier en zag dat mijn waarden voor tsh best hoog zijn. Het probleem is wel dat ik niet weet bij welke waarden ik me goed voel omdat ik altijd moe was/ben en het ook aan de ijzer kon liggen. Nou is onze huisarts voorzichtig en terughoudend met geven van medicatie. Ik zie dat hierbij dan over een paar maanden weer bloed geprikt wordt maar ik ben moe en weet niet of medicatie nu al zin heeft. Een lang verhaal geworden maar ik hoop dat iemand mij hierbij kan adviseren. Alvast heel veel dank!

Hierbij mijn waarden:

Juni 2019: Tsh was iets hoger dan normaal maar ik kan waarde niet zien, toen voor 1 maand lage dosering gekregen van andere huisarts
Eind 2019: Tsh: 3,8 en ft4: 15
Dec 2021: Tsh: 5,7 en ft4: 14
Maart 2022: Tsh: 6,8 en ft4: 15,8 en ft3: 3,8
Nu: Tsh: 8,5 en ft4: 13,1
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen en advies medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Hay,

Ben je een meisje of een jongen?
Hormonaal scheelt dat best, vermoed ik.
Ben je 60-plusser?

Wat voor set pointtool gebruik je online?
Is dat betrouwbaar?

Aan je rijtje waarden zie je dat de verhoudingen van je 3de set niet overeenkomen met de andere waarden.
De omstandigheden lijken te verschillen.
Laat je je weleens prikken in een ander lab?

Je drie overige waarden laten een FT4 set point zien in de richting van 17 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Deze 17 pmol/l is een gemiddelde over 24 uur.
Zo'n hoeveelheid zwiert de hele dag en nacht door in een eigen ritme.
Als je je dan laat prikken op willekeurige tijden, onder willekeurige omstandigheden, dan lijken waarden geen verbinding te hebben.
Daarom is het best a l t i j d in de vroege ochtend te prikken, minstens 24 uur na de laatste levothyroxinedosis.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen en advies medicatie

Bericht door Kiek »

Campbell NR, Hasinoff BB, Stalts H, Rao B, Wong, NC: Ferrous sulfate reduces thyroxine efficacy in patients with hypothyroidism. Ann Intern Med 117:1010-3,1992

IJzerpillen zouden mogelijk de levothyroxinehoeveelheid kunnen beïnvloeden.
Misschien is het zo: beetje ijzer, beetje meer levothyroxine?
Maar dat weet je dokter natuurlijk ook wel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Hay
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2019, 18:59

Re: Setpoint berekenen en advies medicatie

Bericht door Hay »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie!
Ik ben een meisje van 24. Ik slik inmiddels geen ijzertabletten meer.
Ik heb de website https://schildklier.mddd.nl/ gebruikt om setpoint uit te rekenen.
Het klopt inderdaad dat ik in 2 verschillende labs ben geprikt. Dat kwam doordat een van de labs vrij nieuw is in de omgeving. Daar hou ik de volgende keer rekening mee en ook de tijd waarop er geprikt wordt. Dank!
De huisarts heeft mij inmiddels doorverwezen naar de internist. Dat wordt dan waarschijnlijk half november door drukte.
Ik heb ook nog dingen opgezocht en kwam erachter dat volgens de waarden nu sprake is van subklinische hypo en dat je daar niet per se klachten van hoort te krijgen. Maar als ik zo de setpoint waarde van 1.5 (Tsh) zie, zit ik er ruim boven met mijn laatste 2 waarden van 6.8 en 8.5. Misschien verklaart dat de klachten ondanks dat er geen sprake is van hypo maar subklinische hypo. Ik lees op internet dat behandeling met medicijnen dan niet gewenst is maar met klachten erbij is het misschien wel noodzakelijk? Daar ervaring mee?
Dank alvast!
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen en advies medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Hay,

Je eerste labwaarde is verdacht voor een hypothyreoïdie. En natuurlijk moet dat bevestigd worden door een tweede setje. Labwaarden zijn niet feilloos, geen enkel meetapparaat is perfect.
Je relatie FT4/TSH is aangeboren, en aangepast aan de inrichting van je cellen. Het laat de samenwerking zien van jouw hypothalamus met je hypofyse. Daarom superindividueel, net als een vingerafdruk.

Je hebt een hypothyreoïdie.
Dat betekent dus een tekort aan schildklierhormoon voor jouw dagelijkse behoefte.
Soms is dat voorbijgaand, bijvoorbeeld na een schildklierontsteking.

Het woord subklinisch is een labwaarde-criterium.
Verworden tot 'slechts een beetje hypo'. Daar voel je toch niks van, zeggen ze.
Helaas deze laatste jaren misbruikt voor bezuinigingsdoeleinden.
Dus voor grote groepen mensen is het de grens geworden van behandelen of niet behandelen.

Je hebt nu een FT4 van 13, terwijl je er eentje van gemiddeld 17 pmol/l moet hebben.
En je TSH, de stimulator van je schildklier, is nu 8.5, terwijl je het beste zit op ca. 1.5 mU/l. Die 8.5 wil zeggen dat je lichaam veel behoefte heeft aan een flinke hoeveelheid extra FT4. Je FT4 van 13 moet hogerop naar 17, zo vertelt je te hoge TSH.

Hieronder het plaatje van je set point.
De curvevorm zit tussen referentie, en de passing is goed.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
HaySeptember2022.jpg
HaySeptember2022.jpg (38.58 KiB) 1614 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie