Voorstellen en vraag ivm subklinische hypothereoide

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Basje
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2021, 08:51

Voorstellen en vraag ivm subklinische hypothereoide

Bericht door Basje »

Dag mensen,

Ik ben een vrouw van 44. Hypothyroide komt in mijn familie voor. Zelf ben ik een tijdje behandeld met levothyroxine omdat mijn schildklier net te traag was. Ik heb daarna nog vaak geprikt en dan was altijd de Tsh licht afwijkend ( laatste keer 5,6) en de t4 net goed. (T4 12)

Ik schonk er verder geen aandacht aan want volgens mij huisarts is alles prima.

Echter krijg ik erg veel klachten, mijn hoofdhaar, lichaamshaar en wenkbrauwen vallen uit. Nagels zijn slap. Mijn enkels zijn dik. Maar nu krijg ik zoveel gewrichtspijn en spierpijn dat ik mank loop en slecht slaap van de pijn.

Diverse onderzoeken zijn gedaan waarbij alles normaal is behalve de schildklier alleen is de tsh dus maar licht verhoogd en de t4 normaal

Het lijkt me dat bij deze waarden de schildklier niet het probleem kan zijn en dat zegt mijn huisarts ook. Alleen omdat er niets anders gevonden kan worden begin ik nu toch te twijfelen.

Iemand hier ervaring mee?

Hartelijk dank vast voor de reacties!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vraag ivm subklinische hypothereoide

Bericht door Kiek »

Welkom, Basje!

Omdat je schildklierwaarden 24 uur per dag zwieren, is het belangrijk op één moment, in de vroege ochtend, je FT4/TSH nuchter te laten bepalen.

Stel dat je een doorsnee werking hebt van je achterliggende schildklierhuishouding, en je hebt je waarden in de vroege ochtend laten prikken, dan zou je een FT4 nodig kunnen hebben van tegen de
15 pmol/l waarbij een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Je lab rondt de FT4-waarden af, zonder decimalen.
Ik heb daarom eigenlijk geen idee wat je 12 pmol/l betekent.
Is dat 11.6? Of 12.5? Kan allebei.
Best een verschil, die twee waarden.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Basje
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2021, 08:51

Re: Voorstellen en vraag ivm subklinische hypothereoide

Bericht door Basje »

Dag Kiek,

Dank voor je reactie. Als ik je goed begrijp adviseer je dus opnieuw te gaan prikken? Ik had nu om de ochtend geprikt rond 10 uur wel min of meer nuchter aangezien ik niet ontbijt ( intermittent fasting).
Ik moet dan eerst mijn huisarts zo ver krijgen dat ik opnieuw kan prikken. Is er ergens informatie hier over die ik voor haar mee kan nemen? Of kan ik ook zelf dit ergens laten prikken?

Hartelijke groet,

Basje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vraag ivm subklinische hypothereoide

Bericht door Kiek »

Schildklierwaarden zijn beweeglijk, Basje.
Dat moet ook wel, omdat ze op ieder moment op elke gebeurtenis moeten kunnen anticiperen.
Daarnaast hebben ze een eigen 24-uurs ritmiek.
En zijn ze ook nog eens makkelijk te beïnvloeden.
Kortom, dit zijn argumenten om de omstandigheden van de bloedafname - tijd enzo - bloedserieus te nemen.
Daarom altijd 's ochtends vroeg - nuchter - zelfde vroege tijd - zelfde lab.

Ik heb net een curve gemaakt met je waarden 12 /5.6.
En een spookwaarde [18/0.25] erbij gezet, waarmee de curve een supergemiddelde kromming heeft.
Zo'n gemiddelde kromming geven je waarden een set point FT4 van tegen de 15 pmol/l met een TSH van 1.36 mU/l.
Dat is een verschil met een FT4 van 12 pmol/l en een TSH van 5.6 mU/l.
Een FT4 van 12 pmol/l is niet genoeg voor je.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
BasjeMrt2023.jpg
BasjeMrt2023.jpg (42.6 KiB) 828 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie