Saxenda

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Saxenda

Bericht door Hobby »

Is er iemand die ervaring heeft met Saxenda naast schildkliermedicatie?
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Saxenda

Bericht door niekje »

Wel met semaglutide, ze vertragen allebei de maaglediging. Ik heb daardoor minder levothyroxine nodig (bij start semaglutide ineens hyper, met snelle hartslag enzo, niet fijn)!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Saxenda

Bericht door Kiek »

Hierover las ik gister in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/30/ee ... t-a4160780

Een paar kilootjes kwijtraken met een serieus medicijn tegen overgewicht.

"Een nieuw middel tegen ernstig overgewicht is zó effectief dat er een wereldwijd tekort aan is.
Nieuwe, nóg betere middelen zijn onderweg
."

" Een ware run op het anti-diabetesmedicijn semaglutide leidde de laatste maanden tot een wereldwijd tekort. Dat medicijn stabiliseert niet alleen de bloedsuikerspiegel van mensen met suikerziekte, maar is ook een geweldig effectief middel om gewicht te verliezen. Het tekort aan dit medicijn zal het hele jaar aanhouden, waarschuwde het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) op 17 maart.

Het middel is in Nederland nog niet op de markt als medicijn tegen ernstig overgewicht, obesitas, maar dat weerhoudt mensen er niet van om het over de grens te halen om te gebruiken als afslankhulp, mede dankzij beroemdheden als Elon Musk die openlijk delen dat ze er hun overtollige kilo’s mee zijn kwijtgeraakt.

Bij een inventarisatie eind 2022 van het Europese medicijnagentschap EMA bleek dat in sommige landen het middel wordt verkocht zonder vergoeding door een verzekeraar. In Nederland zijn een aantal webshops die het middel illegaal verkochten gesloten."


De zelfkant van de medicatie.
Tekorten of niet, in België kun je ook voor deze middelen (semaglutide) terecht.
Net zoals vroeger georganiseerde busladingen vol naar België voor een consult en een recept thyreoïdum, bij de kassa te verkrijgen.

"Van Rossum vindt het „stuitend” dat mensen die een paar kilo kwijt willen, naar buurlanden zoals België rijden om de peperdure injecties met semaglutide op de kop te tikken. „Er is een tekort wereldwijd, dit middel is bedoeld voor mensen die het echt nodig hebben. Met een paar pondjes teveel kun je vaak met alleen een leefstijlinterventie nog heel goed uit de voeten.”

Daarbij moet het onder medisch toezicht worden gebruikt, onder strikte voorwaarden. Een zeldzame maar ernstige bijwerking is een acute alvleesklierontsteking. En er zijn meer bijwerkingen: zeker één op de tien mensen krijgt met de hoge dosering van 2,4 mg last van hoofdpijn, misselijkheid, braken, buikpijn, verstopping en diarree. "
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Saxenda

Bericht door niekje »

Ja, het is overal in het nieuws om "makkelijk een paar kilootjes kwijt te raken". Dat er daardoor leveringsproblemen zijn ontstaan voor mensen die het gebruiken om hun bloedsuikerspiegel te reguleren is mij niet ontgaan... daar heb ik helaas ervaring mee!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Saxenda

Bericht door Kiek »

Niekje, wat verontrustend voor je dat deze 'mode' de levering van je noodzakelijk geneesmiddel in gevaar brengt!
Ik hoop dat zulke tekorten in de nabije toekomst structureel opgelost kunnen worden.
Zou je me willen uitleggen wat de interaktie in gebruik is van semaglutide met levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Saxenda

Bericht door niekje »

Semaglutide zorgt voor een langzamere maaglediging (nog langzamer als liraglutide, saxenda volgens mij). Daardoor blijft de levothyroxine langer in je maag en is de opname verhoogd. Ik zat op 88 mcg en binnen 10 dagen voelde ik me zo ver-schrik-ke-lijk beroerd (hyper). Na contact met de endocrinologe een dag geen levothyroxine genomen en de dag daarna opgestart met een halve dosis (38,5 mcg). Vervolgens verder gegaan met dagelijks 62.5 mcg. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 75 mcg. Significant minder dus!
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Saxenda

Bericht door niekje »

Kiek schreef: 31 mar 2023, 17:23Niekje, wat verontrustend voor je dat deze 'mode' de levering van je noodzakelijk geneesmiddel in gevaar brengt!
Ja, ruim op tijd aanvragen dus. Het vervelende is dat ik allergisch ben voor een bepaald vulmiddel, wat veel in medicijnen gebruikt wordt. Ik kan dus ook niet zomaar over op iets in pilvorm.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Saxenda

Bericht door Kiek »

Dank voor je uitleg, Niekje.
De begrippen langzame of snelle maaglediging in het kader van levothyroxinegebruik kende ik nog niet.
Om zulke problemen te omzeilen zou je je levothyroxine ook weg kunnen sabbelen?
Ik veronderstel dat dan het meeste al in je mond wordt opgenomen.

Door een dag over te slaan heb je je dosis al sneller kunnen verminderen dan de traditionele wijze van voortzetten met dagelijks een tikje minder slikken.
Nog beter zou zijn om minstens 2 of 3 dagen niets te slikken.
En bij een extreme hyper door chronische en forse T4-overdosering kan een weekje vrijnemen van de levothyroxine de hypermiserie nog sneller worden gecoupeerd.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Saxenda

Bericht door Romy »

niekje schreef: 31 mar 2023, 18:03 Semaglutide zorgt voor een langzamere maaglediging (nog langzamer als liraglutide, saxenda volgens mij). Daardoor blijft de levothyroxine langer in je maag en is de opname verhoogd. Ik zat op 88 mcg en binnen 10 dagen voelde ik me zo ver-schrik-ke-lijk beroerd (hyper). Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 75 mcg.
Welke dosering semaglutide gebruik je? En ben je ook afgevallen sinds je dit gebruikt?
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Saxenda

Bericht door ineke »

niekje schreef: 31 mar 2023, 13:17 Ja, het is overal in het nieuws om "makkelijk een paar kilootjes kwijt te raken". Dat er daardoor leveringsproblemen zijn ontstaan voor mensen die het gebruiken om hun bloedsuikerspiegel te reguleren is mij niet ontgaan... daar heb ik helaas ervaring mee!
Ik ook.

Ik krijg Ozempic voor mijn diabetes wat enorm goed mijn suikerspiegel op een regulier niveau houdt. De dvk is iig erg tevreden met mijn waarden.
Dat je er ook vanaf valt is een bijwerking die ook weer een ander probleem geeft, zoals minder vet is meer rimpels :(
Maar ik heb ook last van die influencers die dit middel als een afvalmedicijn (willen) gebruiken omdat ik dan niet de juiste dosis (leveringsprobleem) krijg = tekort. :x


Tekort semaglutide blijft geheel 2023
Het wereldwijde tekort aan diabetesmedicijn semaglutide blijft volgens de fabrikant nog het hele jaar. Het tekort is ontstaan door de snel gestegen vraag als afslankmiddel, maar daar is het niet voor geregistreerd.

Gebruik Semaglutide
Semaglutide, GLP1-receptoragonist, is alleen geregistreerd voor diabetes mellitus en wordt in NHG-richtlijnen alleen geadviseerd bij patiënten met diabetes. In de bijsluiter staat niet aangegeven hoe het medicijn gebruikt moet worden om af te vallen, en ontbreekt de dosering.
Op sociale media wordt de laatste tijd veel geschreven over afvallen met semaglutide, maar het is hiervoor niet goedgekeurd.

Gevolgen voor mensen met diabetes
Mensen met diabetes kunnen extra gezondheidsrisico’s lopen als semaglutide niet beschikbaar is. Een overstap naar een ander medicijn is vaak niet wenselijk.
Daarom vragen we huisartsen om semaglutide alleen voor te schrijven voor patiënten met diabetes en zo mee te werken aan het beschikbaar houden van semaglutide voor deze kwetsbare patiëntengroep.

https://www.nhg.org/actueel/tekort-sema ... heel-2023/
CBG waarschuwt voor aanhoudend tekort diabetesmedicijn Ozempic
Nieuwsbericht | 17-03-2023 | 09:30
Het wereldwijde tekort aan diabetesmedicijn Ozempic blijft nog het hele jaar aanhouden. Dat verwacht de fabrikant. Het tekort is ontstaan door een snel gestegen vraag naar het medicijn. Ozempic is de laatste maanden veel in de media omdat het (off-label) gebruikt wordt als afslankmiddel. Medicijnautoriteit CBG waarschuwt om dit medicijn niet zonder toezicht van een arts te gebruiken.

Wat is Ozempic?
Registratieautoriteiten hebben Ozempic (semaglutide) goedgekeurd voor mensen met suikerziekte. Ozempic wordt toegediend via een injectie in een voorgevulde pen. Patiënten krijgen dit medicijn op recept van een arts en combineren de behandeling met een dieet en lichaamsbeweging. Net als elk medicijn kan Ozempic bijwerkingen geven. Daarom is het belangrijk dat een arts de hoeveelheid suiker in het bloed en de mogelijke bijwerkingen in de gaten houdt.

Off-labelgebruik
Een medicijn gebruiken waarvoor het eigenlijk niet is goedgekeurd, noemen we off-labelgebruik. Ozempic is alléén goedgekeurd voor gebruik bij suikerziekte (diabetes type 2). In de bijsluiter staat daarom niet aangegeven hoe het medicijn gebruikt moet worden om af te vallen, bijvoorbeeld de dosering.

Op sociale media wordt de laatste tijd veel geschreven over afvallen met Ozempic. Onder meer beroemdheden als Kim Kardashian en Elon Musk vertellen daarover. Dit medicijn off-label gebruiken om af te vallen, heeft verschillende nadelen. Ik wil benadrukken dat Ozempic hiervoor niet is goedgekeurd en het is zeer onverstandig dit medicijn te gebruiken zonder toezicht van een arts.”

Gevolgen voor mensen met suikerziekte
Mensen die leven met suikerziekte lopen gezondheidsrisico’s als ze Ozempic niet krijgen. Ze kunnen bijvoorbeeld last krijgen van een ontregelde suikerspiegel (ook wel hyper’s of hypo’s genoemd). Dit is schadelijk voor het lichaam. Een overstap naar een ander medicijn is niet wenselijk.
Em. prof. dr. Ton de Boer, voorzitter CBG:
"Je moet als patiënt op je medicijn kunnen vertrouwen. Het is heel vervelend als een medicijn dan niet beschikbaar is, zoals voor deze diabetespatiënten. Ik hoop dat alle partijen, van fabrikant tot voorschrijvende artsen en medicijngebruikers, meewerken om dit belangrijke medicijn voor diabetespatiënten zo goed mogelijk beschikbaar te houden."

Meldingen van bijwerkingen
Bijwerkingencentrum Lareb ontvangt en analyseert meldingen van bijwerkingen van medicijnen voor medicijnautoriteit CBG. Over semaglutide (de werkzame stof in Ozempic) ontving Lareb meldingen van (al bekende) bijwerkingen van dit medicijn.

Oorzaak tekort
Het tekort aan Ozempic is ontstaan door een snel gestegen vraag naar het medicijn. Het is niet duidelijk of het off-labelgebruik het tekort aan Ozempic veroorzaakt. Een werkgroep van het Europees Medicijnagentschap heeft eind 2022 de beschikbaarheid van Ozempic in kaart gebracht. Daaruit bleek dat in sommige landen in Europa veel Ozempic verkocht wordt zonder vergoeding door de verzekeraar. Dit kán wijzen op off-labelgebruik.
In Nederland heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in december 2022 een aantal webshops gesloten die het medicijn illegaal verkochten.

https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2 ... jn-ozempic


Hier nog een artikel over schildklier en risico diabetes (onderzoek Erasmus MC)
Schildklierfunctie en het risico op prediabetes en diabetes type 2
Oscar H. Roa Dueñas , Anna C Van der Burgh , Till Ittermann , Symen Ligthart , M Arfan Ikram , Robin Peeters en Layal Chaker
Auteursinformatie Artikelnotities Copyright- en licentie-informatie Disclaimer
Oscar H Roa Dueñas, Afdeling Epidemiologie, Universitair Medisch Centrum Erasmus MC, Rotterdam, Nederland;
Informatie over bijdragers .
Corresponderende auteur.
Correspondentie: Oscar H. Roa Dueñas, MD, Afdeling Epidemiologie, Universitair Medisch Centrum Erasmus MC, Postbus 2040, 3000CA Rotterdam, Nederland. E-mail: ln.cmsumsare@saneudaor.o .


Abstract
Context
Schildklierhormonen zijn belangrijke regulatoren van het glucosemetabolisme, en onderzoeken naar het verband tussen de schildklierfunctie en de incidentie van diabetes type 2 hebben tegenstrijdige resultaten opgeleverd.

Objectief
We wilden het bewijs uit prospectieve studies over het verband tussen de schildklierfunctie en het risico op diabetes type 2 combineren.
methoden
We zochten systematisch in Embase, Medline (Ovidius), Web of Science, Cochrane en Google Scholar naar prospectieve studies die het verband tussen de schildklierfunctie en diabetes type 2 onderzochten. Gegevensextractie werd uitgevoerd met behulp van een gestandaardiseerd protocol door 2 onafhankelijke beoordelaars. We beoordeelden de studiekwaliteit met behulp van de Newcastle-Ottawa-schaal en gepoolde hazard ratio's (HR's) en 95% BI met behulp van random-effects-modellen.

Resultaten
Van de 4574 geïdentificeerde publicaties voldeden er 7 aan onze inclusiecriteria en werden opgenomen in de kwalitatieve synthese. Zes publicaties zijn meegenomen in de meta-analyse. Studies beoordeelden hypothyreoïdie (6 studies), hyperthyreoïdie (5 studies), thyrotropine (TSH) in het referentiebereik (4 studies) en vrij thyroxine (FT4) in het referentiebereik (3 studies) in relatie tot incident type 2 diabetes. De gepoolde HR voor het risico op diabetes type 2 was 1,26 (95% BI, 1,05-1,52) voor hypothyreoïdie, 1,16 (95% BI, 0,90-1,49) voor hyperthyreoïdie, 1,06 (95% BI, 0,96-1,17) voor TSH in het referentiebereik en 0,95 (95% BI, 0,91-0,98) voor FT4 in het referentiebereik.

Conclusie
Huidig bewijs suggereert een verhoogd risico op diabetes type 2 bij mensen met hypothyreoïdie en lagere FT4-waarden in het referentiebereik. Verdere bevolkingsonderzoeken zijn nodig om dit verband aan te pakken, gezien het beperkte bewijs.


Volledig
https://academic.oup.com/jcem/article-p ... gac006.pdf
.
Plaats reactie