TSH daalt niet

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
rebden
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2022, 19:50

TSH daalt niet

Bericht door rebden »

Hi allen, ik had begrepen dat men gemiddeld 1,6 mcg per kg aan schildklierhormoon nodig heeft. Inmiddels slik ik 2,05 mcg per kg maar mijn TSH wil nog niet echt zakken (zit momenteel op 10). FT4 is al wel 20. Zijn er meer mensen die dit gehad hebben en wat was uiteindelijk de oplossing? Ik heb overigens geen schildklier meer, prik netjes voor inname van de hormonen en gebruik geen supplementen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH daalt niet

Bericht door Kiek »

Hallo Rebden,

Welkom op het forum!

Beschouw de 1.6 µg per kg alleen als een gemiddelde van alle mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.
Van grote, kleine, dikke, dunne, zieke en gezonde mensen. Dus van ons allemaal samen.

Omdat je waarden de enige reflectie zijn van de werking van je schildklierhormonen, en je dosis afhankelijk is van deze FT4/TSH-waarden valt er mogelijk iets te zeggen over je waarden.
Zet je ze hieronder?
Laat je je waarden altijd in hetzelfde lab prikken - 's ochtends vroeg, grofweg 24 uur na laatste levothyroxine, om niet in de eerst turbulentie van de FT4/TSH in het bloed terecht te komen?


Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rebden
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2022, 19:50

Re: TSH daalt niet

Bericht door rebden »

Thanks Kiek!

Ik prik idd netjes zoals jij beschrijft.

Hierbij mijn waardes:

19-7-2022 TSH 9.6 FT4 17 125 mcg
1-8-2022 TSH 12 FT4 16 125 mcg
8-9-2022 TSH 9.2 FT4 20 150 mcg
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: TSH daalt niet

Bericht door elizabeth27 »

Wat mij opvalt is dat je bijna identieke schildklier waardes hebt met 125 mcgr en met 150 mcgr.
Terwijl je normaliter mag verwachten dat met zo 'n grote toevoeging de tsh wel zou zakken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH daalt niet

Bericht door Kiek »

Je TSH is inderdaad flink verhoogd!

Bij sommige mensen kan gebruik van bepaalde medicamenten de schildklierhuishouding flink beïnvloeden.
Zo raken de schildklierhormonen bijvoorbeeld van slag door een hart-ondersteunend-middel dat de omzetting remt, waardoor de TSH stijgt.
En er zijn meer stoffen bekend die in staat zijn de schildklierhuishouding negatief te beïnvloeden.
De Thyroidmanager heeft rijen stoffen in tabellen staan met invloed op de schildklierwerking.
Een inlog wordt wel gevraagd.

Hieronder een Nederlandse bijdrage over de invloed van stoffen op de schildklierwaarden.

https://www.ge-bu.nl/artikel/invloed-va ... arden?full
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rebden
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2022, 19:50

Re: TSH daalt niet

Bericht door rebden »

Hi Kiek, ik gebruik geen supplementen of andere medicijnen. Toen ik nog een schildklier had, had ik bij een iets lagere FT4 een TSH die netjes binnen de range viel. Ik snap niet hoe mijn waardes nu zo anders kunnen zijn. Op basis van mijn TSH zou ik eigenlijk een hogere dosering moeten gaan slikken maar de FT4 laat daar niet echt ruimte voor
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH daalt niet

Bericht door Kiek »

Hallo Rebden,

Misschien bestaat er de situatie dat je receptoren minder gevoelig zijn voor schildklierhormoon door een lastig gen.

Dit komt weleens voor, hoewel zelden.
Dan is de FT4 al aan de bovenkant of er zelfs overheen, terwijl de TSH nog veel te hoog is.
Dan is er wel meer aan de hand dan een simpele hypothyreoïdie.

Een onderzoeker, Samuel Refetoff, heeft daar in de loop van tientallen jaren veel over geschreven.
Veel mensen blijken in deze situatie ook een struma te hebben.
Heb jij dat ook?

Op PubMed is veel info te vinden als je zoekt op Refetoff thyroid.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33868182/

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie