klachten en TSH / FT4 waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Martinus
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2022, 12:11

klachten en TSH / FT4 waarden

Bericht door Martinus »

Goedemiddag, graag ontvang ik advies.
Al een flinke tijd (man 57) loop ik rond met allerlei klachten (extreem moe, nergens zin in, snel koud, stijfheid, spier- en gewrichtspijn, droge huid, koude handen en voeten). Mijn zus heeft Hashimoto. In september bloed laten prikken.
Uitslag: TSH 9 - FT4 12 - een te lage vitamine D en een te hoog cholesterol.
Vorige week nogmaals bloed laten prikken: TSH 7 - FT4 14.
Cholesterol is om een of andere reden niet meegenomen. Vitamine D oké (ik slik sindsdien extra vitamine D).
De huisarts vond de uitslagen niet verontrustend. Ik vertelde haar nogmaals dat ik nog steeds klachten heb en dat er schildklieraandoeningen in de familie zitten. Ze heeft nu medicatie voorgeschreven die ik morgen kan ophalen.
Ik heb geen idee hoe ik de waarden moet interpreteren, of ik meer onderzoek moet laten doen etc. Van de huisarts word ik in ieder geval niets wijzer, ze wijdt het aan ouder worden en fysiek werk.

Groet Martinus
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: klachten en TSH / FT4 waarden

Bericht door Kiek »

Welkom, Martinus!

Je TSH duidt op een tekort.
Maar je 2 waarden tesamen lijken niets met elkaar te maken te hebben.
Waar laat je je bloed prikken?
En op welk tijdstip?

Je zou je huisarts kunnen vragen of ze/hij je antistoffen nog wil bepalen.
Je te hoge cholesterol kan ook een symptoom zijn van een hypothyreoïdie.
Maar dat kan ook veroorzaakt worden door een ongezonde leefwijze/inname.

Laat je waarden voortaan altijd in de vroege ochtend prikken op hetzelfde lab: 08.00 uur - nuchter.
Altijd hetzelfde tijdstip.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie