Voorstellen Lenny85

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Wat bedoel je met een trage TSH?
Halfwaardetijd van TSH is razendsnel vergeleken met de FT4!
Dus niets traags aan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Nog niet adequaat reageerde? tsh kwam van onderdrukt, zeg maar, liet nog niet de werkelijke waarde zien. Zoals het bij sommige met Graves wel een half jaar kan duren voordat er iets met de tsh gebeurt. Bij mij toevallig op een moment geprikt dat hij weer richting normaal ging.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Dat zie je na een relatief langdurige véél te hoge FT4's - 40 of 50 of ('k moet er niet aan denken)....60 pmol/l, waardoor TSH (door afwezigheid van TRH) foetsie. Dit kraakt.

Gelukkig zie je bij jou niet deze langdurige onderdrukking, bij een relatief te hoge (maar ook weer niet gigahoge) FT4. Jouw normaalwaarde van FT4 is ook gelukkig net wat hoger dan de middenmoot. Dat scheelt eveneens.
Je waarden kwamen dus al snel weer in rustig vaarwater.
Je T3 werd op rantsoen gezet, en je TRH kwam weer boven water.
Je TSH volgde vlot de aanwijzingen van je TRH.

Het lijkt dan meer op de situatie van hypomensen die een half jaar een te hoge dosis levothyroxine slikken: te hoge FT4 en onderdrukte TSH.
Maar ook dan verschijnt de TSH weer vlotjes, zodra de FT4 is afgedaald door het staken van de levothyroxine.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Tja ik heb ook geen andere verklaring dan dit voor die aparte combinatie tsh/ft4. Zelfde lab, zelfde tijd en nuchter geprikt zoals de andere keren.

De arts (eentje in opleiding) wilde niet meegaan in hoger dan 112ug en laat me ook pas na 6 weken weer prikken. Hij is van mening dat het effect van de ophoging nog komt (ook al had mijn arts dat zo ingepland na 4 weken), maar ook dat een hogere dosering niet goed is, geeft weer klachten. Zucht, hopelijk hou ik het een beetje vol de komende tijd :|
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Je toont een FT4 van in de 12, terwijl je ruim 16 nodig hebt!
Hij zou het zelf moeten ervaren!
Wat een beul, zeg!
Je TSH laat overduidelijk zien dat je h e l e lijf tekort komt.
Je hebt momenteel het hoofd voor een speeltuin.
Niet voor collegebanken.

Is ie bang dat je weer een hyperaanval krijgt?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Geen idee, ik vind het lastig aan de telefoon, zeker als ik hem nog niet eerder gezien heb en me ook niet echt goed voel. Gelukkig vakantie nu, kan ik me gedragen als een speeltuin en hoef verder niet te presteren.
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Na 6 weken afzien, mocht ik vandaag eindelijk weer bloedprikken. Wat de klachten betreft, is er eigenlijk niet veel veranderd in die tijd. Nog steeds moe, slechte concentratie, vergeetachtig, spiertrillingen en snel spierpijn, bolle buik, wat aankomen, ook het idee dat ik een metaalsmaak heb en er wat meer haar uitvalt dan ik gewend ben. Met werk ben ik naar 4 uur per dag gegaan (tov fulltime) en verder doe ik werkelijk niets er naast.

Maar nu de uitslag van vanmorgen (nuchter geprikt, iets meer dan 24 uur na de laatste levothyroxine en op hetzelfde tijdstip als eerdere keren):
TSH: 5,6
FT4: 17,0
De tsh beweegt dus wel in de goede richting, maar moet nog wat meer dalen, ft4 zit al boven mijn setpoint (ik heb overigens wel -voor mijn doen nu- wat drukke dagen achter de rug, mocht dat van invloed zijn). Toch wel ophogen, lijkt me, maar wat zou wijsheid zijn? Nu neem ik 112ug.
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Mijn lijstje met waardes en medicatie:

02-09-2022 TSH: 0.75 FT4 niet geprikt
08-11-2022 TSH: 0.75 FT4: 16.5
13-04-2023 TSH: 0.009 FT4: 25.4
03-05-2023 TSH: <0.0050 FT4: 27.2 Medicatie: 30mg strumazol en na twee weken 50ug levothyroxine
20-06-2023 TSH: 1.8 FT4: 12.8 Medicatie: over op 75ug levothyroxine
25-07-2023 TSH: 9.7 FT4: 12.8 Medicatie: over op 88ug levothyroxine
21-08-2023 TSH: 13 FT4: 12.4 Medicatie: over op 112ug levothyroxine
04-10-2023 TSH: 5.6 FT4: 17.0 Medicatie: over op ?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Je FT4 wordt in een heel getal uitgedrukt.
Dus zonder komma's.
Je TSH lijkt in relatie tot je FT4 veel te hoog.
Misschien heb je je laten prikken in een ander lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Zelfde tijd, zelfde lab, nuchter, etc. Ik snap er niets van, hoopte dat je een logische verklaring had voor ik de arts spreek :(
Plaats reactie