Voorstellen en vragen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Kleine update:
Echo lever was goed, maar leverwaarden waren verslechterd. Weet nog niet hoe hoog etc.
Maar hierdoor heeft de huisarts zelf de internist gebeld. Ik kon vandaag meteen komen. Dan ineens wel…

Ft4 was nu 50, tsh weet ik niet. Ik hoop dat ik straks alles kan inzien in het systeem. Maar tsh zal dus wel verder verlaagd zijn.
Bse was nu 90 (vorige keer 21).

De internist zei zelf inderdaad dat ze begreep dat ik mij echt niet oke voel.
Heb nu ascal 600 voor de ontsteking/pijn/koorts gekregen en propanolol voor mijn hart.
Antistoffen heeft ze ook laten bepalen maar had ze nog niet.
Maar alles wijst nu inderdaad op schildklierontsteking De Quervain.


Over 4 wk moet ik weer terug en dan ook weer prikken.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Hallo Patries,

Gelukig kon je nu wel terecht.
TSH is onmeetbaar klein in reactie op zo'n hoge FT4.

En nu uitzieken.
Hopelijk ben je weer snel ter been.

Hou je ons op de hoogte van je wedervaren?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Weer een kleine update.
Sinds vandaag 24 uur koortsvrij😊. Ik heb precies een maand lang elke dag koorts gehad.
Dit maakt dat ik me een stuk beter voel!
Ik heb ook geen pijn meer. Mijn schildklier voelt aan de rechterkant wel heel hard, maar dat zal van de ontsteking zijn denk ik.
De symptomen van een versnelde schildklier heb ik nog wel, trillerig, verhoogde hartslag en snel buiten adem, maar voel me er niet meer zo ziek bij.

Ascal ben ik nu mee gestopt en de propanolol heb ik maar een paar keer gebruikt. Daar voelde ik me nog rotter door, alsof ik tot mijn middel in de modder stond en moest gaan lopen. Heel naar.

Enige waar ik nog wel last van heb zijn de enorme zweetaanvallen, mn ‘s nachts.

Ik heb nu ook de uitslagen vd internist gezien.
Ft4 50
Tsh < 0,01
Bse 92
Crp 90
A-TSH rec < 1,5

Als het goed begrijp dus geen anti stoffen toch?
Dus ‘gewoon’ een thyroiditis.

Maar ik hoop dat het nu elke dag een beetje beter gaat. Over 3 weken weer bloedprikken en naar de internist.
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Dus nu aansterken na zo'n langdurige periode met koorts.
Je FT4 is nu nog steeds veel te hoog met hyperwaarden.
Die waarden zijn niet onmiddellijk weg te poetsen, vanwege de lange halfwaardetijd.

Als ook je schildklierwerking hersteld is, dan zal het een week of 6 duren voordat je FT4 weer op normaal peil is.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Dank je Kiek!

Nog een apart dingetje, heb het verslag van de radioloog gezien van de echo van mijn lever.
Staat er ergens: galblaas normaal……. Mijn galblaas is er al zo’n 10 jaar uit😳🤣
Vraag me dan af hoe ze er naar kijken….
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Blijkbaar is een verwijderde galblaas dus de normale toestand!
Of de beoordelaar moet nodig naar de oogarts...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Toch weer even een vraagje.
Ik voel me op zich een stuk beter, geen koorts en pijn meer, hartslag is iig in rust beter.
Ik heb nog wel enorme zweetaanvallen ‘s nachts, maar dat is ms ook de overgang??
Maar waar ik wel last van heb is het trillerige gevoel in mijn lijf als ik iets gedaan heb.
Als ik bijv de trap afloop heb enorme trilbenen.
Net heb ik op zolder de was gedaan en nu ik beneden ben trillen al mijn spieren als ik iets doe.
Dit typen bijv gaat met trillende armen.
Aan de buitenkant zie je niks, ik voel het vooral inwendig.

Herkent iemand dit? Of komt dit doordat ik ziek ben geweest?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Je hebt lange tijd koorts gehad, en je bent daarvan flink ziek geweest.
Natuurlijk heeft je lichaam tijd nodig om van zo'n langdurige aanslag te herstellen.
Beetje verwennen met rust en ontspanning.

Dus nog steeds: beterschap!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

En toch weer een vraag, maar ms meer passend bij de hypo.
Afgelopen dagen voelde ik me redelijk oke eigenlijk.
Tot vanmorgen…
Ik was al een uurtje wakker, wilde op een gegeven moment opstaan maar werd duizelig (niet zo dat alles ging draaien) en een soort licht in mijn hoofd. Ik viel echt om, ik zat nog, en moest mezelf tegenhouden tegen de muur. Hier were ik heel misselijk van en ging weer liggen.
Daardoor trok het weer weg maar elke poging om op te staan verliep zo.
Bloeddruk was goed en hartslag 60. Dat is in gezonde toestand normaal voor mij.
Ik heb er een uur over gedaan om rechtop te kunnen zitten, steeds iets meer rechtop.

Nu, ca 3 uur laten, voel ik me weer redelijk oke. Beetje slapjes en wiebelig.

Is dit voor iemand herkenbaar?
Kan het zo zijn dat mijn waarden ineens gezakt zijn?
Ik moet morgen weer prikken dus dat komt goed uit.
Woensdag naar de internist.

Maar hoop dat ik dit morgen niet nog een keer heb…
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Het kan inderdaad zo zijn dat je waarden lager zijn.
Volgens gemiddelde halfwaardetijd vanaf je laatste uitslag van een FT4 50 pmol/l op 6 januari j.l. zou je bij een volledige instorting van de productie van je schildklier die op 6 januari start, vandaag een FT4 hebben van ca. 10 pmol/l.
Dat is aan de hypokant. Maar in mijn beleving vele malen hanteerbaarder dan eentje van 50 pmol/l!

Omdat ik duizeligheid associeer met gehoor, keek ik in de rij klachten van het boek Schildklierziekten.
Daarin staat dat doofheid voorkomt bij 40% van de mensen met een hypothyreoïdie, vergeleken met een willekeurige groep uit de bevolking: 15%. Duizeligheid staat er niet bij.

Sterkte!
Kiek

*: klachten bij hypothyreoïdie, tabel 9.5- blz 146 Schildklierziekten 1998, onder redactie van prof.dr.W.M. Wiersinga en prof.dr. E.P. Krenning.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie