Erkenning en tips gezocht hyperthyreoidie

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Nuttybowl9
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2023, 19:30

Heel lang koorts bij schildklierontsteking

Bericht door Nuttybowl9 »

Hallo forumleden,

Ik lees al een tijdje mee maar wil jullie nu toch graag om advies vragen. Ik ben een vrouw van 32. 4 weken geleden kreeg ik nekpijn onder mijn oor, daarna volgde keelpijn in de hals vooral en kreeg ik hoge koorts. Eerst dachten ze aan een bacteriële infectie maar aangezien de antibiotica niet hielp mocht ik na 2 weken toch bloedprikken. Sinds vorige week weet ik dat ik een te snelle schildklier heb, 3x te snel en dat deze ontstoken is.

Heb nu verschillende onderzoeken gehad in het ziekenhuis, bloedprikken, jodium onderzoek en een halsecho waar ik volgende week bij de internist de uitslag van krijg. Voor mij hohe hartslag krijg ik bèta blokkers.

Maar ik blijf maar koorts houden. Nu al 4weken lang. Het komt meestal eind van de middag en houdt de hele nacht aan. Momenteel ik ook weer 38,7. Als ik paracetamol neem dan verdwijnt de koorts maar word ik een aantal keer per nacht badend in het zweet wakker. Het hele bed kan dan verschoond worden.Dit gaat nu al 4 weken zo, ik slaap hierdoor ontzettend slecht. Ik ben vooral nu opzoek naar erkenning of tips. Overdag is al mijn energie weg. Ik weet namelijk even niet meer waar ik het zoeken moet..
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Heel lang koorts bij schildklierontsteking

Bericht door laura »

hallo,

Het lijkt op een virale schildklierontsteking.
Hier vind je meer informatie: https://schildkliertje.blogspot.com/202 ... ditis.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nuttybowl9
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2023, 19:30

Re: Heel lang koorts bij schildklierontsteking

Bericht door Nuttybowl9 »

Bedankt Laura voor de link!
Is er verder niemand die het zweten in de nacht herkent?
Nuttybowl9
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2023, 19:30

Erkenning en tips gezocht hyperthyreoidie

Bericht door Nuttybowl9 »

Hallo forumleden,

Allereerst, wat een fijne site is dit! Ik lees al een tijdje mee maar wil jullie nu toch graag om advies vragen. Ik ben een vrouw van 32. 5 weken geleden kreeg ik nekpijn onder mijn oor, daarna volgde keelpijn in de hals vooral en kreeg ik hoge koorts en hoofdpijn, weinig eetlust en energie. Het begon aan de rechterkant van mn hals en na 4 weken kreeg ik precies hetzelfde aan de linkerkant. Gelukkig heb ik geen pijn meer in mn hals of keel. Ik heb momenteel nog wel dat m'n eten soms blijft hangen. Moet dan echt drinken erbij pakken. Waarschijnlijk omdat het nog zo opgezet is?

Na een aantal weken onderzoeken kwam er een schildklierontsteking uit. Nu ben ik vorige week bij de internist geweest en deze had de volgende uitslagen:

TSH: 0.01
T4: 70.8
T3: 22.0
Ik had een rusthartslag van 125. Hiervoor heb ik propranolol 10mg gekregen. Hiervan moet ik 3x 2 tabletten op een dag slikken.
Nu voel ik mij overdag weer iets beter, alleen de energie is ver te zoeken. En ik heb momenteel al 5 weken koorts. De laatste 2 weken alleen in de avond en nacht. Maar hierdoor ga ik snachts heel erg zweten, met als gevolg amper slaap. Als ik ibuprofen of paracetamol neem wordt het zweten nog erger. Het lijkt wel dat als ik in de rust ga, het lichaam de ontsteking eruit wil zweten..
Dinsdag krijg ik weer uitslagen van het bloedprikken.

Is er iemand die deze symptomen herkent, zolang koorts en vooral het zweten? En kan iemand misschien uitleg geven over mijn waardes? Ik begreep dat de T4 erg hoog was maar verder weet ik er maar weinig van. Het is heel fijn dat jullie hier zoveel kennis van hebben.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Erkenning en tips gezocht hyperthyreoidie

Bericht door Kiek »

Beste Nutty,

Met zulke waarden voel je je natuurlijk vreselijk beroerd!
Daarnaast heb je nog steeds een actieve ontsteking in je schildklier.
Je bent echt ziek.

Heb je weleens bij de verschijnselen gezocht van de ziekte van Graves? Ook hoge FT4/T3.
Bij een thyreoïditis heb je weliswaar geen kans op oogontsteking (zoals wel bij Graves), maar het gemeenschappelijke is de extreem hoge hoeveelheid FT4/T3.
De behandeling verschilt, maar het gevoel van grote hoeveelheden schildklierhormoon geeft misschien herkenning.

Lees de site van het UMCUtrecht bij Graves:

Bij een overmaat aan schildklierhormoon wordt uw stofwisseling aangespoord. Mogelijke verschijnselen die bij hyperthyreoïdie kunnen optreden zijn:

hartkloppingen of versnelde polsslag
gewichtsverlies
vermoeidheid
last van warmte
overmatig transpireren
trillende handen en vingers
zenuwachtigheid en gejaagdheid
ontregelde menstruatiecyclus
diarree
snelle geïrriteerdheid, angst of andere psychische klachten


https://www.umcutrecht.nl/nl/ziekte/ziekte-van-graves

Jij hebt een buitengewoon hoge FT4 en T3.
Een nachtmerrie!
Die hoge FT4 veroorzaakt je veel te hoge T3.
Deze hoge FT4 wordt aangeboden aan je weefsel in je lijf - een deel verdwijnt in de wc - een deel wordt geinactiveerd in andere stofjes - en een deel wordt omgezet in T3.
Deze T3 is de agressor, de veroorzaker van je mateloze gejaagdheid, waardoor enorme vermoeidheid.
Hoewel in mindere mate wordt door de ontsteking ook de productie van je T3 nog eens extra geactiveerd in het weefsel van je schildklier.

Een FT4 van 77 is héél hoog.
Normale waarden van het lab zijn tussen de ca. 12 en 22, waarvan per individu er maar één waarde van FT4 is, die bij die persoon hoort. En absoluut geen andere waarden!
Ik rommel met pilletjes T4 om mijn niveau op 16 te houden - en niet op 18, en ook niet op 14. Bij waarden van 18 of 14 voel ik me niet lekker.

Moet je je dus voorstellen wat een FT4 van 77 pmol/l betekent voor een mens.
Een beroerde positie, die je alleen maar kunt uitzieken met behulp van hartritme-matigers, zoals propranolol.
En andere hulppillen.

Héél veel sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Heel lang koorts bij schildklierontsteking

Bericht door laura »

Is er verder niemand die het zweten in de nacht herkent?
Hallo Nutty,

Dat nachtelijk zweten in bed herinner ik me maar al te goed.
Ik heb Graves gehad met alle klachten.
Dat was dus ook badend van het zweet, uit bed zwemmen.

Ik heb je beide onderwerpen samengevoegd.
Dat maakt het overzichtelijker.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nuttybowl9
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2023, 19:30

Re: Heel lang koorts bij schildklierontsteking

Bericht door Nuttybowl9 »

Is er verder niemand die het zweten in de nacht herkent?
Hallo Nutty,

Dat nachtelijk zweten in bed herinner ik me maar al te goed.
Ik heb Graves gehad met alle klachten.
Dat was dus ook badend van het zweet, uit bed zwemmen.

Ik heb je beide onderwerpen samengevoegd.
Dat maakt het overzichtelijker.
Hoi Laura,

Ja fijn dankjewel! Jakkes, dan heb jij het ook goed te pakken gehad zo te lezen. Hoelang heeft het nachtzweten geduurd? Was het van de ene op de andere dag ineens over? Of komt het ook nog wel eens terug? Ik duim nogsteeds dat het bij mij gauw over zal zijn...
Nuttybowl9
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2023, 19:30

Re: Erkenning en tips gezocht hyperthyreoidie

Bericht door Nuttybowl9 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, erg fijn.
Ik heb de link bekeken en herken een stuk of 6 van de genoemde klachten die horen bij Graves. Mijn internist zei vorige week dat er geen antistoffen gevonden waren. Wordt deze ziekte dan gelijk uitgesloten?

Schrik toch wel van mijn hoge T4 waarde, maar snap door je uitleg nu wel beter hoe het wordt veroorzaakt. Ik heb momenteel in mijn hals geen steken naar mijn oor meer gelukkig en ook het slikken doet niet meer pijn. Hierdoor ging ik er stiekem vanuit dat de ontsteking op de goede weg is. Wat overblijft is de vermoeidheid. Ik werk momenteel ook niet, zie dat ook niet zitten. Hebben jullie wel gewerkt met schildklierklachten? Uiteraard hangt dat van de ernst af maar op een gegeven moment zul je toch weer moeten lijkt me.

Maar dat het zo'n verschil kan maken dat als je T4 echt op één bepaalde waarde is, je de minste klachten ervaart. Dat lijkt me ook een groot uitzoekwerk om daar achter te komen.
Slik jij je hele leven pillen voor de schildklier?

Nogmaals bedankt!
Vanmiddag krijg ik mijn uitslagen van het bloedprikken. Zal deze hier ook delen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Erkenning en tips gezocht hyperthyreoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Nutty,

Een typische De Quervain thyreoïditis levert meestal een pijnlijke schildklier op.
Die pijn heb je niet bij de ziekte van Graves.
Er zijn verder nog meer hypersoorten, maar dan zonder zo'n pijnlijke schildklier.
Gelukkig vermindert je pijn nu.

Je vermoeidheid bij zulke hoeveelheden FT4 begrijp ik heel goed.
Moet je je voorstellen dat alle cellen in je lijf chronisch opgejaagd worden tot actie.
Ooit ging ik extra naar het lab omdat ik zo moe bleef.
Ik bleek een FT4 van (slechts) 30 pmol/l te hebben! Een verkeerde dosis levothyroxine.
Een weekje zonder levothyroxine zorgde weer voor normale waarden.
Maar die vermoeidheid herinner ik me nog heel goed.
Moet je je voorstellen hoe jouw lijf opgezweept wordt tot chronische aktie door een FT4 van 77 pmol/l!
Dan ben je chronische doodmoe.
Dus niet aan het werk.

Om uit te zoeken welke schildklierwaarden bij jou horen bestaat een duidelijk stramien.
En kennis van de werking van de schildklierhuishouding.

Je hypothalamus is de controleur van je hoeveelheden T3. Dit T3-niveau geeft de hypothalamus chronisch door aan de TSH-fabriek. De TSH-fabriek weet dan precies welke hoeveelheid stimulerende TSH er naar de schildklier gestuurd moet worden om tot de juiste productie te stimuleren. Na ontvangst van de TSH zal de schildklier de juiste hoeveelheid T4 aanmaken en rondzenden. De cellen die erom vragen krijgen zo voldoende FT4, waardoor deze cellen de FT4 op dat tijdstip naar eigen behoefte kunnen omzetten in T3.

Deze informatie is de basis van de kennis van de werking van het schildkliersysteem.
Van je nu zieke schildklierhuishouding blijven 2 factoren hetzelfde werk doen: de hypothalamus en de hypofyse.
Alleen de schildklier valt weg.
Zo is het toch mogelijk om met de uitslag van de TSH (hypofyse) en de uitslag van de FT4 (van de levothyroxine) hetzelfde ooit gezonde werkende patroon tevoorschijn te halen.
Want aan de werking van hypothalamus en hypofyse is niets gewijzigd.
En de bijbehorende mens is ook dezelfde gebleven.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nuttybowl9
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2023, 19:30

Re: Erkenning en tips gezocht hyperthyreoidie

Bericht door Nuttybowl9 »

Aah sorry voor mijn late reactie.

Maar bedankt voor de zeer gebreide uitleg Kiek! Interessant om hier meer over te weten te komen.

Mijn waardes waren vorige week al deels gezakt.
Mijn T4 was nu 40 en mijn ontstekingswaarden 48.

Volgende week moet ik weer bloedprikken, hopelijk wordt het een dalende lijn.
Gelukkig voel ik mij stukken beter! Wat een opluchting.
Het enige wat nog niet over is zijn de nachten. Erg onrustig met zweten. En uiteraard nog niet al m'n energie terug. Ik hoop dat dit langzaamaan weer terug komt. Maar we zijn op de goede weg!
Plaats reactie