Setpoint bepaling.

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Sorry voor al mn vragen. Nu snap ik het even weer niet.
Je zegt dat ik dan eerde teveel krijg. Bedoel je dan omdat ik nu op en nabij het setpoint zit? Ik voel me nl nog steeds niet ok. Superkoud en totaal niet stressbestendig spier en gewrichtspijn zijn zomaar een greep uit mijn klachten.

Wat zou er gebeuren als ik een week stop ? Eerlijk gezegd vind ik het ook wel eng. Mijn huisarts doet haar best en die denkt dat een tsh om en nabij de 1 goed is.
Dat is bij veel ook zo. Maar bij mij blijkbaar niet.

Dat ik zo koud heb hoort toch ook bij een trage sk..
Soms snap ik niks van wat bij wat hoort.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door Kiek »

1967 schrijft: Denk jij dat mn schildklier aan het donderjagen is of kan het ook een gewone sk ontsteking zijn?

Onderneem zelf actie: je kijkt wat er gebeurt als je de levothyroxine een week stopt, terwijl je op dag 4 en dag 7 je TSH/FT4 laat bepalen. Na 7 dagen heroverweeg je je stopweek.

1967 schrijft: Je zegt dat ik dan eerde teveel krijg. Bedoel je dan omdat ik nu op en nabij het setpoint zit? Ik voel me nl nog steeds niet ok. Superkoud en totaal niet stressbestendig spier en gewrichtspijn zijn zomaar een greep uit mijn klachten.

Precies! je zit 24 uur NA je laatste pil nog steeds OP je setpoint. Dat betekent dat je een te hoge dosering slikt.

1967 schrijft: Wat zou er gebeuren als ik een week stop ? Eerlijk gezegd vind ik het ook wel eng. Mijn huisarts doet haar best en die denkt dat een tsh om en nabij de 1 goed is.
Dat is bij veel ook zo. Maar bij mij blijkbaar niet.


Je huisarts volgt de richtlijn. Of die nu voordelig is voor de patiënt, of voor de behandelaar, is de vraag.
Een TSH-streefwaarde van 1 mU/l is voor jou niet goed in combinatie met de door jou opgegeven waarden. Je gemiddelde TSH zit met die waarden ongeveer op 2.5 mU/l.
Dat betekent dat een TSH van 1 mU/l te laag is, vanwege de te hoge bijpassende FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Bedankt voor al je moeite ook. Het is me nu helder ik ga er mee aan de slag.
Ik hoop dat de huisarts mee werkt. 👌
1967
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 dec 2022, 13:37

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door 1967 »

Hoi kiek
Nog even een vraagje.
Je schrijft stoppen en dan prikken op dag 4 en 7.
Wat is de redenatie erachter zodat ik aan de huisarts de bedoeling hierachter kan uitleggen? Anders werkt ze niet mee. Zij vind dat er niet zo vaak geprikt hoeft worden. Ik moet het goed onderbouwen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling.

Bericht door Kiek »

Vanaf dag 0 prik je na 4 dagen.
Resultaat dag 4: Op dat moment heb je gemiddeld de snelste en grootste daling van de FT4 al achter de rug.
Resultaat dag 7: Het resultaat van dag 7 bevestigt de vorm van de daling.
Zonder schildklierwerking zou je in die week gemiddeld de helft van alle FT4 al gemetaboliseerd hebben.

Na 7 dagen krijg je dus ook inzicht over de restproductie van je schildklier.

Je gaat nu uit van je laatste waarden:
Dag 0: FT4 van 16.6 pmol/l met een TSH van 2.44 mU/l.
Dag 4:
Dag 7:

Natuurlijk wil je inzicht in je schildklierhuishouding.
Laat dan wel op de vroege ochtend b.v. 08.00 nuchter prikken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie