Erfelijkheid

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Erfelijkheid

Bericht door joke »

Ik vraag mij af; Ik gebruik Euthyrox voor de schildklier. Is het verstandig dat mijn dochter (32 jaar), haar TSH en T4 laat vastleggen ivm eventuele erfelijkheid?

Groet, Joke
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: erfelijkheid

Bericht door *anna* »

Joke,
Waarom zou ze dat doen? Als ze de jou bekende klachten krijgt lijkt het me vroeg genoeg.
Schildkliergedoe hoeft immers geen beletsel te zijn voor een 'normaal' leven? Of iets om rekening mee te houden, want als...
Bovendien zeggen schildklierwaardes niets over erfelijkheid. Ze zijn wel een extra signaal bij een eventuele diagnose.

Vaak wordt een schildklierkwaal ook bij toeval ontdekt. Mijn beide zoons doen mee aan het Lifelinesproject en hun TSH-waardes bleken boven de maat.
Toevallig werd ik jaren eerder behandeld voor Graves (een te snelle werking). De ene bleek Hashimoto te hebben mét antistoffen, de ander Hashimoto zonder, beide destijds zonder klachten.
We gebruiken nu alledrie Euthyrox. Bij ons is het niet een erfelijk iets, maar de aanleg voor een schildklieraandoening zit blijkbaar in de familie.
Groet, Anna
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: erfelijkheid

Bericht door joke »

ok. Dank voor de reactie. Ik dacht misschien is het handig, als er zich ooit door de erfelijkheid een schildklierkwaal gaat voordoen, dan hebben ze haar waarden om naar terug te gaan, van op het moment dat zij zich goed voelt.
Mvg Joke
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Erfelijkheid

Bericht door laura »

Dit onderzoek laat zien dat vrouwen met Graves- of Hashimoto-patiënten in de familie twee tot vier keer vaker zelf ook een autoimmuunziekte van de schildklier (AITD) ontwikkelen dan vrouwen waar deze ziektes niet voorkomen in de familie.

- https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... to-of.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: Erfelijkheid

Bericht door joke »

Dus even voor mijn duidelijkheid; Het is niet nodig om nu, terwijl zij zich goed voelt, de TSH en T4 waarden te laten bepalen zodat wannneer er door erfelijkheid toch een schildklierprobleem gaat voordoen, men beter kan instellen omdat men dan weet wat de "goede"waarden waren.

Mvg. Joke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Erfelijkheid

Bericht door Kiek »

Hallo Joke,

Het is zinloos om naar het lab te gaan om je FT4/TSH alvast te kennen bij een mogelijke familiaire aanleg.

Labmethoden wijzigen.
Een FT4 van 16 kan over een jaar misschien wel 19 meten of 13 omdat bijvoorbeeld een andere labmachine is aangeschaft.
Of de dochter/zoon verhuist naar een ander deel van het land, dus ander lab, andere methode.

Als alles verder normaal is ->je hypofyse/hypothalamus werken als een tierelier-, dan heb je met een gezond werkende schildklier een focus op de standaard verhouding FT4/TSH.
Het verloop/de beweging van de waarden FT4/TSH is een specifiek kenmerk van een individu. En blijft levenslang aanwezig. Dus met de focus op de aangeboren verhouding FT4/TSH.
Ook als je schildklier er om wat voor reden dan ook er tussen uit valt.
Met levothyroxine of zonder levothyroxine.

Dus het verloop van de waarden FT4/TSH blijft gedurende je hele leven ongewijzigd, zolang de achterliggende schildklierhuishouding normaal reageert.

Dit is de reden dat je bij de bepaling van afwijkende waarden al kunt 'voorspellen' wat de gezonde waarden geweest zijn.
(En waarom het door de beweeglijkheid van schildklierhormonen belangrijk is in de vroege ochtend naar het lab te gaan, zonder iets in je maag, altijd zelfde tijd en omstandigheden, zelfde lab etc.).

Familaire aanleg is handig om te weten om bij typische schildklierklachten niet af te wachten, maar sneller labactie te ondernemen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: Erfelijkheid

Bericht door joke »

Hallo Kiek,
Wat fijn zo'n uitgebreid en zeer duidelijk antwoord. Hier kan ik iets mee.
Hartelijk dank!

Mvg. Joke
Plaats reactie