Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door Kiek »

Is het, ondanks de sterk positieve antistoffen, dan onmogelijk dat er gelijktijdig twee oorzaken zijn?
Bij Graves wordt de FT3 gemaakt uit de te hoge FT4.
Hoe is een flinke FT3 van 5,45 te verklaren, terwijl de FT4 laag is?
Wat is de bron van die laatste FT3?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door laura »

Zou er nog een toxische nodus zijn?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door Kiek »

Ja, dat is de mogelijkheid.
Zoiets zag je vele jaren geleden regelmatig op fora bij mensen die een flinke hoeveelheid thyreoïdum naar binnen werkten:
- TSH daalt omdat de FT3 stijgt, dus daalt de FT4 ook.
Dit dus bij flinke doses thyreoïdum.
Lage TSH - lage FT4 - hoge FT3.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
catskills
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2023, 20:52

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door catskills »

Dank voor de reacties. De internist twijfelde in het begin een beetje of het wat anders kon zijn, maar denkt na de uitslagen en de scintigrafie in Juni toch aan Graves. Ik kan zelf alleen zeggen dat ik goed aan mijn lijf voel wat mijn waarden doen. Na de Strumazol 30 en de PTU ophoging voelde ik me super. Na terugschakelen naar 10mg Strumazol en de startdosering PTU voelde ik duidelijk dat de kachel weer teveel ging stoken. Op dit moment voel ik me prima, maar zie ik aan mijn hartslag dat deze in rust te ver daalt en bij inspanning te weinig stijgt. Dat klopt dan met de lage FT4. Ik hoop vooral dat ik de waardes de komende maanden stabieler kan krijgen met de beschikbare PTU doseringen van 50mg.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door Kiek »

Hallo Catskills,

Dus je kunt al duidelijk de verschillen in soort en doses vergelijken.
Dat lijkt me voor mensen met Graves, nu en in de toekomst, belangrijk.
Zo zouden er grove algemene kenmerken op schrift moeten bestaan.
Nu zijn het zeer vage beschrijvingen, zonder praktische aanwijzingen.
Wanneer welk middel, hoeveel stijgen, hoeveel dalen?

Jij relateert je daling van hartslag aan de te lage FT4.
Maar het lab toont toch nog steeds een overmaat aan T3.
Het hoofdbestuur, de hypothalamus, besluit vanwege je te hoge FT3 dat de productie van FT4 (= het voorportaal van T3) omlaag moet. Dat gebeurt door daling van de TSH.

Stel dat er ergens een onbekend T3-bronnetje aan de gang is, dan besluit het hoofdbestuur nog steeds om die productie van T4 omlaag te brengen, steeds door daling van TSH.
De TSH is dus het instrument van je hypothalamus om de hele T4-productie aan te sturen. De T3 volgt daaruit.
Dat gebeurt zowel in gezonde als in zieke schildklierperioden, met continue TSH-dalingen en -stijgingen.

Wat je nu ervaart met je hartslag bij een te lage FT4 lijkt te duiden dat het hart op bepaalde momenten die T4 nodig heeft. Die T4 wordt door het hart gebruikt voor super lokale hart-T3-productie, de hoeveelheid, en het tempo waarin die omzetting plaatsvindt.

Dit T4 ís er bij jou wel, maar niet genoeg voor de prestatie die het hart moet leveren, zoals bij mensen met een te lage FT4, terwijl de T3 overloopt, waar het hart blijkbaar niets aan heeft.
Het hart, de hoofdpomp, lijkt zo de heftigste dynamiek te hebben.
Misschien heeft het hart, met die bijbehorende dynamiek, een heel ander ritme van FT4-gebruik dan andere weefsels en organen.

Afijn, het is te hopen dat je snel een bruikbaar evenwicht vindt.
Waardoor je FT3 weer gewoon afhankelijk wordt van je FT4.


Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
catskills
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2023, 20:52

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door catskills »

Afbeelding

Mij rusthartslag curve past precies op mijn afstelling. Na start medicatie eerste week April ging het rap terug richting normaal (voor mij een paar slagen onder de 60). Na verlagen dosis eerste week mei ging het langzaam weer omhoog. Na verhoging laatste week juli ging het weer rap naar beneden.

Dank voor de andere gedachten. Benieuwd hoe het de komende 6 weken gaat. In Oktober weer prikken (als ik eerder niet opnieuw klachten krijg).
catskills
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2023, 20:52

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door catskills »

Helaas is het na een aantal weken terug op 2x50 weer mis met mijn waarden en voel ik me ook nog eens knap beroerd. FT4 gestegen van 4 naar 21, FT3 is deze keer niet geprikt, maar ik voel dat het te hoog is. Omdat het met titratie niet goed lijkt te lukken bij mij en dit jojoën ook belastend is, gaan we starten met block en replace. Komende weken 3x100 PTU en dan meten en gaan instellen op levothyroxine (geloof dat het zo heet). We blijven lekker bezig, wordt vervolgd 8-)
catskills
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2023, 20:52

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door catskills »

Lijstje ook nog even bijgewerkt

2023/04/01 TSH<0.008, FT4 26, TSHR anti 10 >> Strumazol 30
2023/05/01 TSH<0.008, FT4 12, FT3 5.29 >> Strumazol 10
2023/06/15 TSH 0.059, FT4 15 >> PTU 2x50
2023/07/15 TSH<0.008, FT4 16, FT3 8.53 >> PTU 3x50
2023/08/22 TSH 0.059 FT4 9, FT3 5.45 >> PTU 2x50
2023/10/02 TSH<0.008 FT4 21 >> PTU 3x100 > BR
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door Lenny85 »

Balen zeg! We blijven gelijk oplopen met niet goed ingesteld raken, lijkt het. Hopelijk gaat B&R bij jou soepeltjes en voel je je snel beter!
catskills
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2023, 20:52

Re: Afwijkende waarden en ritmestoornissen

Bericht door catskills »

Helaas gaat het hier ook nog niet echt lekker, sinds de eerste maand niet zoveel hyper klachten gehad als deze maand. Na drie weken op 300 mg PTU had ik wat meer verwacht, volgende week weer lab prikken. :?
Plaats reactie