Voorstellen en vragen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Hallo allemaal,

Ik wil mij graag voorstellen op het forum, ik ben een 50 jarige vrouw, getrouwd en samen hebben we 3 kinderen.

Het hele verhaal begint eigenlijk sinds febr '22, toen ik Covid positief testte.
Ik was niet heel ziek, maar vooral heel moe, zoals velen... Het herstel duurde daardoor ook lang en kon ik geen hele dagen werken. Ik ben operatieassistent en dat zijn vaak lange en lichamelijk best zware dagen.
Maar goed, ik bleef lang hoofdpijn houden en pijn aan mijn linker oor, zijkant hals en kaakhoek, alles links. Dit heeft maanden geduurd....In augustus een mri schedel gehad. Niks te zien.
Sinds okt/nov kwam de keelpijn, al gaf ik meteen aan dat het niet echt mijn keel was, maar meer de buitenkant van mijn luchtpijp. De huisarts dacht nu toch aan een ontsteking van 'ergens in die regio' en kreeg ik antibiotica. Gedurende de kuur had ik al het idee dat het niks deed. Dus na de kuur weer terug en nu verwijzing kno.
Die zag niks, heeft ook erg oppervlakkig gekeken vond ik. Gaf aan dat de keelpijn dan misschien door spieren zou kunnen komen. Hij wilde nog wel een ct-scan van het kaakgewricht en de sinussen laten maken. In de periode tot die uitslag werd de pijn alsmaar erger.... Uitslag gaf niks aan, wat ik al verwachtte.Dit was vorige week.
Ik had het die hele week mn 's avonds zo ontzettend koud maar werd 's nachts kletsnat van het zweet wakker. Mijn oudste dochter vroeg of ik eigenlijk geen koorts had steeds. Ik bleek dus zeer waarschijnlijk al de hele week koorts te hebben. Het hele weekend had ik koorts, oplopend tot 39,5gr. En ik hield mezelf tot het weekend maar voor dat ik mij misschien wel aanstelde, dat het misschien iets psychisch was...

Dus afgelopen maandag toch maar naar de huisarts gegaan. Van haar moest ik meteen bloedprikken en voor echo van mijn hals. Het gekke was nml dat mijn schildklier heel pijnlijk is en slikken heel erg zeer doet, maar hij is niet dik. Ben afgevallen, maar ook doordat ik niet graag eet omdat het pijnlijk is.
Uitslag van de echo: 'inhomogeen schildklierparenchym. Mogelijk thyreoiditis doorgemaakt?' Dit stond in de brief.
Bloeduitslagen:
TSH 0,05 ( sept '22: 2,0)
FT4 25,8 (sept '22: 14,4)

leuko 15,6
neutrofielen 12 (ref w 1,5-7,5)
bse 21
alkalische fosfatase 201 (ref waarde 40-120)
gamma gt 177 (ref w tot 38)
ALAT 52 (ref w tot 34)

Ik ben nu verwezen naar de internist en krijg een echo van mijn lever, omdat mijn leverwaarden verhoogd zijn.
Mijn ontstekingswaarden zijn wel verhoogd maar zij vindt ze eigenlijk niet hoog genoeg voor een schildklierontsteking.
Ik vraag mij af of die echt zo veel hoger moeten zijn?
En is iemand bekend met ook nog afwijkende leverwaarden?
Aan een kant ben ik blij dat er eindelijk iets gevonden lijkt te zijn......Al lijkt er voor ca een maand geleden niks aan de hand te zijn geweest met mijn schildklier, maar had ik al wel dezelfde pijnklachten.
Ik moet verder zeggen dat ik best heel veel pijn heb, mn 's nachts. Liggen lijkt het erger te maken. Ik mag nu beperkt ibuprofen ivm de leverwaarden, dus ga even uitvinden hoe laat ik die het beste kan innemen.

En verder ja, voel ik me moe, heb hoofdpijn, ben koortsig en heb een verhoogde hartslag. Al met al dus niet fijn.
En nu ook de vraag of ik wel of niet ga werken, vind het lastig. Is veel druk vanuit het werk en zit al een tijdje in een hersteltraject....
In ieder geval alvast bedankt voor het meelezen en misschien hebben jullie nog tips?

groetjes patries
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Welkom, Patries!

Je schildklierwaarden 0.05/25.8 duiden dus op een hyperthyreoïdie.
Lijkt me lastig om met zulke waarden rond te moeten lopen. (Ik kom van de hypo-kant).
Welke origine het heeft, Graves of een thyreoïditis, dat valt dus uit te zoeken.

De specifieke schildklierantistoffen, anti TSH-receptor, zijn er in 2 smaken: de stimulerende vorm (Graves), en de blokkerende (hypothyreoïdie). Voor een gewone hypo wordt meestal anti-TPO bepaald.
Bij een voorbijgaande thyreoïditis zijn meestal geen hypo-antistoffen (anti-TPO) aanwezig.
Als je thyreoiditis een opstap is naar een hypothyreoïdie, dan is de hypo vaak permanent.

Stel dat je een schildklier-autoimmuunziekte hebt, dan heb je wat meer kans om een andere auto-immuunziekte te ontwikkelen.
Zoals een autoimmune leverontsteking.
Ik denk dat daarbij nog hogere leverwaarden aanwezig zijn.
Daarom lijkt dat niet zo waarschijnlijk.

Je 0.05/25.8 met de 2/14.4 betekenen dat je richtwaarden in de buurt van de 14 pmol/l thuishoren.
En dan is een FT4 van 25 pmol/l daarmee vergeleken fiks hoog.
Dat voelt akelig.

Met een goed ingestelde hypothyreoïdie valt prima te leven.
Eenmaal daags voldoende levothyroxine in de vroege ochtend. Verder geen belemmeringen, behoudens eenmaal in de zoveel tijd een FT4/TSH, ook in de vroege ochtend.

Ik hoop dat je snel meer weet over je diagnose en behandeling.

Sterkte!
Kiek

Hieronder je 2 bekende waarden in een curve vervat. Ieder mens heeft schildklierwaarden die bij je geboorte/ontwikkeling ingesteld zijn. In gezonde situatie cirkelen je FT4/TSH-waarden altijd in een heel klein gebiedje van de referentiewaarden. Het oranje sterretje laat zien waar jouw richtwaarden zich bevinden.
Bijlagen
PatriesDec2022.jpg
PatriesDec2022.jpg (39.46 KiB) 7336 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Dank je voor je antwoord en uitleg.
Ik hoop dat ik snel bij de internist-endocrinoloog terecht kan.
Heb nu eigenlijk het meeste last van de pijn, die is echt heel naar.
Gisteren na een stukje wandelen een hartslag van ca 110. Voelt inderdaad ook niet echt prettig.
Maar goed, hoop dat er snel meer duidelijkheid is en doe het verder rustig aan.
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Nog een andere vraag, zijn er meer mensen die ‘s nachts ook zo ongelooflijk veel zweten?
Ik wordt elke nacht rond 3u wakker en ben dan echt kletsnat. Echt alles is nat, beddengoed, kussen, haren… alsof ik zo uit de douche kom.
Is daar iets tegen te doen?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: voorstellen en vragen

Bericht door laura »

hallo Patries,

Dat kan ik me nog goed herinneren.
Ik zwom werkelijk mijn bed uit.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

@Laura, nou precies!

Sorry, toch nog een andere vraag voor wie een thyreoiditis hebben gehad.
Hoe lang duurt het gemiddeld dat je koorts blijft houden?
Als ik niks inneem, loopt het gewoon weer op naar de 39gr.🙁
Nu dus al ruim een week…
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Gaat het al beter, Patries?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

@ Kiek, lief dat je er naar vraagt!
Als ik eerlijk ben, gaat het niet echt beter…
De koorts loopt in de loop van de dag nog steeds op naar 38/39gr. Dan neem ik echt paracetamol in omdat ik me dan echt beroerd voel. Heb nu dus al ruim 2 wk elke dag koorts.
De pijn en verhoogde hartslag zijn er ook nog steeds, enorme zweetaanvallen ‘s nachts ook. Al vraag ik me af of dit ms ook de overgang is (ben ook al 6 weken ongesteld..)? Ben dan wel echt kletsnat, alsof ik zo uit de douche stap.
Wat er bij is gekomen is dat ik met enorme hoofdpijn wakker wordt. Soms trekt dat een beetje weg maar niet altijd.

Verder… nog geen afspraak bij de internist… heb gebeld maar verwijzingen van vorige week waren nog niet getriageerd…. Wat is het doel daar dan van denk ik dan.
As dinsdag wel echo van mijn lever en bloedprikken ontstekingswaarden en leverwaarden. Schildklierwaarden waren nog niet zinvol zei de huisarts.

Dus tja echt beter gaat het nog niet….
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

In het boek "Schildklierziekten" onder redactie van de proffen Wiersinga en Krenning staat op blz. 104 (1998) bij "Subacute thyreoïditis (ziekte van De Quervain)" het volgende:
"Deze aandoening (ook bekend als granulomateuze, reuzencel-, of acute non-suppuratieve thyreoïditis) is een ziekte van onbekende (mogelijk virale) etiologie, geassocieerd met een pijnlijke schildkliervergroting en systeemverschijnselen als koorts, transpireren en een hoge BSE. Het treft vooral jonge vrouwen tussen de 30 en 50 jaar, vaak volgend op een infectie van de bovenste luchtwegen.
De pijn is meestal bilateraal met uitstraling naar de oren, maar soms beperkt het proces zich tot één schildklierkwab. Pijn bij het slikken is gebruikelijk. Vaak leidt de destructie van schildklierweefsel tot verschijnselen van thyreotoxicosis; doorgaans treedt in enkele weken tot maanden spontaan herstel op tot euthyreoïdie, eventueel via een passagère voorkomen van schildklierantistoffen (TgAb, TPO-Ab, TBII), vooral in de thyreotoxische fase. De auto-immuunverschijnselen zijn hoogstwaarschijnlijk secundair aan het vrijkomen van antigeen materiaal uit de schildklier en lijken geen rol te spelen in de pathogenese van de ziekte. Subacute thyreoïditis is te beschouwen als een inflammatoire aandoening van de schildklier in reactie op een virale infectie. De aanwezigheid van significante titers aan virale antistoffen in het serum zou eerder wijzen op een anamnestische respons dan op een specifieke virale infectie van de schildklier (virale antlichaampjes zijn in de schildklier zelf nooit aangetoond).
"

In tegenstelling tot je huisarts lijken bij SAT de schildklierwaarden ook zinvol, als je zo ziek bent van je schildklier.
Je huisarts heeft natuurlijk alleen met standaard hypo's te maken die afhankelijk zijn van levothyroxine. Dan speelt traditioneel de lange halfwaardetijd van T4 een (vaak onterecht en onbegrepen) terughoudende rol bij het aanvragen van lab.

Maar jouw schildklierwaarden kunnen na een week of drie best omhoogdenderen, en/of omlaagkelderen.
Hou je schildklierwerking zelf in de gaten, Patries.
Als je suffig/moe blijft, en als je de mogelijkheid hebt, laat je TSH/FT4 bepalen. Je TSH/FT4's kunnen binnen een week of twee omlaagkelderen. In een endocrinologisch boek uit 1997 (Greenspan) zie ik een plaatje waarop de T4 na een week of drie flink daalt van 20 naar 8 µg/dl.
Zorg goed voor jezelf, Patries!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Dank je voor je antwoord en de moeite die je doet Kiek!

Ik zal het aangeven bij de huisarts, al betwijfel ik of ze naar me luisteren...
Morgen bel ik ook het ziekenhuis weer of ze al weten wanneer ik een afspraak heb en dat ik die ook snel wil.

De info over SAT had ik ook her en der gelezen. Alles klopt wel wb de symptomen behalve dat mijn bse niet heel hoog was en ik kan me geen infectie oid herinneren. Enige wat ik heb bedacht is dat ik in febr covid heb gehad en daar heel langzaam van opknapte. Bleef heel lang heel moe.
Maar goed, ik hoop snel meer duidelijkheid te krijgen bij de internist. Er zit een schildkliercentrum in het ziekenhuis (Flevo) dus ga er een beetje vanuit dat er wel expertise is.
Plaats reactie