Graag setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiky
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiky »

Hoi ik ben Kiky, kan aan de hand van de volgende waarden mijn setpoint worden berekend ?

TSH FT4

7.7 11,4
4.9 17
2.9 15.3
0.65 18.8
0.29 22.4
1.7 16.5
1.6 19.5
1.9 17.5
1.9 18.5
0.43 20.8
0.31 18.5
1.6 18.5
0.52 15.7

Ik slik dagelijks Euthyrox 88mg, ik hou eigenlijk altijd alleen in de gaten dat mijn TSH dicht rond de 1 blijft. Daarbij heb ik het idee dat de FT4 waarde bijzaak is als de TSH goed is. Klopt dat?

Ik zie wel eens dat de referentiewaarden gevraagd worden, volgens mij zag ik die bij de laatste bloeduitslag staan.
Daar stond: TSH 0.4/4.5 en FT4 10/22

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Van harte welkom, Kiky!

Je vindt de FT4 bijzaak als de TSH goed is.
Dan kan het niet anders of je hebt je verdiept in de werking van de schildklierhuishouding.

Waarom denk je dat jouw TSH rond de 1 mU/l moet zitten?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiky »

Ik heb het gevoel dat ik me het beste voel als de TSH niet boven de 1.5 komt.

Ik heb me wel verdiept in allerlei schildklierfeitjes maar ik kom ook tot de conclusie dat je weinig aan de Ft4 kunt doen. Maar als ik ergens lees: de meeste schildklierpatienten voelen zich het best bij een laag TSH en een hoog FT4 normaalwaarde krijg ik het gevoel dat ik me dus beter zou voelen als de FT4 boven de 20 komt. Maar de dosis ophogen zou tot gevolg hebben dat dan de TDH te laag wordt dus kun je niet anders dan de FT4 waarde voor lief nemen. Daardoor heb ik ook het idee dat dat fijnstellen niet veel marge kan hebben (?)
Kiky
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiky »

Maar ik denk ook dat ik dat zelf op een gegeven moment ben gaan veronderstellen: de TSH moet zo laag mogelijk, want TSH zorgt voor vermoeidheid. En ja, hoe vaak moet je wel niet prikken om te voelen bij welke TSH je je het beste zou voelen, het is ook maar een momentopname en hoe je je voelt hangt van meerdere factoren af. Dus zo laag mogelijk TSH leek mij het meest logisch/veilig
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Kiky,

't Is nu inderdaad een rommeltje, je waarden op een rij.
De passingsgraad is veel te laag voor zo'n hoeveelheid.
Hieronder zie je wat er nu van geworden is.
Ik kan me goed voorstellen dat je zo geen inzicht in je labwaarden krijgt.
En er een beetje naar gokt.
Er ontbreekt structuur die er wel in komt als je een aantal regels in acht neemt.

1. Altijd zelfde lab
Waarom: om te voorkomen dat je verschillende FT4-uitslagen krijgt bij dezelfde TSH door verschillende meetmethoden.
2. Altijd zelfde tijd, in de vroege ochtend
3. Altijd nuchter
4. Altijd minstens 24 uur na laatste dosis.
Dan heb je geen last van de inname-dynamiek. Kijk op plaatjes van de farma over de farmacodynamiek van levothyroxine. In de eerste uren floepen je FT4-waarden omhoog zodra je je levothyroxine naar binnen hebt gewerkt. En in reactie daarop raced de daarbij horende TSH omlaag.
Volgende keer beter!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
KikyJan2023.jpg
KikyJan2023.jpg (40.91 KiB) 3331 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiky »

Naar mijn weten heb ik je 4 regels altijd in acht genomen.
ik laat altijd 's morgens rond 09.00 nuchter prikken op dezelfde locatie, laatste medicatie is op dat moment 26 uur geleden.
Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen, ik weet ook niet goed wat je met passingsgraad bedoelt ?

Wat is het precies waarom je mijn uitslagen een rommeltje vind ?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Kiky,

Je verhaal heb ik nog eens overgelezen.
En je waarden van alle kanten bekeken.
Ik zou zo graag willen weten hoe het komt dat je waarden zich zo gedragen.
Je schrijft dat alle waarden nuchter in de vroege ochtend zonder de dosis levothyroxine in je maag bepaald zijn, minstens 24 uur na laatste levothyroxinepillen.
Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de uitslagen.

Misschien propageert SON het nuchter prikken- 24 uur na laatste LT4?
Dat zou echt een grote winst zijn :)

Geen huisarts die vertelt dat je nuchter moet zijn, dat je je in de vroege ochtend moet laten prikken, dat je je levothyroxine niet in moet nemen, dus altijd ca. 24 uur na laatste levothyroxinepil. Want dat maakt toch niet uit.
Geen behandelaar die rekening houdt met de farmacokinetiek van de levothyroxine, noch met de tijden. Noch met 24/uurs slikritmiek.

Ik lees dat je de FT4 bijzaak vindt als de TSH goed is.
En toch vraag je me je 26 FT4/TSH-waarden over te tikken en het setpointplaatje hier te kopiëren.
De FT4 is heus belangrijk. Je slikt niet voor niets T4-pillen.
Dokters weten zich vaak geen raad met die waarden. Noch met de combinaties.

Heb je enig idee hoe het komt dat je laatste waarde [15.7-0.52] een ander patroon heeft dan je andere waarden? Zie het rode kruisje op het set point-plaatje.
Gebruik je misschien een andere combinatie schildklierhormoon?
Of komen die waarden uit een ander lab?

Leer veel over je schildklier. Zorg dat je zelf te weten komt hoe je schildklier zich gedraagt.
Dokters wisselen, maar jij blijft altijd met dezelfde schildklier zitten. Levenslang.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiky »

Dag Kiek,

Nogmaals bedankt voor je reacties en de energie die je hier insteekt.

Ik weet niet waardoor die ene waarde afwijkt. Ik laat altijd nuchter prikken met 26 uur daarvoor de laatste Euthyrox 88mg.

Ik bedoel niet zozeer dat ik de FT4 bijzaak vind, als wel dat ik het idee heb dat je die voor lief moet nemen als je TSH rond de 1 zit. Maar 15.7 is naar mijn idee niet een hoge normaal waarde zoals vaak genoemd wordt dat je je daar het best bij voelt.
Ik ging er verder altijd vanuit dat ik mijn TSH zo laag mogelijk moest houden zonder dat ik hyperklachten krijg.
Geen idee hoe ik er dan achter moet komen want mijn ideale waarde is. Zou het kunnen dat ik me beter voel met een hogere TSH en wat zou dan het meest logische gevolg voor de FT4 zijn, stijgt die mee ??
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Kiky,

Misschien gebruik je een ander soort pil erbij met invloed op de FT4/TSH ?
Er zijn op PubMed lange lijsten pillen te vinden die de achterliggende schildklierhuishouding verstoren.
Een aanvulling met bijvoorbeeld LT3 (liothyronine) ook dit effect.
Als dit voor jou niet van toepassing is, dan zou ik m'n behandelaar vragen om nog eens lab te mogen checken.
Nuchter etc.

Je 'ideale' waarden (dus zonder je laatste waarden 15.7-0.52) lijken in de buurt te zijn van een FT4 van 17 pmol/l waarbij de TSH ca.1.5 mU/l is.
Welke waarden zou je dan ongeveer hebben na ca. 24 uur zonder levothyroxine?
-> TSH een fractie hoger tegen de 2 mU/l, en de FT4 een fractie lager ca. 16.5 pmol/l.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiky »

Dus TSH 2 en FT4 16.5 zouden mijn 'ideaal waarden" zijn. Dat zou dus betekenen dat Euthyrox 88mg naar beneden zou moeten.
Ik denk niet dat ik bij mijn huisarts aan kan geven dat de medicatie naar beneden zou moeten terwijl mijn bloedwaarden binnen de grenzen vallen. Van nuchter prikken heeft ze nooit gehoord en eigenlijk kijkt ze alleen even naar de waarden zonder verdere kennis.

Verder kan ik zeggen dat ik naast Euthyrox alleen magnesium en Vitamine D slik.
Plaats reactie