TSH fluctuatie over de dag

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

TSH fluctuatie over de dag

Bericht door Georgieswereld »

Hallo allen,
Ik vroeg me af hoeveel het TSH kan fluctueren gedurende de dag.
Ik prik niet meer op een vast tijdstip; anderhalve maand terug s’middags zat ik op een TSH van 0,3 (s’middags geprikt) en afgelopen week had ik s’ochtend geprikt, 3 uur na het slikken van m’n Tirosint en toen had ik een TSH van 3.
Dit lijkt me wel een erg groot verschil ineens en ik weet niet waar het door komt. Ik was toen met de 0,3 ook al opgehoogd.

Met dit TSH voel ik me redelijk stroperig en slaap ik veel dus ik wil ophogen. Zou 13mcg teveel zijn om van 3 naar 1 te komen?
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH fluctuatie over de dag

Bericht door Kiek »

De ene mens toont hoge golven en de ander zowat een lijntje.
De ene veel bombarie, de ander uiterst efficient.
De verwerking van schildklierhormonen is dus zeer individueel bepaald.

Daarom het credo "prikken-voor-het-slikken" op hetzelfde uur.
Je weet nog niet hoe je 24-uurs ritmiek eruit ziet.
Je weet niet hoe jouw schildklierhuishouding werkt.
Dit is bedoeld om inzicht te krijgen in jouw eigen schildklierhormoonhuishouding.
Als je daar grip op hebt, dan is het leuk om te experimenteren.
Om een jaartje op een ander uur te prikken.
Zorg dus dat je van ervaringen leert.

Als je lukraak prikt, hoe je pet er naar staat, dan is dat minder geschikt om er inhoudelijk iets mee te doen.
En duurt het eindeloos voordat je je hormoonwerking in de smiezen hebt.

Of 13 µg teveel is om van TSH 3 naar 1 te komen, hangt af van de ernst van je tekort.
Als je van origine een subklinische hypo hebt, dan kan een verhoging van 13 µg de laatste upgrade zijn. Want het grootste deel van je schildklierhuishouding moet overgenomen worden door de totale hoeveelheid levothyroxine die je lichaam altijd nodig heeft gehad.
Let wel: je persoonlijke ritme wordt overgenomen door het slikritme.
Dus niet alleen de bepaling van de hoeveelheid op x uur, de reactie en verwerking van de stof T4, maar ook het strakke individuele tijdstip wordt gewijzigd bij afhankelijkheid van levothyroxine.

Als je geen schildklierwerking meer hebt, dan gaat de dosisopbouw geleidelijker met de op- en afbouw van de hoeveelheid FT4/TSH.
De geleidelijkheid van de opbouw is dus afhankelijk van de ernst van het tekort.
Hoe kleiner het tekort, hoe grover de reactie op de dosering. Hoe meer zwierende waarden.
Hoe ernstiger, hoe geleidelijker.

Laat ons horen over je ervaringen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: TSH fluctuatie over de dag

Bericht door Georgieswereld »

Hi Kiek,

Dank voor het uitgebreide antwoord.
Ik heb in het begin wel steeds in de ochtend geprikt. Echter, om echt te weten of er bij mij een lijntje of hoge golven spelen denk ik dat ik op eenzelfde dag 2x zou moeten prikken om daar achter te komen? Wat me nog niet eerder is opgevallen is zo’n verschil in korte tijd ongeacht ochtend of middag prikken.
Ik heb een trage schildklier nav een de Quervain ontsteking dus niet subklinisch.
Tijdens de 0.3 TSH met FT4 16, was ik op week 6 van het ophogen van 101 naar 112mcg
Nu dus anderhalve maand later TSH 3 met FT4 14 op dezelfde 112mcg.
Doordat ik ook echt klachten ervaar wil ik wel ophogen. Niet alleen qua moeheid en slapen en depressiviteit maar ook aan m’n nagels zie ik duidelijk een kentering van ribbels die verschijnen.

Wel interessant wat je zegt dat het persoonlijke ritme van afgifte ook wordt overgenomen, zo heb ik er nog niet over nagedacht. Ik ben van nature een nachtmens. Kan me zo voorstellen dat ook de schildklierhormoon daarop is afgesteld. Ergo: hormoonafgifte begint later. Als ik dan eerder de medicatie slik zou hier dan ook verandering in komen?
Kiek schreef: 07 nov 2022, 10:31 De ene mens toont hoge golven en de ander zowat een lijntje.
De ene veel bombarie, de ander uiterst efficient.
De verwerking van schildklierhormonen is dus zeer individueel bepaald.

Daarom het credo "prikken-voor-het-slikken" op hetzelfde uur.
Je weet nog niet hoe je 24-uurs ritmiek eruit ziet.
Je weet niet hoe jouw schildklierhuishouding werkt.
Dit is bedoeld om inzicht te krijgen in jouw eigen schildklierhormoonhuishouding.
Als je daar grip op hebt, dan is het leuk om te experimenteren.
Om een jaartje op een ander uur te prikken.
Zorg dus dat je van ervaringen leert.

Als je lukraak prikt, hoe je pet er naar staat, dan is dat minder geschikt om er inhoudelijk iets mee te doen.
En duurt het eindeloos voordat je je hormoonwerking in de smiezen hebt.

Of 13 µg teveel is om van TSH 3 naar 1 te komen, hangt af van de ernst van je tekort.
Als je van origine een subklinische hypo hebt, dan kan een verhoging van 13 µg de laatste upgrade zijn. Want het grootste deel van je schildklierhuishouding moet overgenomen worden door de totale hoeveelheid levothyroxine die je lichaam altijd nodig heeft gehad.
Let wel: je persoonlijke ritme wordt overgenomen door het slikritme.
Dus niet alleen de bepaling van de hoeveelheid op x uur, de reactie en verwerking van de stof T4, maar ook het strakke individuele tijdstip wordt gewijzigd bij afhankelijkheid van levothyroxine.

Als je geen schildklierwerking meer hebt, dan gaat de dosisopbouw geleidelijker met de op- en afbouw van de hoeveelheid FT4/TSH.
De geleidelijkheid van de opbouw is dus afhankelijk van de ernst van het tekort.
Hoe kleiner het tekort, hoe grover de reactie op de dosering. Hoe meer zwierende waarden.
Hoe ernstiger, hoe geleidelijker.

Laat ons horen over je ervaringen!
Kiek
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH fluctuatie over de dag

Bericht door Kiek »

Zo'n lijntje of de hoge golf wordt niet in beeld gebracht zolang je je schildklierwerking adequaat hebt gesubstitueerd.
Misschien verbetert je schildklierorganisatie t.z.t., en heb je uiteindelijk geen levothyroxine meer nodig.
Dan zou het lab je eigen T4/T3 ritme in beeld kunnen brengen.
Maar zolang je afhankelijk bent van levothyroxine heb je een 'slikritme'.
Dit artificiële slikritme zie je als een grove golf op het plaatje hieronder.
Hoe meer subklinisch, hoe meer invloed van de originele schildklierhuishouding, hoe slordiger die golf.
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg (85.61 KiB) 2751 keer bekeken
Het begrip "subklinisch" is een labwaardenterm.
Een subklinische hyPOthyreoïdie zegt niets over de oorzaak van de ziekte.
De term wordt gebruikt voor mensen met een TSH tussen de 5 en de 10 (sommigen dokters zeggen zelfs 15 of 20 mU/l), met een FT4 binnen het normale gebied.

Een De Quervain heeft de neiging om tijdelijk te zijn!
Een weekje zonder levothyroxine, opbouwend naar een subklinische toestand, zou een weergave kunnen geven van je eigen 24 uurs-ritmiek.
En het geeft ook nog eens noodzakelijke verbanden weer over de toestand van de schildklierhuishouding.

Een jaar of tien geleden wilde ik weten of mijn schildklier nog functionele aspiraties had. Na een week zonder levothyroxine waren mijn waarden 11 - 11. Dat was wel leuk, want mijn FT4-restfunctie bleek op 4.5 pmol/l te liggen. Precies de FT4-waarde waarmee ik toen 20 jaar eerder was begonnen.

Je hebt dus een gezonde 24-uursritmiek, waarvan de TSH 's nachts het hoogst is.
Jij slikt in de vroege ochtend je T4, die dan voldoende hoog binnen je eigen waarden zit, om iedere cel in je lijf overdag uit de poel FT4 te laten snoepen op de tijd die zo'n cel zelf kiest.
Niets opdringen. Zelf laten doen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: TSH fluctuatie over de dag

Bericht door Georgieswereld »

Zou het een idee zijn om dan een week te stoppen en te zien wat mijn eigen lichaam doet? Is dat wel lang genoeg om mijn eigen lichaam het zelf over te laten nemen - ik dacht dat de levo een halfwaarde tijd had van 2 weken en 6 weken helemaal uit het lichaam zou moeten zijn.
Want zoals ik het begrijp zeg je dus dat het een goed teken is dat mijn TSH omhoog schiet nu en dat ik het zou kunnen proberen om helemaal over te laten aan m’n schildklier?

Ik heb mijn antistoffen vorig jaar geprikt en die waren enorm verlaagd, hoewel nog steeds te hoog. 35 oid. Maar wel een stuk lager dan de 3500 die ik 3 jaar geleden had toen die ontsteking begon.
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH fluctuatie over de dag

Bericht door Kiek »

Kijken hoe je schildklierhuishouding reageert op een week zonder levothyroxine.
Dat is een mooie proef!

Thyroxine = T4 = levothyroxine heeft een gemiddelde halfwaardetijd van 7 dagen.
Dat wil zeggen dat na een week onthouding de FT4 gemiddeld ongeveer de helft gezakt is, als je géén schildklierfunctie meer bezit, zoals bij mensen waarvan de hele schildklier operatief is verwijderd.
De verdeling van het zakken van de FT4 toont een bepaalde wetmatigheid.
De eerste 24 uur van de eerste dag van onthouding is de FT4-daling het grootst, om de volgende dagen/weken geleidelijk af te nemen.
Na gemiddeld 6 weken is alle toegevoegde levothyroxine verdwenen.

Nu heeft ieder mens ook een individuele reactie op schildklierhormonen/levothyroxine.
Want de achterliggende schildkliermachinerie (weefsel, vorm, metabolisme) werkt bij ieder mens net iets verschillend in reactie op de behoeften van het lichaam. De basis is hetzelfde, de intensiteit verschilt.
Zelfs de halfwaardetijd verschilt: bij veel mensen juist 7 dagen, bij anderen 5 dagen, en weer anderen wel 10 dagen.

Dat je TSH naar 3 mU/l omhoog schiet onder jouw condities, lijkt eerder op een schildklier die nog best wat in te brengen heeft. Maar dit zou ook een tekort aan levothyroxine kunnen weergeven.
Daarnaast hangt het van je behoeften af, van je streefwaarden.

De mate en grootte van de FT4-daling gedurende 7 dagen, met de bijbehorende TSH-stijging, geeft je veel informatie over jouw schildklierhuishouding.

Zorg wel dat je je uitgangspositie hebt bepaald met een FT4/TSH op de vroege ochtend, zonder levothyroxine in je maag.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie