Graag setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Hallo Kiek,

Mag ik je nog vragen... als je nuchter geprikt, zo rond je setpoint zit, wat betekent dat dan?

Betekent dat, dat je de dosering, die je neemt, zo moet houden?
Of betekent dat, dat je juist wat minder moet nemen, omdat je FT4 gaat stijgen (en de TSH gaat dalen) als je je levothyroxine inneemt?

Dat vroeg ik me nog af..

Hartelijke groet, Miek
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Je waarden in de vroege ochtend ruim 24 uur na laatste levothyroxine/cytomelpillen laten in het algemeen de situatie zien van een tikje lager aanbod FT4 dan je huidige dosis. Dat is goed.

Het effect van een lager of hoger niveau is ook afhankelijk van de vorm van de curve.
Vergeet niet dat jouw naturele 24-uurs schildklierpatroon overgenomen is door je vaste sliktijden.
Om alle ongewenste dynamieken te omzeilen en om de meest transparante waarden te verkrijgen (zodat je leert de structuur te zien) moet je pas 24 uur na je laatste levothyroxinepil prikken. Ieder vroeger tijdstip is het verknoeien van labtijd en -materiaal - en dus geld.

De vorm van de curve toont de aangeboren sterkte van je achterliggende schildklierhuishouding. Dit is de verhouding van je schildklierproductie (FT4) en de reactie van je schildklierhuishouding (TSH) op het resultaat van de hoogte van je FT4.
Dit heeft per individu een eigen vast patroon. Net als een vingerafdruk.

De vorm (phi) van de curve kan gemiddeld zijn, of krachtig (steile curve) of 'gelaten' (vlakke vorm van de curve). Mijn ervaring is dat de laatste vorm (vlak) meer zorg nodig heeft, want het minst/moeilijkst beïnvloedbaar. Deze vorm neigt iets naar een type dat Refetoff beschrijft: lijkt op aanwezigheid van minder gevoelige receptoren.
De steile curve reageert heftig op iedere kleine dosisverandering. Zo eentje heb ik. Een tikje te hoge dosering, en ik sta mezelf in de weg. Tegelijk vind ik deze steile vorm best makkelijk, want minuscule wijzigingen hebben direct effect.
En de gemiddelde vorm hobbelt gemiddeld voort.

De identiteit van je curve is uniek.
Net als je vingerafdruk.
De waarden in de vroege ochtend, 24 uur na laatste levothyroxinepil, geven een stabiel niveau van je FT4/TSH.
Dus het meest uitgelezen moment om de meting te doen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, Kiek.

Je schrijft:
"Je waarden in de vroege ochtend ruim 24 uur na laatste levothyroxine/cytomelpillen laten in het algemeen de situatie zien van een tikje lager aanbod FT4 dan je huidige dosis. Dat is goed.

Betekent dat, dat mijn huidige dosis levothyroxine, goed is?
Dat vroeg ik me nog even af.

Wat is de vorm van mijn curve?
En wat betekent dat vervolgens in mijn situatie?
Daar ben ik benieuwd naar.

Alvast hartelijk dank voor je reactie.
Groet, Miek
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Je lijkt best gedoseerd.
Je voelt je goed?
Het gaat er mij om je waarden te kunnen 'lezen'.
Ik moet kunnen vertrouwen op de regel van -24uur na laatste T4-pil nuchter lab.
Zelfs zo'n priegeltje Cytomel gooit zand in de machinerie.

Maar goed, grofweg lijk je in een redelijke omgeving te bivakkeren.
Toevoeging van een waarde vlakbij setpoint is zinloos.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Dankjewel voor je antwoord, Kiek!
Ik voel me moe.
En ik vind het moeilijk te kiezen tussen Euthyrox 93.75 nemen of 100 (als ik de Cytomel laat staan).
Wat raad jij aan?

Ik hoor het graag.
Hartelijke groet, Miek
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Je bent een beetje moe.
Je waarden neigen niet naar hyper.
Doe daarom 100 µg LT4.
Een mooie ruil voor de 1.25 µg Cytomel.
Het patroon volgend van je waarden denk ik niet dat je schildklierhuishouding hier lang wakker van ligt.
Het is het inruilen van een zeer kortdurend effect naar een meer continu en stabieler niveau.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Dankjewel voor je snelle en duidelijke antwoord, Kiek!

Nu is mijn laatste vraag nog, of ik gewoon vanaf morgen 100 neem?
Of het wat sneller doe, met 1 of 2 dagen wat meer Eurthyrox nemen?

Wat zou jij doen?
Hartelijke groet, Miek
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Over zo'n wisselingetje hoef je niet moeilijk te denken.
Gewoon de Cytomel staken, en in plaats daarvan je levothyroxine ophogen van 93 naar 100 µg.
Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Fijn.. dankjewel! Hartelijke groet, Miek
Miek
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2015, 18:02

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Miek »

Dag Kiek,

Inmiddels heb ik weer nieuwe waarden, nuchter geprikt.
Zou je ze willen verwerken in mijn set point?
Het is TSH 1.5 en FT4 15.1.
Ik ben benieuwd en hoor het graag.

Hartelijke groet, Miek
Plaats reactie