Vraag over TSH

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
NB95!
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2023, 21:01

Vraag over TSH

Bericht door NB95! »

Hallo,
Graag jullie advies. Ik ben 28 jarige vrouw met zo’n beetje alle kenmerkende klachten van een trage schildklier. Mijn huisarts heeft mijn TSH laten meten. Deze was 3,1.
Dit is gemeten aan het eind van de dag (17:00u) en niet nuchter. T3 en T4 zijn niet gemeten.
Doordat mijn TSH onder de 4 ligt doet mijn huisarts het heel makkelijk af als ‘goed’ terwijl ik nog altijd wel veel klachten heb. Ik voel me bij mijn huisarts niet gehoord en zou op basis van jullie ervaringen graag horen of er mogelijk toch problemen met mijn schildklier kunnen zijn.
Is een TSH van 3,1 “normaal”?
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over TSH

Bericht door Kiek »

Hallo,

Heb je ook een voornaam?
Codes vind ik te erg.

Een TSH van 3.1 kan normaal zijn.
Maar je hebt niet alleen met die TSH te maken.
Je TSH wordt aangestuurd door de hypofyse.
De samenwerking daarvan met de hypothalamus bepaalt de eigenschappen en de kracht van je achterliggende schildklierhuishouding.

De uiteindelijke kromming van de curve is dus een eigenschap van die achterliggende schildklierhuishouding.
Die is aangeboren.
Soms heeft een mens een nogal steile curve, lastig te doseren. Bij een kleine wijziging van dosis zoeft de FT4 al de lucht in of dendert omlaag.
Een groep andere mensen is behept met een flauwe bocht in de curve, ook vervelend, want minder gevoelig voor schildklierhormoon.
Een gemiddelde vorm blijkt het handigst te zijn.

Die bocht is dus bepalend voor de achterliggende werking.
De steile vorm en de vlakke vorm zijn uitersten van de curve.
En zonder FT4 heb je geen zicht op de betekenis van je TSH van 3.1 mU/l.

Dus heb ik 3 voorbeelden gemaakt, drie curven met een TSH van 3.1 mU/l en 3 verschillende krommen.
Eentje heb ik een FT4 meegegeven van 12 pmol/l, de volgende kreeg 16 pmol/l mee, en de laatste een FT4 van 20 pmol/l. Steeds met een TSH van 3.1 mU/l.

De andere groene blokjes gebruik ik om de curve te vormen, scherp, doorsnee, slap.
Het sterretje laat het set point zien.

Dag!
Kiek
Bijlagen
NB95 0.25-20-3.1.jpg
NB95 0.25-20-3.1.jpg (39.66 KiB) 837 keer bekeken
NB95 0.5 12.3 3.1.jpg
NB95 0.5 12.3 3.1.jpg (38.83 KiB) 837 keer bekeken
NB95 0,75 12-3.1.jpg
NB95 0,75 12-3.1.jpg (39.04 KiB) 837 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie