Even voorstellen...

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Ryanne1972
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2023, 11:53

Even voorstellen...

Bericht door Ryanne1972 »

Mijn naam is Ryanne, 50 jaar en woon met mijn zoontje van bijna 7 in Brabant.

Vorige week heb ik uitslag van mijn bloedwaarden terug gekregen en daaruit bleek dat ik een trage schildklier heb.

Achteraf heb ik een scala van klachten gehad maar ik dacht dat dit overgangsklachten waren.

Het begon ongeveer 1,5 jaar geleden toen ik plots zonder reden en aantal kilo afviel.
Mooi... dacht ik nog.
Daarna zette de stijging in en zit ik nu op zo'n 12kg erbij.
Begon problemen te krijgen met eczeem op hoofd/hoofdhuid.
Hartkloppingen en hartracen terwijl ik op bed lag.
Ontstoken en jeukende ogen ook met eczeem.
Pakte ieder moment om te slapen aan als ik eigenijk moest sporten of huishoudelijke dingen moest doen.
Puur door moeheid maar met name ook enorme spier- & gewrichtspijnen overal maar heel erg in heupgebied.
Nachtelijke kramp in benen en tintelingen in onderarmen en handen/vingers.
Voelde me een compleet oude vrouw.
En dat gewicht bleef maar oplopen terwijl ik minder at.
Laatste weken ook vooral veel keelpijn, kortademig en een ratelende ademhaling.

Mijn waardes
TSH 5.9 mU/L
FT4 10.5 pmo/L

Wat zeggen deze waardes precies?
Ben nog zo nieuw in deze wereld 🙈

Ik heb mijn Euthyrox 75 klaarliggen... maar vind het spannend om ze te gaan gebruiken.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen...

Bericht door Kiek »

Welkom, Ryanne!

Je verhoogde TSH stimuleert je schildklierweefsel continu om méér FT4 af te scheiden.
Helaas lukt het je schildklierweefsel niet om voldoende FT4 aan te maken.
Je FT4 blijft aan de lage kant. En je TSH blijft te hoog.

Soms is er sprake van een tijdelijke weefselontsteking in je schildklier, en wordt het tekort aan FT4 uiteindelijk vanzelf opgelost.

Aan je waarden te zien lijkt het dat je gemiddeld ongeveer 13.5 pmol/l nodig hebt. Dus met 10.5 pmol/l kom je tekort.

Sommige mensen hebben over 24 uur flink zwierende waarden. Terwijl anderen een heel strak produktiepatroon hebben van de TSH/FT4.

Op welke tijd zijn je waarden 10.5- 5.9 geprikt?
Dat is van belang vanwege de 24-uurs ritmiek.

Het is het best om altijd in de vroege ochtend te laten prikken, nuchter, zonder levothyroxinedosis van die ochtend in je maag.

Levothyroxine (=T4) is niets anders dan datgene wat je schildklier normaal aanmaakt.
En omdat je te wenig hebt, moet je helaas minstens 75 µg slikken om verder te komen met je FT4.
Die FT4 hebben alle cellen in je lijf nodig, om naar behoefte uit je bloed te kunnen plukken.

Hieronder een plaatje van je waarden, met een gemiddelde samenwerking van de TSH met je FT4. Het oranje sterretje laat het 'ideale' punt zien waarop je je dan zou kunnen richten.

Succes!
Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
RyanneApril2023 pfi 50.jpg
RyanneApril2023 pfi 50.jpg (38.57 KiB) 786 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie