calcium waarden te laag.

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

calcium waarden te laag.

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,


Wie wil er meedenken,

Schildklier is verwijderd + 2 bijschildkliertjes, ivm te veel en langdurige momenten van hartkloppingen in overleg met de Endo.
van 125 mg naar 112 mg nu naar 100 mg Euthyrox ( 3 maanden 100 mg) het is wel wat minder maar komt nog regelmatig voor.

TSH.........0.17
T4..........16.7
CALCIUM.. 214

Kan je ook hartkloppingen krijgen van een te lage calcium waarde ?
Alvast dank voor de moeite,

Mvg.
Marjoleta
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door Kiek »

Hoi Marjoleta,

In welke meeteenheid wordt je calcium gemeten?
Ik heb geen idee van de betekenis van de 214.
Bij de NVKC zie ik mmol/l staan.
https://www.nvkc.nl/algemeen-overzicht- ... tiewaarden

Zo'n hypercalciëmie zou door te hard werkende bijschildkliertjes kunnen ontstaan. Maar die heb je niet meer.

Je TSH lijkt nog steeds erg laag met 0.17 mU/l.
Teveel FT4 kan hartkloppingen geven.
Naarmate de jaren verstrijken zou je daar gevoeliger voor kunnen worden/zijn.
Mijn dosis heb ik inmiddels verlaagd van lange tijd terug 125 naar nu 87 µg.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door marjoleta »

Goedemiddag Kiek,

Dank je wel voor je snelle reactie, calcium normaal waarden zijn 220/240 ik zat altijd bij de 220 nu 214 dit is te laag.

De Endo wil het nog 3 maanden bekijken volgens hem was er nog wel ruimte om misschien lager te gaan zitten .

10 jaar geleden gestart met 125 mg Euthyrox , ben nu 72 jaar ik heb dus zelf aangegeven moet ik niet eens wat lager gaan zitten
ja dat was wel een goed idee!! pfffffffff..

Maar wel blij verder met de Endo. hij staat altijd open voor mijn inbreng (wat ik hier dan allemaal meekrijg)!!


Hgr.
Marjoleta
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Kiek,

Ik las dat jij het schildklier hormoon inneemt zonder water, wordt het dan beter opgenomen??


Alvast dank ,

Mvg.
Marjoleta
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door Kiek »

Het zal verder geen effect hebben, behalve voor het behoud van m'n dan nog slaperig hoofd.
Die twee stukjes pil hebben een vaag zoetige smaak, zo weggesabbeld.
Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door Kiek »

Bedoel je misschien dat ook je mond/speekselklieren etc. van invloed zijn op de kwaliteit van levothyroxine-opname?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Kiek,

Wil je a.u.b. weer even meekijken, omdat ik steeds enorme hartkloppingen/hart razen had in overleg met de Endo van 112 mg.Euthy. naar 100 mg gegaan. Het gaat beter ik heb het nu nog af en toe.

Dit zijn de huidige bloedwaarden: TSH 0.17-- T4 18.4----T3 4.6, alleen verga ik in de avond van de kou.!!

Ik wil je graag bedanken voor de afgelopen tijd voor al je inzet op dit forum, ik wens je goede Kerstdagen en vooral een gezond 2023!!

Hgr.
Marjoleta
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door Kiek »

Hallo Marjoleta,

Je hebt nu FT4/TSH: 18.4/0.17.
Een vorige keer had je : 16.7/0.17 (dezelfde TSH)

Dit lijkt op een verschuiving door dezelfde hoeveelheid Euthyrox met toevoeging van wat liothyronine.
Dat geeft na toevoeging van LT3 altijd verlaging van de FT4 (want minder T3 nodig) waarbij/waardoor de TSH pas op de plaats maakt.
Het kan ook zijn dat je lab een andere FT4-machine heeft aangeschaft.

Misschien herken je iets?

Jij ook hartelijk dank voor je ideeën, en een heel best 2023 toegewenst!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Kiek,

Sorry, sorry verkeerd doorgegeven, mijn TSH nu 0.32 -- T4 --18.4 -- T3--- 4.6.

Alweer dank voor je moeite.!

Hgr.
Marjoleta
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: calcium waarden te laag.

Bericht door Kiek »

Hallo Marjoleta,

Met de onderstaande waarden is de curve getekend.
18.40 0.32
20.60 0.33
15.60 1.96
14.80 4.00
De passingsgraad is ca. 70%.
Set point ca. 16.5 pmol/l met een ruime 1 mU/l.

Dag!
Kiek




MarjoletaDec2022.jpg
MarjoletaDec2022.jpg (42.28 KiB) 3293 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie