Subklinische hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hoi, mijn naam is Geralda en ben 56 jaar, sinds een aantal jaar gediagnosticeerd met subklinische hypothyreoïdie.
Jaarlijks word ik geprikt en de waarden blijven zo'n beetje hetzelfde, alleen krijg ik nu steeds meer klachten waaronder stijfheid/verzuring spieren, droge huid, kortademig, bij momenten krachteloos in gehele lichaam, hartkloppingen/overslagen ( cardioloog heeft geen oorzaak gevonden).
Nu vraag ik me af of een subklinische hypothyreoïdie ook zulke klachten kan veroorzaken.

Mijn waarden over de afgelopen 5 jaar:

Tsh 10.6
Ft4 15.3

Tsh 9.1
Ft4 12.2

Tsh 6.5
Ft4 14.1

Tsh 6.9
Ft4 13.6

Tsh 10
Ft4 13.3

Tsh 6
Ft4 13.6

Tsh 8.1
Ft4 15.2

Ik slik overigens geen medicatie.

Groetjes Geralda
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Welkom, Geralda!

Je hebt al jaren een hypothyreoïdie.
Uitgaande van je laatste waarden [15.2-8.1] heeft je lichaam een FT4 nodig van tegen de 19 mU/l. Dat is een groot verschil met je huidige 15.2 mU/l.
De andere waarden heb ik niet meegenomen om te vergelijken.
Deze hypowaarden hebben de neiging te gaan zwerven.
Die zwervers vallen nu niet binnen een bepaald schildklierpatroon.

Ieder mens heeft een schildklierhuishouding met een bepaalde sterkte.
Net zoals de ene keukenkraan een kleine draai nodig heeft om flink water d'r uit te laten lopen, en een andere kraan komt met zo'n tikje niet verder dan een minuscuul straaltje water. Iedere kraan z'n eigen identiteit, z'n eigen wateraandrijver, z'n eigen kracht.

Zo is dat ook met je schildklierhuishouding. Ieder mens heeft een op het eigen lichaam ingestelde schildklierhuishouding.
Sommige mensen hebben altijd een FT4 van romdom de 12 pmol/l nodig. En anderen hebben gemiddeld altijd een FT4 van 20 pmol/l nodig, om de hele huishouding goed op gang te houden. Jij hebt dus eentje van tegen de 19 pmol/l nodig. Dat is een groot verschil met je huidige 15 pmol/l, waarbij je TSH (de stimulator) maar liefst met 8 mU/l moet dreigen.... en niemand grijpt in.

Zo'n jarenlange subklinische hypothyreoïdie heeft invloed op je hele lichaam.
En ook op je prestaties op intellectueel gebied.
Kortom, maatschappelijk ben je al op achterstand gezet.
Dit is het resultaat van de staat van je schildklierhuishouding.

Misschien heb je hier zelf voor gekozen.
Of misschien vindt je huisarts dat ie geen reden heeft om je levothyroxine voor te schrijven. Deze beslissing is niet goed voor je lijf en leden.

Wil je snel van je klachten af, begin dan met 75 µg levothyroxine. En neem iedere dag op hetzelfde vroege moment, bij wakker worden, je levothyroxinedosis in.
Gemiddeld slikt iemand met een hypothyreoïdie 100 µg.
Maar voordat je start, eerst nog ..

..op dag 0 (nog niet je 1ste pilletje levothyroxine nemen) laat je je prikken in het zelfde lab (TSH/FT4), nuchter in de vroege ochtend rondom 08.00 uur, of eerder.
Pas daarna neem je je eerste 75 µg levothyroxine in. Daar merk je niets van. Het heeft een lange halfwaardetijd van maar liefst 7 dagen. De opbouw duurt dus lang, wel 6 weken.

Op dag 7 ga je weer naar hetzelfde lab, nuchter, zonder levothyroxine, dus minstens 24 uur na je laatste tabletje. Na prikken dosis slikken.
Na deze uitslag zou je de dosis levothyroxine eventueel al kunnen aanpassen naar omhoog, dus afhankelijk van de uitslag.

De volgende prikdag is precies één week later, dus dag 14- wederom nuchter, vroeg, zonder levothyroxine- en minstens 24 uur na laatste levothyroxine.
Ook na deze priksessie kan de levothyroxine eventueel nog eens aangepast worden.

Vervolgens slik je je levothyroxinedosis iedere ochtend in de vroege ochtend, minstens een half uur voor je ontbijt.
Na de zesde week ga je wederom naar het lab, om te checken of je op het juiste spoor zit.
Altijd: nuchter - minstens 24 uur na laatste dosis- zelfde lab.

Dit voorkomt dat je maanden bezig bent om de juiste dosis te vinden.

Beterschap, Geralda!

Kiek

Voor dit plaatje heb ik uitsluitend gebruik gemaakt van je laatste waarden [15.2-8.1].
De curve heb ik een gemiddelde kromming gegeven met een setje hulpwaarden.
Dan komt het richtpunt van de FT4 op 18.7, dus grofweg tegen de 19 pmol/l. Je TSH is daarbij ca. 1.5 mU/l.
Bijlagen
GeraldaJan23.jpg
GeraldaJan23.jpg (40.54 KiB) 7910 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Wat fijn dat ik al zo snel een reactie heb en ook nog zo uitgebreid! Hartstikke bedankt Kiek! ( begrijp nu waarom ik me niet goed voel).
Ik snap de grafiek niet zo goed maar dat ligt aan mij, is niet bepaald mijn sterkste kant maar de uitleg is me helemaal duidelijk.

Ik heb een afspraak voor volgende week woensdag 8 februari, 8.10 uur om te prikken, er was helaas niet eerder een plek vroeg op de ochtend ( had al gelezen dat je het beste op de vroege ochtend kunt prikken), helaas was de laatste meting laat in de ochtend en niet nuchter omdat hij dat niet nodig vond
Ik heb moeten zeuren om deze afspraak te krijgen want de assistente vond dat ik maar moest wachten tot juni omdat controle altijd in juni plaatsvond.

Ik hoop dat mijn huisarts mee wil werken aan de dosis levothyroxine van 75 ug en de opeenvolgende prikafspraken, hij houdt niet zo van mensen die een eigen inbreng hebben.
En hij vond dat mijn schildklierwaarden aardig stabiel waren dus niet nodig om in te grijpen.

Nogmaals dank, ik laat gelijk van me horen zodra ik een afspraak heb met de huisarts.

Groetjes Geralda
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Heb vorige week nuchter geprikt en was nu tsh 14.3 en de ft4 12.7.
In overleg met huisarts starten met levothyroxine 50 ųg, dit in samenspraak met cardioloog.
Hij was het normaliter wel eens met een startdosis van 75 űg maar omdat ik een afwijkend ecg heb en in het verleden een aantal keer heftig gereageerd heb op medicatie vind hij dit niet verantwoord.
Ik heb hem de curve ook laten zien, welke waarden bij mij passen, en daar kon hij zich wel in vinden en zei dat we daar naar toe zullen werken.
Ik weet dat het op deze manier misschien langer zal duren maar ik vind er ook iets voor te zeggen dat hij naar mijn ziektegeschiedenis kijkt en alle tijd nam om me uit te leggen waarom hij toch hier voor koos en ik ten alle tijden mag bellen of tussentijds bloedprikken en ik niet 6 weken hoef te wachten.
Ik weet dat ik er nu nog niet ben maar heb er vertrouwen in.

Groetjes Geralda
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

De levothyroxine is een noodzakelijke "lichaamseigen stof".
En hoewel hartritmestoornissen vooral worden geassocieerd met een hyperthyreoïdie, komen ze ook voor bij een (zelfs subklinische) hypothyreoïdie.

Daarom is het belangrijk te streven naar een juiste hoeveelheid FT4 met een juiste hoeveelheid levothyroxine.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5512679/

Hieronder nog een plaatje van je 2 waarden.
Wederom heb ik er een setje extra waarde aan toegevoegd (de onderste groene) om de vlakke curve iets meer kromming te geven. Die toegevoegde waarde is niets anders dan een hulpwaarde.

Misschien heb je er wat aan.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Geralda2Feb23.jpg
Geralda2Feb23.jpg (39.09 KiB) 7468 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Dank je Kiek!
Nooit geweten dat hartritmestoornissen ook bij hypothyreoïdie kunnen voorkomen, volgens de arts zat daar geen connectie in...hij gooide het op corona omdat het toen ook ontstaan is maar ik kon me daar nooit in vinden.

Ik vind het wel moeilijk om de grafiek juist te interpreteren, ik neem aan dat de groene stipjes mijn waardes aangeven en dat het gele sterretje de waarde aangeeft waar ik op uit moet komen?
Dat zou betekenen dat ik dus nog steeds moet streven naar een tsh waarde van ongeveer 2 en de tsh 18.8?

Ik wil je nogmaals bedanken, eerlijk gezegd weet ik er helemaal niets van...heb jarenlang gedacht dat het niet nodig was om medicatie te slikken omdat er door artsen gezegd werd dat een subklinische hypothyreoïdie niet behandeld hoeft te worden en dat bestaande klachten er niet van op zouden knappen dus gooide ik mijn klachten op de overgang :(
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Weet iemand of hoofdpijn normaal is na opstarten met levothyroxine?
Ik ben vorige week woensdag begonnen met 50 ųg levothyroxine en vanaf vrijdag aanhoudende hoofdpijn :(
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Misschien een opkomend griepje?
Hoofdpijn is geen bijverschijnsel van een start met levothyroxine.
Beterschap!
kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hallo Kiek,

Eergisteren wezen prikken en de tsh is nu 3.7 en de ft4 15.2 met levothyroxine 50mcg.
Volgens de huisarts is dat goed en hoef ik pas over 3 maand terug te komen!
Ik heb aangegeven dat ik toch langs wil komen omdat mijn setpoint van tsh rond de 2 moet zitten en de ft4 ongeveer 19, hij zegt dat ik mooi tussen het gemiddelde lig.
Mag toch langskomen om het te bespreken maar vraag me af hoe ik hem moet overtuigen?
Heb jij iets waar ik mijn stelling mee kan onderbouwen? Heb het gevoel dat ik nu van de tegen in de drup ben beland 😞
Ik heb inderdaad veel minder klachten dan voor de medicatie maar vraag me af of het nog beter kan of zou dit voldoende zijn?

Groetjes Geralda
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

hij zegt dat ik mooi tussen het gemiddelde lig.
Hallo Geralda,

Jij bent geen gemiddeld meisje.
Je waarden zijn niet gemiddeld.
En je huisarts voelt niet dat jij je bedonderd voelt met een subklinische hypothyreoïdie die zo ondermaats behandeld wordt!

Je TSH doet bij deze FT4 van 15 pmol/l niet aan gemiddelden, want je TSH van 3.7 mU/l is dan te hoog. Jij hebt een FT4 nodig van tussen de 18 en 19 pmol/l. Je TSH is dan tussen de 1.5 en de 2 mU/l.
Je dosis doet ook al niet aan gemiddelden: gemiddelde dosis is 100 µg levothyroxine.
Dan is 50 µg te weinig.
Kortom, het gemiddelde is geen behandeladvies -> het moet kloppen voor jou!

Een te geringe dosis laat de waarden van mensen met een subklinische hypothyreoïdie zwalken.
Dat is ook bij jou het geval.
Eerder had je een FT4 van 15.2 met een TSH van 8.1, en nu heb je wederom een FT4 van 15.2 terwijl je TSH nu 3.7 meet.
Typisch subklinisch verschijnsel bij een ondermaatse dosering.
Dat is niet beter, dat is progressie in gezwalk.

Het verloop van je waarden laat zien dat je te weinig levothyroxine gebruikt.
Je komt niet uit met een dosis van 50 µg.
Hoog op naar 75 µg, zodat je FT4 opgesjord en je TSH lager wordt.

Als ik een subklinische hypothyreoïdie zou hebben, en goed ingesteld, dan zou ik met m'n dokter een afspraak maken om na jaar te prikken, vervolgens een stopweek in te lassen, waarna weer prikken.
Dat geeft de realiteit weer van de capaciteit van je schildklier.
Misschien lukt het je schildklier de boel weer op te pakken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie