Voorstellen Lenny85

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Net even een econsult ingevuld naar de arts (de belafspraak stond pas op 18 oktober namelijk). Hij schrijft me alvast 125ug voor. Wel fijn dat hij zo snel reageert!
Zijn reactie verder: "In biologische systemen zit vaak wel wat schommeling, maar de richting van de verandering van de uitslagen is goed." Laten we het hopen, en gaan de klachten nu langzaam verdwijnen.
Nu weer 6 weken wachten, jammer dat dat niet anders/sneller kan!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Gelukkig heeft je arts een oplossing voor zulke vreemde waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Vandaag weer geprikt, morgen belt de arts. Ik ben nog steeds moe en ik snap eigenlijk niet waarom de ft4 blijft toenemen en duidelijk hoger is dan voor de hyperthyreoide begon. Enig idee? Verder fysiek geen klachten op hoofdpijn na (maar dat kan ook aan werk liggen). Zelfde lab geprikt, nuchter en minimaal 24 uur na de laatste medicatie.

02-09-2022 TSH: 0.75 FT4 niet geprikt
08-11-2022 TSH: 0.75 FT4: 16.5
13-04-2023 TSH: 0.009 FT4: 25.4
03-05-2023 TSH: <0.0050 FT4: 27.2 Medicatie: 30mg strumazol en na twee weken 50ug levothyroxine
20-06-2023 TSH: 1.8 FT4: 12.8 Medicatie: over op 75ug levothyroxine
25-07-2023 TSH: 9.7 FT4: 12.8 Medicatie: over op 88ug levothyroxine
21-08-2023 TSH: 13 FT4: 12.4 Medicatie: over op 112ug levothyroxine
04-10-2023 TSH: 5.6 FT4: 17.0 Medicatie: over op 125ug
15-11-2023 TSH: 2.5 FT4: 19.0
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Hallo Lenny,

Gebruik je er nog Strumazol bij?
Je TSH/FT4-waarden blijven inderdaad in de rondte rommelen.
Ik zie er geen structuur in.
Ook de app helpt me daarbij niet.

Hopelijk vind je een reden voor je waarden.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Ja, strumazol nog steeds 30mg per dag.

De arts had ik ook deze keer niet veel aan. Hij vond mijn waarden nu prachtig en de moeheid kon nog erg lang aanhouden. Hij was wel akkoord met 6,25ug ophogen. Dus nu 131ug per dag (naast de 30mg strumazol), maar ik twijfelde er wel aan of het goed was. 3 januari ga ik weer bloedprikken, ben benieuwd wat er dan uitkomt.

Vanaf 25-7 bewegen de waardes wel de juiste kant op, met de medicatie mee. Maar het lijkt alsof mijn lichaam anders werkt met de levothyroxine dan met mijn eigen hormoon. Heeft het nut om op iets anders bloed te prikken, naast tsh en ft4?

Het enige wat ik zelf kan verzinnen wat dwars zit, is mijn auto-immuun gastritis. B12, ijzer en ook andere voedingsstoffen neem ik niet goed op. Medicijnen waarschijnlijk ook niet voldoende. Op 2-9-22 had ik een ernstig B12-tekort, na een opstartperiode met injecties vond de arts het wel genoeg en op 8-11-22 had ik alle klachten weer terug en nog ergere. Sindsdien wekelijks injecties en dat ging goed tot de klier begon te klieren. 15-6-23 een ijzerinfuus gehad vanwege zeer laag ferritine en lichte bloedarmoede. Kunnen andere gezondheidsproblemen je tsh/ft4 zo veel veranderen dat het daarom lijkt alsof er geen structuur in zit?

In ieder geval nu maar focus op de huidige waarden en duimen op verbetering in het energieniveau!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Kiek »

Zou de activiteit van je hyper afgenomen zijn?
Je ziet in de zomermaanden gewoon hypowaarden (waar ieder mens last van heeft).
Je slikt een flinke hoeveelheid levothyroxine (ik zou juist daarvan al hyperen).
Staat de hoeveelheid Strumazol vast?
Is het niet mogelijk om dat op geleide van lab te verminderen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Hoi Kiek,

Dank voor de reactie, ik wist nog niet goed wat te antwoorden. Die schildklier is maar ingewikkeld!

Als ik de wetenschappelijke artikelen er op nazoek, is er voldoende bewijs te vinden dat je met gastritis (en andere maagproblemen) meer schildkliermedicatie nodig hebt. Het gebrek aan maagzuur maakt het moeilijker om het goed op te nemen. Een artikel liet zien dat vloeibare schildkliermedicatie (ik wist niet dat dat bestond..) tot betere waardes leidde dan tabletten (en weer verslechterde naar hogere tsh met lagere ft4 bij terug op tabletten). Met 61kg en 131ug vind ik het wel heel scheef, maar met het ernstige B12 tekort en ijzertekort wellicht ook geen verrassing. In ieder geval geen gehyper nog! Bovengrens van ft4 in het lab is trouwens 24, dus ik zit met mijn waarde nog ruim er onder.

Dat de activiteit van mijn hyper afneemt? Dat kan ik best geloven. De klachten een half jaar geleden waar erg, maar er zijn wel perioden geweest waar ik het in mildere mate ook had. Ging toen ook weg (of leek gewoon bij me te horen). Titratie was wellicht slimmer geweest, maar de arts was er negatief over en ik wilde vooral rust. Uiteindelijk kom je op hetzelfde resultaat uit. Ik voel er nu ook niet zo veel voor om af te bouwen (levo en strumazol dan). Te weinig vertrouwen in de arts en ik ben nu (hopelijk) dicht bij stabiele waarden, waar ik me dan beter van zou moeten gaan voelen (nog meer hopen..).

Nu al nieuwsgierig naar mijn nieuwe waardes (5,5 week nog haha)
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

I don't get it... Ik kreeg weer een beetje klachten (zweverig in het hoofd, snel gevoel van te veel) en dacht dat ik nu dan toch iets overgedoseerd was. Bloeduitslag laat wat anders zien, weer een beetje hypo (tsh 4.2, ft4 17.4). Begin december covid gehad, verder niets bijzonders gebeurd de afgelopen weken (veel gegeten wel :lol: ).

Toch maar weer ophogen...
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door elizabeth27 »

Als je vitb12 niet goed is ingesteld, is de schildklier ook moeilijker in te stellen. Wat jammer dat je na je proefperiode geen vitb12 meer mag prikken. Hier prik ik sinds juni. Twee keer per week en vanaf aankomende week ga ik kijken of ik iets kan minderen.

Gezien jouw aandoeningen heb je er namelijk wel recht op. Ik heb veel gehad aan de facebookgroep, Vitamineb12 de vergeten ziekte. Lees je vooral heel goed in! Het boek, is het misschien vitamineb12 tekort? Is een echte aanrader.

Ik klungel ook al een jaar met niet goed ingesteld kunnen worden met de schildkliermedicatie. Maar merk wel dat t met vitb12 injecties wel beter gaat dan zonder.
Lenny85
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 apr 2023, 19:21

Re: Voorstellen Lenny85

Bericht door Lenny85 »

Het was maar een korte periode zonder B12, sinds november 2022 injecteer ik weer veelvuldig, al die tijd niet afgebouwd. Dus daar kan het niet aan liggen. Pas geleden ook nog geprikt op vanalles (glucose, cholesterol, nieren, leverwaardes, etc.), maar niks dat afweek.
Plaats reactie