Hashimoto en nagels

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Bij je waarden van gisteren had ik enkele van je al eerder opgegeven waarden gevoegd.
Dat gaf een aparte vorm van je curve.
En aan de bovenkant van het eerste plaatje zie een waarde die niet meedeed (=rood kruisje).
Waarschijnlijk zijn je oudere waarden toch bepaald met een andere meetmethode.
Dat geeft andere verhoudingen van de FT4/TSH.

Vanochtend heb ik die oudere waarden geskipt, waardoor de vorm nu gelukkig wel normaal is.
En je TSH van 13 bij een FT4 van 17 heeft nu ook een (belangrijke) werkende positie binnen de curve.
Hoewel het een aparte combinatie is, is die waarde juist gemeten.

Je ziet dat je set point met deze waarden daardoor is gecorrigeerd naar een hoge FT4 van ca. 21 pmol/l, waarbij je TSH ca. 1 mU/l bedraagt. Passingsgraad 99%.
Met je laatste waarde van FT4 van 19 pmol/l met een TSH van 3.8 mU/l kom je dus tekort.
Je hebt wat meer levothyroxine nodig.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
SylviaRJan 2023 zonder oudere waarden.jpg
SylviaRJan 2023 zonder oudere waarden.jpg (41.4 KiB) 4312 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Sylvia1403 »

Hoi Kiek,
Bedankt voor het uitzoeken! Ik vind het wel allemaal ingewikkeld..misschien moet ik me er wat meer in verdiepen...behalve de termen TSH en T4 snap ik weinig van alle woorden,berekeningen etc. Vandaag contact gehad met de huisarts en gezegd dat ik me beter voel met een lagere tsh. Ze heeft de euthyrox opgehoogd naar 125 mcgr en over 6 weken weer prikken..maar van 112 naar 125, is dat misschien niet weer teveel?

Groet Sylvia
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Kiek »

Een dosisverhoging met 12.5 µg is best uit te proberen, Sylvia.
Hou het 2 weken vol, dan heb je ongeveer 75% van de dosisophoging met 12.5 µg al geëffectueerd.
Als je je iets beter voelt na die 2 weken, dan hou je de dosis met 12.5 µg erbij.
Als je je constant hyperig voelt, dan regel je je dosis weer terug.
Zorg wel dat je (na een dosiswijziging) iedere dag dezelfde dosis gebruikt.

Succes!
Kiek

PS: Om je waarden te leren kennen is het heus superbelangrijk om in de vroege ochtend naar hetzelfde lab te gaan, zonder dat je je dosis ingenomen hebt. Die dosis neem je mee, en slik de pillen na het prikken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Sylvia1403 »

Update;

2 weken geleden van de dermatoloog vh Radboud ziekenhuis de diagnose lichen planus gekregen...dit is naast Hashimoto en lichen sclerose de 3e auto immumziekte.
@kiek 21 febr weer bloed geprikt...TSH 2,4 FT4 19...volgens mij kom ik nog steeds tekort..gebruik op dit moment 125 mcg euthyrox
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Kiek »

Dat zie je inderdaad vaker bij mensen met een autoimmuunziekte: verzamelingetjes soortgelijke kwalen.
Jammer dat het Radboud de komma's bij de uitslag van de FT4 in de prullenbak gemieterd heeft.
Dan krijg je op je curve na meerdere uitslagen van die nietszeggende verticale balken...
Elders in Gelderland zie je dezelfde afbraak van waarden, merkte ik vandaag aan mijn waarden.

Inderdaad lijk je nog steeds wat FT4 tekort te komen, omdat je ca. 24 uur na laatste dosis LT4 prikt.
Een kleine verhoging met 12.50 µg zou daarom niet gek zijn.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Sylvia1403Mart2023.jpg
Sylvia1403Mart2023.jpg (39.67 KiB) 3938 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Sylvia1403 »

Hoi Kiek,

Vandaag bloed laten prikken nav verhoging medicatie ongeveer 6 weken geleden.. TSH 0,38 FT4 20.
Ik voel me prima maar is 0,38 niet te laag?

Groet Sylvia
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Het hangt af van het tijdstip, met of zonder levothyroxine, etc.
De tienden zijn verdwenen in de FT4-uitslagen van je lab.
Dat vertoont zich als verticale waarden op de curve.
Als de hangende zilverdraden op kerstboomtakken...
De curvevorm is omlaag 'getrokken'.

Setpoint met deze waarden:
20.5- 0.9

Niets veranderen zolang je je prima voelt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie