Overgewicht, ozempic, wegovy

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door Romy »

Hoi forumleden,
Zoals sommigen van jullie hebben kunnen lezen in mijn eerdere berichten heb ik sinds mijn hypothyreoidie last van overgewicht, en gaat dit er ondanks sport en strikt dieet niet meer af. Het op gewicht blijven is voor mij overigens geen enkel probleem. Volgens mijn artsen behoor ik tot de 10% van de goed ingestelde patienten waarbij dat helaas het geval is.
Nu vroeg ik me af of er misschien mensen met hypothyreoidie hier zijn die ervaring hebben met gewichtsverlies dmv ozempic of wegovy? Aangezien hier genoeg mensen zijn die hashimoto hebben en auto-immuunziekten vaak als een soort kwartet werken, zullen er ook vast mensen zijn die zowel hypothyreoidie hebben als diabetes.
Ik overweeg om 1 van deze vormen van semaglutide te gaan gebruiken voor een soort reset van m'n gewicht. Wie kan mij meer vertellen over de werking van dit medicijn icm hypothyreoidie?
Groetjes, Romy
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door laura »

laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door Romy »

laura schreef: 07 apr 2023, 16:16 Lees dit eens: viewtopic.php?p=38644#p38644
Hier wordt vooral ingegaan op semaglutide (Ozempic) als medicijn voor diabetes, terwijl het mij vooral gaat om gewichtsverlies waar Wegovy (ook semaglutide van dezelfde fabrikant) specifiek voor ontwikkeld is. Beide varianten worden ingezet voor gewichtsverlies, wat voor mij de enige reden is om dit medicijn te gebruiken. Toch bedankt voor deze link, hier heb ik wel kunnen lezen dat de dosering van mijn levothyroxine drastisch omlaag moet zodra ik start met semaglutide. Ervaringen met liraglutide (Saxenda) of tirzepatide (Mounjaro) of andere GLP-1-receptoragonisten zijn ook welkom, al gaat de voorkeur uit naar semaglutide ivm makkelijkere verkrijgbaarheid.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door *anna* »

Ik ben echt verontwaardigd.
Ik dank mijn huisarts voor zijn weigering om semaglutide voor te schrijven als (duur) middel om af te vallen. Het wordt nl. voor dat doel niet vergoed. Gelukkig kan ikzelf nog steeds toe met enkel metformine, want als je als diabeet echt afhankelijk bent van een GLP1-receptoragonist en die is voorlopig voor dát doel niet leverbaar doordat te dikke mensen (wat is dik en wat de norm?), die het blijkbaar kunnen betalen er massaal van willen profiteren… waar is dan de solidariteit gebleven?

(Het enige verschil tussen Ozempec en Wegovy is de dosering, waarvoor beide soorten gebruiker wel onder dokterstoezicht moeten zijn en blijven! Een bonafide voorschrijver weet wat hij doet. Een bonafide gebruiker verlaat zich niet op een forum.
Moest ik even kwijt, sorry.
Groet, Anna
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door Romy »

*anna* schreef: 17 apr 2023, 01:44 Ik ben echt verontwaardigd.
Ik dank mijn huisarts voor zijn weigering om semaglutide voor te schrijven als (duur) middel om af te vallen. Het wordt nl. voor dat doel niet vergoed.
(Het enige verschil tussen Ozempec en Wegovy is de dosering, waarvoor beide soorten gebruiker wel onder dokterstoezicht moeten zijn en blijven! Een bonafide voorschrijver weet wat hij doet. Een bonafide gebruiker verlaat zich niet op een forum.
Moest ik even kwijt, sorry.
Groet, Anna
Wegovy (semaglutide) is juist specifiek op de markt gebracht als middel om af te vallen. Saxenda (liraglutide) wordt sinds 1 april 2022 vanuit het basispakket vergoed als middel om af te vallen dus dat dit bij jou niet zo is vind ik vreemd.
Er wordt van overgewicht gesproken wanneer men een bmi heeft van 25 of hoger. Wanneer men een bmi heeft van 30 of hoger dan spreekt men van obesitas, wat beschouwd wordt als chronische ziekte.
En bij mijn weten is dit forum nog steeds bedoeld voor alle vragen rondom schildklieraandoeningen, ook over gevolgen daarvan en wisselwerkingen van medicatie dus wat is het probleem precies?
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door *anna* »

Ach Romy, ik heb persoonlijk geen enkel probleem met je vragen over vermageringsmiddelen, ik heb wel morele bezwaren over het feit dat kwetsbare diabeten door deze hype achter het net vissen. Dat artsen (de mijne) aan de oproep om het niet zomaar voor te schrijven als middel om af te vallen gehoor geven, vind ik geweldig! Dat bepaalde artsen daar niet aan meedoen om welke reden dan ook, is hun goed recht, maar de voorwaarden voor een recept zijn niet mals. Tenminste als je tot die kleine doelgroep hoort waarvoor saxenda, ozempic of wegovy vergoed wordt.

Medicijn Saxenda in basispakket voor kleine groep met ernstig overgewicht
Vergoeding voor beperkte groep onder voorwaarde
De fabrikant van Saxenda heeft een vergoeding aangevraagd voor een beperkte groep mensen met ernstig overgewicht (obesitas). Dit is de groep waarvoor het Zorginstituut het middel heeft beoordeeld. Het betreft volwassenen die:
• al minstens een jaar hebben deelgenomen aan een door het RIVM erkend GLI-programma. De gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) helpt mensen met overgewicht meer te bewegen en gezond te eten. Het doel is een blijvende verandering in gedrag.
• een extreem verhoogd gezondheidsrisico hebben dat samenhangt met hun gewicht. Dit zijn mensen met een BMI van 35 en hoger die een hart- of vaatziekte, slaapapneu of artrose hebben, en mensen met een BMI van hoger dan 40.
• geen diabetes mellitus (suikerziekte) type 2 hebben.
• (nog) niet in aanmerking komen voor operaties zoals een maagverkleining.
De bovenstaande kenmerken vormen de voorwaarde die het Zorginstituut stelt aan de vergoeding van Saxenda bij de behandeling van overgewicht. In die voorwaarde heeft het Zorginstituut ook opgenomen dat iemand met Saxenda moet stoppen als na 3 maanden gebruik het gewicht niet met minstens 5 procent is afgenomen.

Maar nu heb ik het over regulier voorschrift en regulier gebruik. Naar wat er gebeurt onder de toonbank en in het illegale circuit kan ik alleen maar gissen.

Behandeling met Saxenda (= liraglutide) kost ongeveer € 2600 per patiënt per jaar.
Groet, Anna

(P.S. Dit is inderdaad een schildklierforum waar vragen over de schildklier en mogelijke gevolgen centraal staan. Maar of het zó breed getrokken moet worden? Dan zou ik adviseren om je specifieke vragen, net als Hobby, in het Schildkliercafé te bespreken: daar kan elk, onder het genot van een drankje, op eigen wijze zijn mening geven of zegje doen.
(Idee voor beheer om deze draad naar het Café te verplaatsen?)
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door Romy »

*anna* schreef: 19 apr 2023, 00:58 Ach Romy, ik heb persoonlijk geen enkel probleem met je vragen over vermageringsmiddelen, ik heb wel morele bezwaren over het feit dat kwetsbare diabeten door deze hype achter het net vissen.

Behandeling met Saxenda (= liraglutide) kost ongeveer € 2600 per patiënt per jaar.
Groet, Anna

(P.S. Dit is inderdaad een schildklierforum waar vragen over de schildklier en mogelijke gevolgen centraal staan.
(Idee voor beheer om deze draad naar het Café te verplaatsen?)
Anna, dat jij verontwaardigd bent en morele bezwaren hebt betreffende mijn vraag, betekent niet dat deze dan maar verplaatst moet worden naar het Schildkliercafé.
Mijn vraag is zeer specifiek, namelijk, wie heeft ervaring met GLP-1 agonisten in combinatie met schildkliermedicatie.
Mijn overgewicht is een direct gevolg van mijn hypothyreoïdie (=klacht/symptoom), voorheen had ik namelijk een gezond bmi van 21,5. En ik vraag naar wisselwerking met schildkliermedicatie. Dit maakt dat deze topic passend is op deze locatie, anders zou ieder topic wel verplaatst kunnen worden naar het Schildkliercafé.

Wat fijn dat je blij bent dat jouw huisarts terughoudend is in het voorschrijven van medicatie, niet iedereen zou zich gehoord voelen bij zo'n arts.
Uiteraard ben ik op de hoogte van de voorwaarden voor vergoeding van Saxenda, dat is dus ook geen onderdeel van mijn vraag, en mijn voorkeur gaat ook uit naar een middel dat betere resultaten levert aangezien aan al deze middelen een redelijk prijskaartje hangt.

Nogmaals, mensen met diabetes krijgen geen Wegovy of Saxenda voorgeschreven, aangezien deze middelen niet daarvoor op de markt zijn gebracht, maar specifiek voor gewichtsverlies. Diabetes patiënten vangen dus niet achter het net door toename in het gebruik van deze middelen.

Graag houd ik mijn topic een beetje overzichtelijk, ik hoop dus vooral ervaringen te kunnen lezen.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Overgewicht, ozempic, wegovy

Bericht door Romy »

Ook dit bericht is verplaatst naar het schildkliercafe terwijl ik vraag naar ervaringen met de combinatie van bepaalde medicatie.
Leest hier uberhaupt wel iemand?
Beheer, waarom worden mijn berichten allemaal verplaatst naar het schildkliercafe terwijl ze allemaal gaan over medicatie en wisselwerking hiervan?
Plaats reactie