Voorstellen door cmprust

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
cmprust
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022, 15:34

Voorstellen door cmprust

Bericht door cmprust »

Graag wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Chantal , ik ben 45 en moeder van twee prachtige meiden van 12 en 17 jaar.
8 wkn geleden bemerkte ik een verdikking/ knobbeltje rechts in mijn hals. In eerste instantie dacht ik zal wel een kliertje zijn en vanzelf weer wegtrekken of ik wordt verkouden of iets.

Na 3 wkn ging het maar niet weg en af en toen was het met name in de nacht wat gevoelig en wat uitstraling naar mijn rechteroor, toen toch maar besloten een afspraak te maken bij mijn huisarts. Inmiddels had ik zelf het idee dat niet een kliertje was maar meer mijn schildklier. Hij gaf aan tijdens lichamelijk onderzoek dat hij mogelijk meer aan klier dacht maar dat we toch gingen bloedprikken en echo omdat ik geen ziekteverschijnselen vooraf heb gehad. Ja ik ben altijd moe, maar ik werk vaak de nachtdiensten en dat is al jaren zo.
Uit lab kwam alleen dat ik wat licht verhoogd crp en bse had ( wat infectie waarde), schildklier was goed tsh 0.7 . Op vrijdag ben ik voor een echo gegaan 2 uur later werd ik door mijn huisarts gebeld , ze hadden op de echo naast een opgezette klier twee kleine cysten gevonden zowel links als rechts.
Ik moest me niet te druk maken hij dacht nog steeds aan onsteking ergens in mijn lijf, maar door deze toeval bevinding in combinatie met die klier werd ik nu doorverwezen naar de internist, prima dacht ik. Ik werd gebeld door ziekenhuis en helaas kon ik pas na ruim 3 wkn terrecht, dat ik dacht ach nou als het heel serieus was had ik vast wel eerder afspraak gekregen dus maakt me eigenlijk niet al te druk om alles.

Die maandag kon ik zelf de uitslag van de echo inzien en daar schrok ik wat van, rechts hadden ze een submentale klier van 7 mm gevonden en een onscherp begrensde hypodense laesie ( afwijking) in de rechter schildklier kwab ( stond geen afmetingen bij). Links hadden ze in de schildklier kwab een deel solide , deels cysteuze leasie van 9 mm gevonden ( Tirads II)

Bij de conclusie stond dat ik door moest vanwege de schidlkier laesie rechts van onbekende pathologie…… dat was dus heel anders dan mijn huisarts had aangegeven.

Ondertussen kreeg ik ook. Een urineweg infectie die niet over wilde gaan en waarvoor ik twee kuren heb gekregen. Werd ik steeds moeier, en af en toe zweet aanvallen.

Week voordat ik naar internist moest opnieuw bloed geprikt voor TSH T3 en T4. Hieruit blijkt dat mijn tsh opeens gezakt is naar 0.09 T3 en T4 zitten nog binnen normaal waarde.
Afgelopen vrijdag bij de internist geweest, ze gaf aan dat het echo beeld vreemd was en dat dit normaal niet past bij bijv een onsteking van de schildklier omdat vlg haar dan de gehel schildklier meedoet en vaak dikker wordt. Alles wordt dus nu ingezet omdat ze zo snel mogelijk wil weten wat het nu is. Heb vandaag een punctie gehad waar bij de arts van twee kanten heeft aangeprikt en hopelijk komen daar genoeg cellen uit voor beoordeling. Hij gaf aan dat het leek op hyperactief weefsel.
Vlg week krijg ik een scintigrafie ( wat misschien nog een dingetje is gezien allergie voor Jodium). Dan de 14 e de uitslag, ze gaf wel aan dat als uit beide onderzoeken te weinig komt, dat ze direct door gaat voor een `MRI en afspraak hoofd hals chirurg…. Ben blij dat ze er zo serieus mee opmgaat maar is toch wel even schrikken.

Ik merk dat ik moe ben, en soms wat onrustig/ zenuwachtig gevoel. Mijn hartslag is hoger, gewoon algheel niet top. En eigenlijk zou ik deze week nog de nacht in moeten, zit er heel erg sterkt aan te denken om me daarvoor af te melden, want de avonden ben ik helemaal gesloopt…. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Sorry voor het lange verhaal, fijn dat er zo een forum is en dat je je een beetje kan inlezen

Groetjes,
Chantal
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Welkom, Chantal!

Je schildklier wordt fijn vlot gescreend!

Op zoek naar overgevoeligheid voor jodium kom ik terecht op
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... n/j/jodium

Zou je ook allergisch reageren op het radioactieve jodium?
Of komt je jodiumallergie misschien op je huid naar voren als de dokter of de zuster een stuk huid aan het poetsen is met jodium, waarin allerlei andere stofjes? Kortom, in welke omstandigheid is er sprake van jodiumallergie?
Jodium vormt immers een onderdeel van je schildklierhormonen.
(Ik lees zojuist in het farmacotherapeutisch kompas dat mensen (en baby's!) zelfs een hypothyreoïdie kunnen krijgen door het gebruik van jodium als desinfectans op grote huidoppervlakken...)

Jouw waarden lijken op hyperwaarden.
Ik denk dat je nu teveel schildklierhormoon in je lijf hebt, misschien door een stukje weefsel in je schildklier dat zich niets aantrekt van de productieopdrachten van de TSH.
Dat stukje weefsel in je schildklier is helemaal zelfstandig aan het produceren geslagen.
Zo'n zelfstandig stukje weefsel zou kunnen passen bij je onrust, en bij je hogere hartslag.
En zoiets is erg vermoeiend!

Je TSH-daling van 0.7 naar 0.09 mU/l lijkt klein, maar is een forse reactie op ontwikkelingen van je FT3.
Je FT4 hoeft niet eens zoveel gewijzigd te zijn (soms zelfs een daling!), om zo'n explosieve TSH-reactie te krijgen.
Wat zijn de bijbehorende waarden van je TSH's?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
cmprust
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022, 15:34

Re: Voorstellen

Bericht door cmprust »

Hi Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Helaas te horen gekregen dat punctie is mislukt ( had ik me al wel op ingesteld omdat dit vaak voor komt), sinds maandag voel ik me steeds slechter, nu sinds twee dgn in de avond ook verhoging en mijn hartslag die in rust soms over de 100 gaat, als ik ook maar iets in beweging kom dan gaat hij sowieso boven de 100 en bij simpele dingen als vaatwasser uitruimen of haar doen soms zelf naar de 150. Na kleine stukjes inspanning voor mijn gevoel wat buiten adem. Ik hou me dus maar zoveel mogelijk rustig en heb me ziek gemeld op werk.
Gisteren overleg gehad, moest vandaag voor spoedlab en mrg wordt ik gebeld door mijn eigen internist.
Zag in mijn digitale dossier dat uitslag al binnen is .
Infectie waarde weer wat omhoog.
TSH van 0,09 naar 0,02
Ft4 van 15.4 naar 21.9
Ft3 van 6 naar 8.1

Ben heel benieuwd wat ze mrg te melden heeft of wat we gaan doen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Lieve help, wat een waarden, logisch dat je je beroerd voelt!
Veel succes voor morgen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
cmprust
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022, 15:34

Re: Voorstellen

Bericht door cmprust »

Dank je wel Kiek, zijn die waardes van de TH3 en TH4 zo afwijkend? Ik begreep uit lab uistlag wel dat verhoogd is en ik weet van de TSH dat die behoorlijk laag is, maar ik weet niet zo goed hoe het zit met de combi van de waardes.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Met zulke waarden zou ik me uiterst ongehaaglijk en onrustig voelen, en erg moe (en kribbig...)!
Je FT4 is te hoog.
Je FT3 is ook te hoog, waardoor je TSH (de stimulator) zich dus niet meer laat zien (zo laag).

Het is niet zo heel erg als zo'n situatie een uurtje zou duren.
Maar dit gaat net zolang door, totdat door pillen of door andere manieren deze overmaat gecoupeerd wordt.
Hyperende mensen zouden dus voorrang moeten krijgen voor hun behandeling.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
cmprust
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022, 15:34

Re: Voorstellen

Bericht door cmprust »

Ben gebeld door internist, die gaf aan dat ze toch denken dat mijn schildklier aan het ontsteken is, gezien waarde in bloed en hoe ik me voel. Ze zei punctie idd mislukt maar gelukkig ook geen kankercellen meegekomen…
Wil liever nu geen tweede keer prikken, wachten scintigrafie af , kunnen ze beoordelen of hele schildklier onstoken is of dat door die plek komt.
Gaat maandag nog even overleggen met haar collega endocrinoloog en wordt maandag weer terug gebeld.
Voor nu betablokker om hart rustiger te krijgen. Wilde liever nog geen prednisolon geven of remmers.
Ze zei we houden even nauw contact om te kijken hoe het verder met je gaat

Afwachten maar weer dus……
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Ja, ik denk ook dat je een thyreoïditis doormaakt.
Omdat je een flink hogere FT4 hebt (van 15 naar 22 pmol/l).
Een zelfstandig werkend stukje weefsel in je schildklier zou je FT4 niet zo laten stijgen.
Dat komt omdat zo'n zelfstandig stukje weefsel (T3-nodus) zóveel T3 rondstrooit, dat de gewaarschuwde TSH direct omlaag zou kelderen (verdwijnt). Je TSH is nu wel laag, maar nog steeds meetbaar.
Wel is de verhouding van je FT4 van 15 met een TSH van 0.09 nogal apart. Dat komt mogelijk omdat je situatie chronisch wisselt. De halfwaardetijden van de twee stoffen (FT4 & TSH) verschillen dermate (6 dagen versus een half uur) dat je dan rare combi's tegenkomt.

Een stukje weefsel dat zelfstandig aan de gang zou gaan (als T3-nodus) verlaagt dus de FT4. Bij jou is de FT4 flink hoger geklommen dan een paar weken geleden: van 15 naar 22 pmol/l . Terwijl je TSH zich verhoudingsgewijs maar matig verlaagt van 0.09 naar 0.02 mU/l.
Het zijn onbetrouwbare waarden die lage TSH's bij deze bijbehorende FT4's!
En nu moet je ook nog eens afwachten.

Veel sterkte, en doe het kalm aan!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
cmprust
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022, 15:34

Re: Voorstellen

Bericht door cmprust »

Wat kan dat inhouden die vreemde waardes?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Een autonome 'hot-nodus' (een T3-nodus) is een stukje schildklierweefsel dat zich niets aantrekt van de regels van de schildklierhuishouding.
Afhankelijk van de activiteit en beloop van zo'n nodus heeft de TSH de neiging te dalen naar 0, terwijl de FT4 in het lagere gebied van normaal verblijft.

Ditzelfde 'waarden-gedrag' zie je ook bij mensen die T3-pillen slikken van dierlijke origine waarvan de inhoud van de pillen een verhouding T4/T3 weergeven die abnormaal is (zoals bij een T3-nodus). Als deze mensen stoppen met de T3-pillen, dan stijgt vanzelf de FT4 en verhoogt de TSH tot in het normale gebied.

Bij jou lijkt je 0.09/15.4 hetzelfde patroon te hebben: te lage TSH met een relatief lage FT4. Vandaar dat ik opmerkte dat het op een hot nodus lijkt.

Eerst nog eens al je waarden op een rij.

----TSH---FT4---FT3
-1-- 0.7 ---
-2-- 0.09--15.4--6
-3-- 0.02--21.9--8.1

Heb je nog de FT4 en FT3 die horen bij 1.? Zijn die achteraf nog aanvullend geprikt?
Hoeveel tijd zit tussen 1., 2. en 3.?

Eerst lijken je waarden bij 2. een hot nodus weer te geven: je lage FT4 van 15.4, terwijl de TSH veel te laag is voor dat niveau van de FT4.
Maar je volgende waarden lijken weer eerder te passen bij een thyreoïditis, vanwege de verhoging van de FT4. Dan lijkt de T3 geen bijzondere invloed te hebben, hoewel hoog/normaal.
Een FT4-verhoging in korte tijd van 15 naar 22 pmol/l is fors.
Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie