Willen jullie meedenken?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
v_erica
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2022, 14:54

Willen jullie meedenken?

Bericht door v_erica »

Hallo allemaal,

Ik heb al jaren een langzaam werkende schildklier, na heel veel problemen in het begin (nu 27 jaar geleden) is het heel lang goed gegaan.
Sinds 2020 lopen mijn waardes uit de pas.
2020 TSH 3,8 FT4 16 T3 1,5
2021 TSH 4,8 FT4 17 T3 1,7
2022 TSH 4,8 FT4 17 T3 1,5
2023 TSH 5,2 FT4 15 T3 1,6

TSH is steeds te hoog en de FT4 enT3 zijn te laag.Volgens de HA is kan de medicatie niet opgehoogd worden omdat dan wel de TSH lager wordt maar ook de FT4 en T3 en daardoor kan je hartklachten krijgen. Nu voel ik me ook niet oké, moe, spierpijn, slecht slapen, gewichtstoename, zeer droge huid enz.

Heeft iemand hier ervaring hiermee? Er moet toch iets te doen zijn om de balans weer terug te vinden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Erica
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

Welkom, Erica,

Zou het lab ander apparatuur aangeschaft hebben, waardoor je het idee hebt dat je T3 veranderd is?
Een TT3 behoort tussen de ca. 1.1 - 2.5 nmol/l te zijn.
Dan is je gemiddelde van 1.6 nmol/l toch voldoende?
Is er misschien een reden dat je je TT3 steeds laat bepalen?
Als er geen reden is, laat het gewoon zitten.

Richt je op de FT4 en je TSH.
Met je huidige waarden en een normale achterliggende werking van je schildklierhuishouding zou je uitkomen op een FT4 van tegen de 18 pmol/l, waarbij een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Dat wil zeggen dat je met de huidige FT4 van 15 pmol/l best tekort komt.
Volgens het dagelijkse ritme van slikken heb je na ca. 3.5 uur (na slikken) je piek FT4 te pakken, met je laagste TSH. Na deze 3.5 uur daalt je FT4 traag tot het volgende slikmoment.

Daarom zijn de omstandigheden en het tijdstip van prikken van belang.
- minstens 24 uur na laatste levothyroxinepil.
- 's ochtends vroeg in hetzelfde lab.

En je dosis T4 iets hoger om je FT4 ook wat meer pit te geven.
Succes!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie