Mezelf voorstellen + vragen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Miranda70
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2023, 20:38

Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Miranda70 »

Ik ben Miranda, 53 jaar. Afgelopen zomer is er bij mij hypotheroide vastgesteld. Mijn waardes waren:
10-06: ft4=2,3 tsh=>100
01-07: ft4=13,1 tsh=39
05-08: ft4=17,3 tsh=3,24
02-09: ft4=14,0 tsh=1,07
02-12: ft4=14,9 tsh=0,76
Ik ben begonnen met 50 mcg thyrofix, na 3 weken gestart met 62 mcg, wat ik nog steeds slik. De laatste tijd heb ik last van mijn spieren, gewrichten, botten, vooral als ik 's morgens wakker word. Zijn er meer mensen die thyrofix slikken en hier last van hebben? Ook had ik haaruitval. Inmiddels groeit mijn hoofdhaar weer behoorlijk, maar mijn wenkbrauwen willen nog niet echt groeien. Zijn er ook hier meer mensen die daar last van hebben? Alvast bedankt voor evt. reacties.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Kiek »

Welkom in het land van de schildklierwaarden, Miranda!

Het lijkt dat er iets gebeurd is tussen 5 augustus 2022 en 2 september 2022.
Je laatste 2 (setjes) waarden passen niet bij je eerste waarden.

Misschien heb je ter ondersteuning een supplement aangeschaft, mogelijk met invloed op je schildklierwaarden?
Of misschien ben je verhuisd, en ben je naar een ander lab gegaan?
Ieder lab heeft eigen machinerie, eigen meetapparatuur met verschillende referenties.

Het is van belang altijd je bloed te laten bepalen onder dezelfde condities:
's Ochtends vroeg - nuchter - ca. 24 uur na laatste levothyroxine - zelfde lab.
Dan heb je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miranda70
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2023, 20:38

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Miranda70 »

Bedankt voor je reactie Kiek. Ik neem elke dag rond 08.00 uur 's ochtends thyrofix in. Dan wacht ik minstens een half uur met eten. Ik heb wel alle keren bloed laten prikken rond 09.30 uur, dus na inname van de thyrofix. Ik ben wel elke keer bij hetzelfde lab wezen prikken. Zouden mijn waardes dan afwijkend zijn omdat ik thyrofix van tevoren ingenomen heb? (ook al heb ik dit wel elke keer gedaan?)
Miranda70
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2023, 20:38

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Miranda70 »

Ik ben geen supplementen gaan slikken overigens.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Kiek »

Hallo Miranda,

Je waarden, enkele uren na inname, geven geen algemeen beeld van de situatie van je schildklierhormonen.
Een pilletje schildklierhormoon veroorzaakt al snel na slikken een fikse verandering van je TSH/FT4.

Als eerste is je TSH-verandering te traceren. Je T4-verhoging is pas iets later zichtbaar. Dat komt door de beweegbare TSH (hele korte halfwaardetijd) in vergelijking met de logge FT4.
Als je deze dynamiek ontwijkt, krijg je meer inzicht in je waarden.
De waarden om je dosis te checken geven een moment aan zonder deze enorme dynamiek.

Daarom is het best om je FT4/TSH-waarden ca. 24 na je laatste dosis te checken:
- in de vroege ochtend
- nuchter
- zonder je levothyroxinepil in je lijf (je dosis stop je in je zak: na prikken pas slikken)
- in hetzelfde lab.
Dan heb je er wat aan.
Je leert over je eigen waarden, en je bent in staat je dosis goed aan te passen.

Dus in de uren na het slikken zijn je TSH/FT4 reuze dynamisch bezig.
Dan moet je niet in het lab zijn.
Op het moment dat de FT4 volgens halfwaardetijd daalt, en de TSH volgens halfwaardetijd weer stijgt, keert de rust weer.

Wil je je waarden vergelijken dan is het best om altijd zoveel mogelijk voor dezelfde omstandigheden te zorgen.

Hou je taai!
Kiek

Je rijtje waarden waarin:
05-08: ft4=17,3 tsh=3,24 -> zelfde dosis
02-09: ft4=14,0 tsh=1,07 -> zelfde dosis
Deze laatste waarden maken zulke rare sprongen, zonder enige logica.
Deze twee waarden lijken van twee verschillende mensen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Kiek »

Nog een aanvulling om iets meer over schildklierwaarden te leren.

Stel dat je uitsluitend je waarden met datum had vermeld
10-06: ft4=2,3 tsh=>100
01-07: ft4=13,1 tsh=39
05-08: ft4=17,3 tsh=3,24
02-09: ft4=14,0 tsh=1,07
02-12: ft4=14,9 tsh=0,76
Je start op 10-06 met 50 mcg thyrofix, op 01-07 verhoogd naar 62 mcg.

Dan had ik het volgende geschreven:

Deze waarden laten zien dat je een fikse hypothyreoïdie hebt gehad.
Dankzij de levothyroxine is de hypothyreoïdie volgens verwachting op 05-08 al flink op z'n retour.
Op 05-08 [17.3 pmol-3.24 mU/l] had je Thyrofix verhoogd moeten worden van 62 µg naar minstens 75 µg. De dosis blijft echter gelijk op 62 µg.

Vervolgens gebeurt er iets radicaals tussen 05-08 tot 02-09 (4 weken).
Je waarden laten binnen die 4 weken de typische invloed zien van het resultaat van verhoogde toevoer van T3: je FT4 zakt, en je TSH zakt ook.
Zonder wijziging van dosis/andere pillen, is dit uitsluitend mogelijk als er ergens een extra bron is van T3.
De lange periode tussen 2/9 en 2/12 laat zien dat dit een chronische bron is. De waarden blijven gelijk.
Een verklaring zou het gebruik van de combi T4/T3 kunnen zijn.
Maar zoiets wordt niet geslikt.

Dan is de enige verklaring dat de schildklier zelf extra T3 uitscheidt.
Als mij dit zou overkomen, dan zou ik vragen of m'n behandelaar m'n schildklier wil doorlichten.

Herken je je hierin, vraag je behandelaar om raad.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miranda70
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2023, 20:38

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Miranda70 »

Dankjewel Kiek voor je reactie(s). Ik ga een afspraak maken met mijn huisarts. Vind het zelf ook allemaal een beetje vreemd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Kiek »

Hoe voel je je, Miranda?
Voel je je beter dan toen je begon?
Heb je meer energie?
Of teveel energie, waar je weer doodmoe van wordt?
Hoe zou je je waarden zelf beoordelen, als je op je gevoel af zou moeten gaan?

Hartelijke groet,
Kek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miranda70
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2023, 20:38

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Miranda70 »

Ik voel me wel wat beter dan vorig jaar. Voelde me toen behoorlijk moe. Ik had ook last van concentratieproblemen en geheugenverlies. Ook had ik haaruitval (hoofd, huid en wenkbrauwen). Mijn hoofdhaar lijkt wel weer te groeien, maar mijn wenkbrauwen wil nog niet echt lukken. Ik ging eigenlijk ook voor een ander probleem naar de huisarts en bij toeval is dus toen ontdekt dat ik hypothyroidie heb. Vooral de eerste maanden nadat ik begon met thyrofix voelde ik me energieker, dat is nu weer iets minder, maar niet zo erg als vorig jaar. Ik heb nu alleen behoorlijke last van pijnlijke en stijve spieren en gewrichten. Ik zou het ook erg fijn vinden als ik weer "echte" wenkbrauwen krijg. Ik heb in ieder geval voor morgen een telefonische afspraak met mijn huisarts. Ik wil toch graag mijn waardes na laten kijken (ik hoef eigenlijk pas in juni weer) en deze keer nuchter en voordat ik mijn pil inneem.
Groetjes Miranda
Miranda70
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2023, 20:38

Re: Mezelf voorstellen + vragen

Bericht door Miranda70 »

Zou het verstandig zijn om ook op T3 te laten prikken en niet alleen tsh en ft4?
Plaats reactie