Nieuw op het forum - graag jullie mening

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Carine3010
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2022, 16:34

Nieuw op het forum - graag jullie mening

Bericht door Carine3010 »

Dag allemaal,

Ik wil me even voorstellen, want ben nieuw op dit forum. Ik ben een Belgische vrouw van 53 jaar en neem sedert 2011 L-Thyroxine 25 mcg voor een traagwerkende schildklier, en dit na een heel stresserende periode (overlijden) in mijn leven. Tot onlangs bleken de waarden bij de jaarlijkse controle binnen de normen en dus oké. Ondanks dat ik van nature een vrolijk en enthousiast persoon ben, stel ik vast dat ik vooral een 'moe' mens ben en dat al sedert mijn 20ste. Momenten dat ik echt energiek ben zijn er weinig. Ikzelf heb lang gedacht dat ik misschien wel gewoon lui was en heb dus hard gevochten tegen mijn vermoeidheid. Schildklierproblemen zijn nooit eerder als mogelijkheid aangekaart. Ik weet zelfs niet of mijn schildklierwaarden wel onderzocht werden bij bloedafnames.
Mid 30 kwam mijn kinderwens op, maar ondanks ettelijke IVF-pogingen ben ik kinderloos gebleven. Onverklaarbare onvruchtbaarheid. Vanaf 2012 ben ik drie keer met een burnout lange tijd thuis van mijn werk moeten blijven. Perfectionistisch, betrokken en dus moeilijk met grenzen stellen, stressgevoelig,.. Het lag helemaal bij mezelf.
Momenteel, nadat ik vier jaar geleden opnieuw ben gaan studeren en een masterdiploma heb behaald, heb ik het gevoel dat mijn energie weer helemaal aan het wegsijpelen is. Ik heb last van diverse kwaaltjes, zoals spier-en gewrichtspijn, slaapproblemen, veel haaruitval, gewichtstoename,.. Vooral mijn vermoeidheid is overweldigend. Naar buiten gaan, een wandelingetje maken, het huis schoonmaken, koken,.. daar moet ik een gigantische drempel voor over. Vorige week ging ik naar mijn huisarts voor de jaarlijkse bloedafname ter controle van mijn schildklier en mijn TSH bleek verhoogd (6,29). Vrije T4 werd niet nagegaan. Ik was nuchter (niet ontbeten) voor de bloedafname, maar had wel mijn schildkliertablet ingenomen. Ik neem nu reeds 6 dagen elke ochtend 50 mcg L-Thyroxine en had verwacht dat ik me toch stilaan wat beter zou gaan voelen, maar de vermoeidheid en de algemene malaise is precies nog groter geworden. Is dit normaal? Ik ben daar toch wel wat ongerust over. Ik ben nog eens terug gaan kijken naar de resultaten van de bloedafnames van de afgelopen jaren (vrij povere metingen):
2021: TSH 2,9 Vrij T4 16,9
2020: TSH 2,82 Vrij T4 -
2019: TSH 2,00 Vrij T4 -
Ik dacht altijd dat mijn schildklierprobleem niet zo groot was gezien de lage dosis die ik moest nemen. Daarmee zou het toch opgelost moeten zijn? Ik begin me nu pas te bedenken dat die schildklier van mij misschien wel een veel grotere rol heeft gespeeld in mijn leven dan ik ooit had durven vermoeden. Is dit iets wat jullie herkennen of ben ik nu toch de bal gigantisch aan het misslaan? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie