Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door Wendy1976 »

Hoi allemaal,
Dit gaat niet over mij maar over mijn mama. Mijn moeder heeft net als ik een trage schildklier. Maar de laatste tijd voelt ze zich trillerig en angstig. De laatste keer dat ze haar heeft geprikt was in december. Maar ze heeft van de apotheek Thyrofix gekregen ipv Teva, omdat Teva op was. Maar de huisarts noch apotheek zeggen dat het niks uitmaakt en nu wilt de huisarts dat ze naar een psycholoog gaat.
De Thyrofix heeft ze na de laatste keer prikken gekregen. Morgen moet ze weer naar de huisarts en ik heb haar verteld dat ze moet aangeven dat ze haar weer moeten prikken.
Haar waardes waren in december tsh:1.2 (0.27-4.2
Ft4 21.6 (10-24)

Heb nu ook gezegd dat ze haar andere waardes moet vragen aan de huisarts.

Vind het zo sneu voor haar, ze snapt er zelf geen hout van. En tabletten halveren etc is al te lastig voor haar en ze is nog niet eens 70 jaar.

Mvg,
Wendy
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door Kiek »

Hallo Wendy,

De december-waarden van je moeder lijken prima, voor zover dat te beoordelen is aan een enkel 'setje'.
Ik begrijp dat je je nu richt op het verschil van de merken pillen levothyroxines.
En dat je wacht op de volgende uitslag.
Je hebt groot gelijk: check na instellen op een nieuw merk levothyroxine.

De meeste mensen die afhankelijk zijn van levothyroxinepillen, kennen de "Thyrax-affaire".
De inhoud van de pilletjes was toen gewijzigd, waardoor maar liefst 1/3 deel van de gebruikers van slag raakte!
Jammer dat haar huisarts en apotheek deze werkelijkheid zo snel vergeten.

Daarom hieronder de aanbeveling uit een richtlijn voor schildklierfucntiestoornissen:

https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... raten.html

Vermijd het wisselen van levothyroxine preparaten zonder medische noodzaak. Indien wisseling noodzakelijk is (in verband met beschikbaarheid) en er klachten ontstaan, dan is het raadzaam om het TSH tenminste 6 weken na dato te laten controleren.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Kiek,

Mijn moeder is gisteren bloed wezen prikken en morgen gesprek bij de huisarts.

Bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door laura »

hallo Wendy,

Per 1 januari geldt de Leidraad verantwoord wisselen medicijnen.
Volgens die leidraad mogen de verschillende merken levothyroxine niet met elkaar verwisseld worden.

Bij Schildkliertje vind je die leidraad: https://schildkliertje.blogspot.com/202 ... selen.html
Bijlage B, Rode categorie, pagina 16. Het gaat om thyreomimetica ofwel levothyroxine.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Laura, bedankt voor je reactie. Haar waardes zijn hetzelfde gebleven, zei de arts en mijn moeder vindt het prima zo.
Alleen nu hebben ze mij dus ook Thyrofix gegeven, nadeel is dat je je medicijn uit een automaat moet trekken. Het gaat iedere keer fout, als ik bel om te zeggen dat ik 136.5 mcg thyrax moet hebben, dan krijg ik weer alleen 25 mcg voor 1 maand. Bel ik weer op krijg ik 100 mcg thyrax erbij voor 3 maanden. Maar die 25 mcg waren dus eerder op, dus had ik gebeld voor 25 mcg thyrax erbij, heb ik nu thyrofix 25 mcg gekregen zonder breuklijn. Dus slik ik straks ook weer twee verschillende merken. Bij wie moet ik nu zijn? Bij de huisarts of bij mijn apotheek. Ik word hier wel een beetje moedeloos van :cry:

Groetjes,
Wendy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door Wendy1976 »

Ik bedoel 131.25 mcg slik ik nu
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door *anna* »

Wendy,
Wat een gedoe en ergernis over je hoeveelheid levothyroxine en die apotheek. Ze hebben duidelijk hun administratie niet op orde. En zo'n automaat maakt direct contact en reclameren niet gemakkelijker...
Ben je afhankelijk van die ene apotheek? Keuze van apotheek is vrij.
Vraag anders een heel nieuw recept van je huisarts. Als je uitlegt dat de apotheek maar wat aanrommelt zal hij/zij daar vast niet moeilijk over doen!
Sterkte, Anna
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Anna,
Bedankt voor je reactie. Heb net de huisarts gebeld en moest de apotheek bellen. Apotheek net gesproken en mag het om komen ruilen. Ik helemaal in de stress om niks haha.
Ik denk dat het met mijn zorgverzekeraar te maken heeft. Mijn moeder en ik hebben een andere apotheek, maar wel dezelfde zorgverzekeraar.

Groetjes
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door laura »

En weer ervaren gebruikers van levothyroxine dat apothekers en verzekeraars de aanbevelingen uit de Leidraad verantwoord wisselen medicijnen niet kennen. Een situatie die zorgt voor veel irritatie.

Per 1 januari 2022 geldt het preferentiebeleid voor Thyrofix (levothyroxine; generiek Euthyrox) alleen voor NIEUWE gebruikers. Deze aanwijzing geldt voor de verzekerden van CZ, Nationale-Nederlanden, OHRA en VGZ en is voor minimaal vier jaar van kracht.

Ten onrechte wordt gedacht dat het preferentiebeleid voor Thyrofix ook geldt voor gebruikers van een ander merk die een andere dosis nodig hebben. Dat wisselen van merk mag dus niet omdat levothyroxine op de Rode lijst staat.. Dat staat duidelijk in de Leidraad.

https://schildkliertje.blogspot.com/202 ... rofix.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Sterkte verschil tussen thyrofix en teva

Bericht door Wendy1976 »

Hoi allemaal,
Ik ben gisteren terug gegaan met die Thyrofix. Degene die ik aan de tel had gehad stond niet achter de balie. Maar degene die het van mij aannam was stom verbaasd dat haar collega die fout had gemaakt. Normaal gesproken zouden er allerlei alarm bellen rinkelen in het systeem als ze een ander merk willen invoeren. Zij wist gelukkig te vertellen dat het absoluut niet de bedoeling was om mij een ander merk te geven, omdat het gewoon niet mag bij bepaalde aandoeningen. Hopelijk spreekt ze haar collega hier op aan.
Groetjes wendy en bedankt voor al de info
Plaats reactie