kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Jel
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2023, 20:12

kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Jel »

Hallo,

Ik ben een vrouw van 58 jaar. Heb al geruime tijd een zg. Multinodulair struma. Afgelopen maand zijn mijn schildklierwaardes geprikt. De uitslag is
vrij thyroxine (FT4) 21,3 pmol/L
TSH 0,13 mU/L

De huisarts heeft hier verder niets over gezegd. Mijn vraag is zijn dit nog normale waardes? Ik bedoel dat de verhouding tussen deze 2 nog wel goed is. Ik voel me regelmatig gejaagd en heb een snelle pols. Dit kan ook andere oorzaken hebben. Graag jullie reaktie.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Kiek »

Welkom, Jel!

Je waarden zijn abnormaal:
je FT4 is te hoog, waarbij je TSH (stimulerend voor je schildklier) geen behoefte laat zien aan meer schildklierhormoon.
Slik je misschien schildklierhormoonpillen?
Heb je meer schildklierwaarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Kiek »

Zojuist heb ik je waarden in een doorsnee curve gezet, waaruit ik kan opmaken dat (mits je een doorsnee achterliggende schildklierhuishouding hebt) je normale FT4-waarde ongeveer 16.5 pmol/l bedraagt met een TSH van tegen de 1.5 mU/l.
Dat is een te groot verschil met de 21.3 - 0.13.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jel
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2023, 20:12

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Jel »

Hallo Kiek,

dank voor je reacties en welkom!

Ik heb nog wat waardes opgezocht:
eerst 2 hele oude:
2001 TSH 0,70
T4 vrij 16.6
2002 TSH 0.44
T4 niet bekend

2015

TSH 0.38
t4 20.6

2022
TSH 0.21
T4 19.4

2023
TSH 0.13
T4 21.3

Ik heb nog even met de assistente van de huisarts gebeld. Zij neemt aan dat uitslag niet afwijkend is gevonden omdat de T4 nog in de normaalwaarde zou zitten. Maar wat is jouw mening Kiek, passen mijn klachten bij de uitslagen? Zou ik verdere actie doen ondernemen?

groetjes Jel
Jel
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2023, 20:12

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Jel »

Aanvulling:
En nee, ik gebruik geen medicatie voor de schildklier.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Kiek »

Op de een of andere wijze maakt je schildklier in de loop van jaren steeds meer FT4/T3 hormoon aan: je TSH daalt gestaag.
TSH: 0.44 - 0.38 - 0.21 - 0.13.
Dit is abnormaal. Daarnaast heb je ook nog eens een bevestigende hoog-normale FT4.
Dat wil zeggen dat je teveel schildklierhormoon aanmaakt.
Natuurlijk gaat dan de discussie over je hoog-normale FT4.
"Hij zit nog binnen de ref.range!", zegt de dokter opgelucht.
Je dokter vermoed dat alle waarden van 12 tot 22 pmol/l normaal voor jou zijn.
Dat is natuurlijk niet zo.

Ieder mens heeft een heel klein gebiedje binnen de 12- 22 pmol/l dat normaal voor die persoon is.
Voor mij is dat 14 à 15 pmol/l: bij 18 hyper ik me al een ongeluk en voel me opgefokt.
Voor jou is 'normaal' in de buurt van de 16 pmol/l: logisch dat je je bij 21 pmol/l gejaagd voelt en een snelle pols hebt. Want 21 pmol/l is voor jou géén normale waarde. Dat laat ook je TSH zien: je TSH is nota bene lager dan de referentie.

Dus ja, je waarden passen bij je klachten: gejaagd en snelle pols.
Misschien is je huisarts genegen je struma eens te laten onderzoeken?
Schildklierweefsel kan met een mens rare fratsen uithalen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jel
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2023, 20:12

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Jel »

Hallo Kiek,
Bedankt voor je reacties en uitleg!

groeten Jel
Jel
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2023, 20:12

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Jel »

Hallo allemaal,

tijd voor een update..
De huisarts heeft me doorgestuurd naar een endocrinoloog. Hier ben ik vandaag geweest. Ik schrijf even op wat er gezegd is, deels voor mezelf en deels omdat iemand misschien een reactie heeft waar ik niet aan heb gedacht.

Er is een nieuwe longfoto gemaakt. Hierop was te zien dat de luchtpijp via een hoek naar rechts wordt 'geduwd' door het struma en op 1 plek is er ook een vernauwing van de luchtpijp te zien. Hier zou vroeg of laat iets aan moeten gebeuren.

Verder vindt de arts de klachten bij mijn waardes passen. Er zijn, als ik verder wil gaan met de behandeling 3 opties:
1-hele schildklier weghalen.
2-Helft van de schildklier weghalen en dan het gedeelte wat het meest op de luchtpijp duwt
3-Een behandeling met radioactief jodium, hierdoor gaat de schildklier krimpen.
(Medicatie was geen optie omdat dat bij mij de schildklier verder zou vergroten en hierdoor de luchtpijp meer in de knoei.)

alle 3 opties hebben voor en nadelen. Het is nog niet duidelijk of optie 2 of 3 mogelijk zijn.
Voor nu heeft de arts graag dat ik 2 onderzoeken ga doen.
Een meting van de botdichtheid. Volgens hem kan als je lange tijd aan de bovengrens van schildklier zit botontkalking optreden.
En verder een onderzoek of mijn schildklier jodium op kan nemen. Dit is nodig om te zien of optie 3 een mogelijkheid is.
Daarna is er weer een gesprek.

Oei oei... nu komt het. Ik vind mijn klachten lastig.. maar omdat ik niet weet hoe het uit zal pakken als ik ga behandelen vind ik het ook wel spannend.
Dit is mijn update,

groet Jel
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Kiek »

Hallo Jel,

Er is gelukkig al verder gekeken.
Weten ze op welke plaats je schildklierweefsel overproductie maakt?
Misschien is dat op een geconcentreerde plekje, daar in de buurt van je luchtpijp?
Een nodus of zo.
Dan hoeft niet dat hele ding eruit gehaald te worden.
En heb je zelfs een kans dat je eigen schildklierproductie het weer opneemt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jel
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2023, 20:12

Re: kan iemand meedenken over mijn schildklier waarden

Bericht door Jel »

Hallo Kiek,

Ja, ben blij dat er verder gekeken wordt. Nogmaals dank voor je support hierin!
er wordt binnenkort een scan van de schildklier gemaakt. De uitkomst en wat te doen vind ik spannend. Maar inderdaad, mogelijk is er een kans dat ik de functie behoud!

het onderzoek naar de botdichtheid kwam voor mij als een verrassing, denk dat ik hele dikke botten heb en heb dat ook gezegd. Maar voel me wel serieus genomen.


groet Jel
Plaats reactie