Setpoint bepaling.

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Om een beetje een richtlijn te krijgen zou ik graag een setpoint bepaling krijgen.
Ik heb na mijn zwangerschap 15 jaar geleden ook sk problemen gehad.eerst te snel en daarna een tijdje langzaam.Dat is overgegaan. Een snel werkende klier was verschrikkelijk. Vandaar mijn vraag of eral een sp berekening gedaan kan worden. Nu tijdens de overgang een traag werkende sk. Ik heb nog niet veel waarden. Maar ze zijn als volgd:
31 oktober:
Tsh 13,24. Fth 4 10,7
16 december:
Tsh 1,04. Fth4. 19,9.

Begin dit jaar ook een paar keer getest en toen werd alleen de tsh gemeten en was de tsh een keer 1,12 en een keer 2,31.Dereferentie waarden zijn 0,27-4,20 en 12-22.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door Kiek »

Welkom op het forum!

Van je 2 punten heb ik een curve gemaakt.
Die 2 punten samen geven een onnatuurlijke, te flauwe bocht van de curve.
Voor het opslaan van de curve heb ik een naam nodig. Geen cijfers.
Nu staat bij jouw curve 'Flauwe bocht'.

Omstandigheden kunnen labwaarden beïnvloeden, met als resultaat zo'n onnatuurlijke bocht.
Bijvoorbeeld door een mindere meting. Of andere oorzaken, zoals pillen. Of een ander lab.
Of tijdstip van prikken. Of iets anders.

Ik heb er een waarde bij verzonnen, waardoor de kromming iets sterker wordt, iets normaler.
Die waarde zie je nu links naast het oranje set point sterretje staan.
Als je ooit meer waarden hebt van hetzelfde lab, dan kan ik deze "hulp-waarde" verwijderen.

Dus er zijn tal van omstandigheden met invloed op schildklierwaarden.
En lange lijsten medicijnen en kwalen die ook de waarden beïnvloeden.
Gebruik je levothyroxine? Dan is de priktijd en voorbereiding (minstens 24 uur na laatste pil) van groot belang. Dit heeft te maken met de werking van levothyroxine, en de snelle invloed waardoor de eerste 4, 5 of zelfs 6 uren na het slikken een dynamiek van FT4/TSH optreedt, die je niet op je curve wilt zien.
Of misschien gebruik je iets anders met invloed op de FT4/TSH?
Laat je bloed a l t i j d op hetzelfde tijdstip prikken: 's ochtends vroeg, en ook nuchter. En 24 uur na de laatste levothyroxinepil.

Met deze waarden lijkt het dat je een set point hebt in de buurt van de FT4 16 pmol/l met een TSH van ruim 2 mU/l.
Ik ben benieuwd naar de prikomstandigheden: de tijd, en in geval je levothyroxine gebruikt de hoeveelheid, de verstreken tijd tussen slikken van je laatste levothyroxine en het prikken van je TSH/FT4.
Volgende keer lukt het vast beter.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Flauwe bocht Dec2022.jpg
Flauwe bocht Dec2022.jpg (38.75 KiB) 3570 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Ontzettend bedankt.!😃 en flauwe bocht houden we erin.
Ik zal je mijn prikomstandigheden nog even vertellen.
Ik heb geprikt bij dezelfde priklocatie. Ik heb dit nuchter gedaan dus zonder inname van levothyroxine natrium omdezelfde tijd als de eerste keer sochtends. Ik gebruik ook nog bio identieke hormonen tegen de overgang. Dus een oestrogeen pleister en utrogestan(progesteron). Verder geen medicatie. Maar ik ben denk ik door de overgang wel flink ontregeld met alle klachten die je erbij kunt bedenken.
Maar ontzettend bedankt dat je voor mij het setpoint hebt bepaald. Ik had ook wel het idee dat 1,04 en 19,9 een
Gevoel van te snel gaf. Ik heb met de huisarts afgesproken iets te minderen. Maar dat je na 6 weken al dit resultaat hebt. Gaat wel snel ik wil niet dat hij doorschiet.....vandaar deze vraag. Nogmaals ☺️bedankt
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Ps
Ik had 75 levothyroxine.
Nu met 12,5 geminderd i.o.m. Huisarts.
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

1967 schreef: 24 dec 2022, 20:03 Ps
Ik had 75 levothyroxine.
Nu met 12,5 geminderd ( pas 2 dagen) i.o.m. Huisarts.
Denk je dat dit goed gaat ( gezien de snelle daling tsh)of kan ik toch beter op 75 blijven?
Ik mocht het zelf regelen maar wil ook niet maar wat doen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door Kiek »


31 oktober:
Tsh 13,24. Fth 4 10,7
16 december:
Tsh 1,04. Fth4. 19,9.

Set point FT4/TSH in de buurt van de 16 pmol/l-2 mU/l.


Het lijkt te vlot dat je FT4 in ca. 6 weken op 75 µg LT4 van 10.7 naar 19.9 pmol/l dendert.

Deze uitersten zou je kunnen produceren als je :
1. een langere (= veel langer dan de gemiddelde) halfwaardetijd hebt van de T4.
en 2. een onregelmatige schildklierproductie.

Je FT4 lijkt thuis te horen in de buurt van de 16 pmol/l.
Een FT4 in de buurt van de 20 pmol/l geeft geen doorsnee levothyroxine-werking aan op 6 weken levothyroxine 75 µg.
Je zou je op z'n minst iets van hyperachtigs moeten voelen.

Als ik jouw waarden en reactie op 75 µg zou hebben, dan zou ik een week stoppen met de levothyroxine.
En na die week weer prikken.
Dat is een eenvoudige manier om erachter te komen of je schildklier inderdaad aan het donderjagen is.

Hier helpt geen 6.25 µg eraf. En na 6 weken prikken.
Dat wordt een eindeloos gebed van probeerseltjes.

Ik ben erg benieuwd hoe je FT4 zich gedraagt.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Hé Kiek,
Nog bedankt voor je antwoord. Sorry dat ik zo laat reageer. Ik kreeg geen meldingen dus ging er vanuit dat je mn vraag niet gezien had. Maar fijn dat je meehebt gekeken.

Ik heb de 75 uiteindelijk gewoon doorgeslikt tot het volgende prikmoment. Dit omdat er leveringsproblemen waren met de 25
Nu las ik dat jij een week zou stoppen en dan opnieuw zou prikken. Dit krijg bij mn huisarts niet voor elkaar zo snel weer prikken.
Ik heb dus 75 doorgeslikt en mijn waarden zijn nu
Tsh 2,44 en Ft4 16,6.

Denk jij dat het setpoint nog steeds goed staat ?
En hoe denk jij nu over de Ft4 .
Met de laatste waarde erbij☺️.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door Kiek »

Hoi!

Je hebt dus een flauwere bocht dan een gemiddelde curve.
En je laatste waarden zijn dezelfde als het set point, passend bij je waarden.
Quelle coïncidence!

Je zult met zo'n flauwe bocht weinig merken van verhogingen of verlagingen van je dosis levothyroxine.

Mensen met een scherpe bocht in de curve (zoals ik ook heb) piepen al bij iedere minimale wijziging van de levothyroxine.
Mensen met een flauwe bocht lijken dus niet zo gevoelig te zijn voor veranderingen: verhogingen of verlagingen van de levothyroxine.

Tot een volgende!
Kiek
Bijlagen
Flauwe Bocht Jan2023.jpg
Flauwe Bocht Jan2023.jpg (38.88 KiB) 3023 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Ja dat is zeker een toeval. 😃
Als dit de juiste waarde zou zijn. Dan moet ik zeggen dat ik me nog steeds niet happy voel. Misscdat dat nog even wat tijd nodig heeft.
Mn huisarts raad me aan om op te hogen met 12,5 mg. Maar ik ben zo bang dat de sk weer te snel zal gaan.
Denk jij dat mn schildklier aan het donderjagen is of kan het ook een gewone sk ontsteking zijn?
Wat bedoelde je eigenlijk met dat de ft4 zich niet levothyroxine waardig gedroeg?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door Kiek »

Als deze waarden bepaald zijn 24 uur na je laatste levothyroxinepil, dan heb je eerder teveel levothyroxine dan te weinig. Daar moet dus niets bij.

Het set point is het referentiepunt waarop de hypothalamus/hypofyse/schildklier (HPT) zich richt met de besturing van je schildklierhormonen. Tijdens de ontwikkeling in de buik van je moeder, en de groei naar de volwassen periode heeft het set point zich gevormd naar de behoefte van je schildklierhuishouding. Die staat vast, en is aangepast aan je weefsel en je botten, aan je bouw. Het is als een vingerafdruk. Ieder mens heeft een ander set point: er bestaat geen dubbelganger.

Je slikt je levothyroxine nadat je naar het lab bent geweest. Dan heb je na ca. 3 à 4 uur na het slikken je hoogste FT4 van die dag te pakken. En vervolgens daalt de FT4 volgens halfwaardetijd tot je de volgende ochtend wederom je pilletje T4 inneemt.

Je HPT is een precisie-instrument dat feilloos de waarden weet te doseren in een gezonde schildklierhuishouding.
Een pilletje levothyroxine is wat dat betreft natuurlijk een buitengewoon grof instrument.
Maar toch effectief in deze omstandigheden, vanwege de enorm lange halfwaardetijd.

Natuurlijk moet je niet ophogen.
Dan kom je weer in hypergebieden terecht.

Als je vermoedt dat je hypothyreoïdie het gevolg is van een voorbijgaande ontsteking dan zijn er betere technieken voor een snelle diagnostiek dan het maandenlange geëmmer van voorzichtigjes minderen....
: stop radikaal met de levothyroxine -> prik dag 4 en dag 7 in de vroege ochtend.
En trek dan je konklusie.
Bestaat er inderdaad onvermogen van je schildklier, dan kost je dit dus 7 dagen i.p.v. maanden.

Succes!
Kiek

PS: een waarde niet waardig, neem het niet serieus. Soms zeg ik zoiets als een waarde onwaardig: onverwachte waarde - onverklaarbare waarde.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie