Restklachten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiky
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Restklachten

Bericht door Kiky »

Ik lees steeds over restklachten. Ik ben benieuwd welke restklachten het meest vaak voorkomen en of er mensen zijn die vooral psychische klachten hebben terwijl de bloedwaarden goed zijn.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Restklachten

Bericht door Kiek »

Hallo Kiky,

Misschien bedoel je de klachten die soms langer aanhouden dan gewenst, terwijl je FT4/TSH passend zijn?

Zolang de FT4/TSH afwijkend zijn, heb je nog steeds een verstoorde hoeveelheid schildklierhormoon in je bloed. Dan is het te verwachten dat je niet altijd de energie hebt, die je voor je dagelijkse leven nodig hebt.

Klachten waarmee mensen het meest te maken hebben zijn vermoeidheid en een duf gevoel.

Heb jij ook restklachten?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Restklachten

Bericht door Kiky »

Dag Kiek, dank je voor je reactie(s).

Ik vind het heel moeilijk om te ontdekken wat bij de schildklierklachten hoort. Zoals bij velen kreeg ook ik eerst de diagnose burnout/overspannen naar jaren getobt te hebben en radeloos van vermoeidheid te zijn geweest. Ook mijn leeftijd van 57 resulteert in reacties van "zal wel door de overgang komen".

Sinds een paar jaar gaat het redelijk goed, wel merk ik bij het sporten snelle verzuring en hevige spierpijn die lang aanhoudt. Dankzij de webinair en schildklierwebsite werd me dat wel duidelijk waardoor het komt. Maar toch vraag ik me dan af val ik nu onder "schildklierpatient" die levenslang daar rekening mee moet houden of zijn mijn waarden gewoon goed en zouden klachten inmiddels een andere oorzaak moeten hebben.

Psychische klachten als angstgevoelens, piekeren en traag denken blijf ik ook houden.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Restklachten

Bericht door Linrose »

Goedemiddag Kiky,
Ik heb een schildklierontsteking gehad, en daarna een traag werkende schildklier. Ik ben inmiddels 52 en herken jou klachten. Toch kan het geen kwaad ook aan overgang te denken...burn out en overgang geeft veel zelfde klachten...
Ik loop nu bij een overgang consulent en ik ga binnenkort starten met bio identieke hormonen. Vooral de angst aanvallen en niet tot weinig slapen zijn bij mij de ergste klachten.
Misschien kun je hier wat mee?
gr Linrose
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Restklachten

Bericht door Kiek »

Hallo Kiky,

Bij het ouder worden heeft men in toenemende mate dezelfde soort klachten (minder energie -> sneller moe en duf).

Klachten van vermoeidheid en dufheid vind ik ook herkenbaar in tijden van een hypothyreoïdie. Daar valt wat aan te doen. Ook in tijden van overdosering komen dezelfde soort klachten naar voren. Dus ook daar kan verbetering plaatsvinden.
Dat zijn geen restklachten.

De qol's meldden ca. 1990 nog geen vermindering van kwaliteit na langdurige afhankelijkheid van levothyroxine.
Pas later komt daar verandering in.
Restklachten lijken uitgevonden in een periode dat er minder bekend was over de schildklierwerking dan vandaag.
In diezelfde periode werd in toenemende mate schildklierzaken gezocht en bekommentarieerd door kritische internetgebruikers.

Quollen zijn nu verworden tot een soort verontschuldiging van de behandelaar: "Sorry, restklachten, hè! Kan ik niets aan doen. Moet je mee leren leven, het hoort erbij."

Iedereen kan zich bij tijd en wijle scharen onder vermoeidheid en een duf hoofd.
En ook met pijnlijke spieren na een lichamelijke uitspatting als sport.
Ik liep vanochtend na maanden weer eens snel door de bossen. En voel nu m'n spieren al.

"Restklachten" lijkt een niet-gedefinieerde term.
Je kunt er alle kanten mee op.
Dat geldt zowel voor de patient als voor de behandelaar.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Restklachten

Bericht door Kiky »

Dag Kiek

Ik dacht juist op de website van SON begrepen te hebben dat er steeds meer aandacht voor restklachten komen (vandaar toch ook de combinatietherapie ??), dat artsen meer moeten kijken hoe je je voelt ipv alleen naar de bloedwaarden. Eigenlijk bedoel je dus dat als de bloedwaarden goed zijn, blijvende klachten waarschijnlijk een andere oorzaak hebben ?? Of begrijp ik je hier verkeerd?
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Restklachten

Bericht door *anna* »

Ik heb me altijd afgevraagd wat ‘restklachten’ nu eigenlijk zijn. Sinds mijn ziekte van Graves en na een behandeling met radioactief jodium waardoor hypothyreoïdie, ben ik nooit meer helemaal dezelfde geweest. Maar zijn dat restklachten?
Overgang en leeftijd hadden/hebben ook invloed op mijn kwaliteit van leven, maar zijn dat restklachten daarvan?
Het zijn gewoon klachten waar wat aan gedaan kan worden of gedaan zou moeten worden. Bij geen enkele chhronische aandoening heb ik ooit iemand over ‘restklachten’ gehoord.
Het klinkt mij in de oren als een overblijfsel uit de ‘Hypo maar niet Happy’-tijd, toen er veel aandacht was voor alternatieve behandelaars en behandelingen.

Groet, Anna
Kiky
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Restklachten

Bericht door Kiky »

Dag Anna,

Ik dacht juist dat restklachten pas de laatste tijd erkenning kreeg, ik dacht op de website van SON juist te lezen dat een aanzienlijk aantal mensen klachten blijven houden terwijl ze wel goed ingesteld zijn. Juist ook doordat schildklier hormoon dmv medicijnen toch altijd anders is dan van nature een goed werkende schildklier te hebben. Ik begrijp ook niet goed hoe ik nu moet weten wat mijn iedeale bloedwaarden zouden zijn. Ik dacht altijd een zo laag mogelijke TSH zonder hyperklachten te krijgen.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Restklachten

Bericht door Romy »

Kiky schreef: 18 jan 2023, 19:40 Dag Kiek

Eigenlijk bedoel je dus dat als de bloedwaarden goed zijn, blijvende klachten waarschijnlijk een andere oorzaak hebben ?? Of begrijp ik je hier verkeerd?
Hoi Kiky,
Ik heb ook nog erg veel restklachten, ondanks juiste bloedwaarden, tig extra onderzoeken, second opinion etc. Hier heb ik zelf ook een topic over geopend.
Er zijn jammergenoeg mensen die inderdaad zeggen,"Je bloedwaarden zijn goed dus je hebt nergens last van" en volgens hen moet je de oorzaak van je klachten ergens anders zoeken. Dit is bullshit
Jouw klachten zijn passend bij schildklier problematiek en helaas zijn er mensen waarbij restklachten blijven, ondanks correcte instelling. Dit betreft 10% van de goed ingestelde patiënten (volgens mijn arts in het Radboud).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Restklachten

Bericht door Kiek »

Er zijn inmiddels stapels studies verricht om een verbetering te vinden voor klachten die mensen met een schildklieraandoening soms/vaak? ervaren.
Tot nog toe heeft geen enkele proef met groepen mensen aangetoond dat er met wijziging van inhoud en dosis verbetering te verkrijgen is.

Misschien is het feit dat je met een schildklierkwaal altijd afhankelijk bent van anderen (apothekers en dokters) reden is om je rot te voelen?
Dat vind ik namelijk het lastigst.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie