Subklinische hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Succes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hallo Kiek, even een update

Vanaf 29 juni 75 mcg levothyroxine, vorige week geprikt ( nuchter, zonder medicatie) en de waardes zijn nu Tsh 0.3 en ft4 20.
De endocrinoloog zegt een uitstekende waarde mits ik mij er goed bij voel.
Helaas heb ik wel meer hartkloppingen maar mijn energie is door de hele dag goed...endocrinoloog zegt dat ik zelf moet beslissen of ik 75 mcg wil blijven slikken of iets verlagen naar 62,5 mcg, gezien de waardes vind ze dat kleine verhogingen best veel verschil geven en zegt dat de 1 zich goed voelt bij lagere tsh waarde en een ander bij juist iets hoger en dat dat iets persoonlijks is.
Zij raadt aan om her 3 maand zo te laten, daarna bloed prikken om te zien of er nog wat verandert is in de tussentijd, bij meer klachten gelijk contact opnemen om bloed te prikken.
Maar als ik naar de curve kijk die jij voor mij gemaakt hebt dan zit ik met de tsh te laag maar slik ik 62,5 mcg dan zit ik te hoog...wat te doen?
Groetjes Geralda
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door elizabeth27 »

Hi,
Je zou ook met een kwart ( 6,25mcgr.) kunnen verlagen.
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hallo Elizabeth, bedankt voor je reactie!
Ik zat hiervoor ook op 62,5 mcg maar Kiek zei dat de waarden nogal fladderen en dat 75 mcg wellicht beter zou zijn maar zit nu wel op het randje wat tsh betreft ( niet dat dat leidend is want er zullen mensen zijn die zich daar goed bij voelen zei de arts).
De toename van hartkloppingen zit me niet lekker, net als het feit dat ik weer iets begin af te vallen ( al is dat maar miniem, een kleine 2 kilo in 1 maand) maar heb al niet veel over.
De endocrinoloog zei wel, net als Kiek, dat elk mens een eigen setpoint heeft en dat je je daar het best bij voelt ( jammer genoeg heb ik geen schildklierwaarden van de tijd dat ik nog een goedwerkende schildklier had).

De endocrinoloog liet de keuze van verlagen of bij dezelfde dosis blijven bij mij...heel fijn natuurlijk dat ze niets opdringt maar zaait bij mij twijfel wat te doen (tis ook nooit goed hé, tref je een arts die naar je luistert en dan nog niet tevreden 😉)

Nogmaals bedankt, groetjes Geralda
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door elizabeth27 »

Hi,

Ik bedoel dus dat je 68, 75 zou kunnen gaan slikken dus met een kwart (6,25 mcgr.) verlagen dus.
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hoi Elizabeth,

Nu zie ik het, sorry verkeerd gelezen.
Dat zou ook nog kunnen, kijk even of ik het voor elkaar krijg om een kwartje van de 25 mcg te maken, anders ga ik zo'n pillensnijder aanschaffen.

Lees dat je de medicatie in de verpakking moet bewaren, zou het voor de werking veel kwaad kunnen om ze in de pillensnijder te bewaren? Krijg de gespleten tabletjes niet terug in de blister.

Bedankt, groetjes Geralda
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door elizabeth27 »

Ik deed ze vast in hetmedicijnbakje voor de volgende dagen.
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Ga ik die even halen vast wel te koop bij drogist
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Geralda,

Je hebt een min of meer 'ideaal' patroon, te zien aan de kromming van je curve.
Hoe kan het zijn dat je op slechts een verschil van 12.50 µg levothyroxine je FT4 zomaar stijgt van 17.9 naar 20 pmol/l?
Dat klopt niet met het patroon van je waarden.

Mogelijkheden: - ander lab - andere tijd - levothyroxine geslikt en al een paar uur later geprikt.

Het prikken van de waarden minstens 24 uur na laatste levothyroxine is echt belangrijk.
Hiermee valt inzicht te krijgen in het patroon van je waarden.
Dat wordt beïnvloed door de eigenschappen van de stof in je metabolisme.

Volgende keer beter,
Kiek
Bijlagen
GeraldaSept23.jpg
GeraldaSept23.jpg (39.45 KiB) 4313 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hoi Kiek,

Klopt dat het een ander lab is, helaas kan ik niet meer terecht bij het vorige lab omdat ik nu onder het ziekenhuis val en ook dus daar moet prikken...verder heb ik vroeg in de ochtend laten prikken, zonder levothyroxine in te nemen, net zoals andere keren.

Dus moet het aan het lab liggen. Helaas voel ik me ook niet prettig bij de 75 mcg, veel hartkloppingen, gejaagd en afgevallen.

Groetjes Geralda
Plaats reactie