theoretische vraag

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

theoretische vraag

Bericht door JanetH »

Ik heb een theoretische vraag aan Kiek :-)
Ik lees namelijk in andere berichten dat je vaak zegt dat een startdosering bij hypothereoidie begint bij 75 mcg, want dat is minimaal de hoeveelheid hormoon die een volwassen mens nodig heeft en zelf zou produceren.
wat gebeurd er nou als je 75 mcg levothyroxine geeft aan iemand met een eigen schildklierfunctie? Stel bij iemand die inderdaad rond die 75 mcg zelf produceert/nodig heeft; wat laat het lab dan na 6 weken zien? En zou diegene dan in de periode dat ie dat slikt hyperklachten ervaren?
Ben benieuwd ...
Hartelijke groet,
Janet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: theoretische vraag

Bericht door Kiek »

Hoi Janet,

Dus stel iemand met een perfecte schildklierhuishouding die dagelijks ca. 75 µg T4 aanmaakt. Er mankeert niets aan die schildklier.
Nu gaat deze persoon dagelijks 75 µg levothyroxine gebruiken.
->
De eerste weken zal de FT4 wat klimmen, omdat de eigen T4 wel ondergeschikt is aan de halfwaardetijd. En niet gelijk wegzakt, ondanks de uitschakeling van de productie.
De TSH zal in het begin dus onderdrukt zijn, door
1. toevoeging van 75 µg LT4 en
2. door de halfwaardetijd van ca. een week van de bestaande eigen hoeveelheid.
Na een week of vier zal het eigen schildklierproductierestant zowat uitgeschakeld zijn. Er is dan slechts nog een restje over.

De TSH blijft voldoende laag door de externe T4-pillen om iedere eigen productiepoging te onderdrukken.

Met andere woorden:
1. je eigen schildklierproductie wordt uitgeschakeld door de levothyroxine.
2. Als je na lange tijd weer opstart met je eigen productie - dus stopt met de externe pillen- dan zal de eigen FT4-productie zich geleidelijk verhogend aanpassen aan de daling van de extern gestopte levothyroxine T4.

Denken over zo'n omkering is best leuk!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: theoretische vraag

Bericht door JanetH »

Ha Kiek,
Voor jou kan ik mij voorstellen dat denken over zo'n omkering best leuk kan zijn. Het allerfijnste is als je eigen schildklierhuishouding " het" weer oppakt. Heb dat 6 jaar geleden meegemaakt en na enige onzekerheid in het begin geloofde ik er weer in. Helaas mocht het toch niet zo zijn.
Ik heb nog een aanvullende vraag; zou je in het lab een onderdrukte TSH vallend buiten de normale waardes zien met een normaal T4 in dat theoretische model? En niet een verhoogde T4, immers je krijgt voldoende maar niet teveel levothyroxine.

Ik ben 5 weken terug door de endo op 75 mcg gezet met mijn hypowaardes. Heb vandaag lab geprikt; en ja vanochtend zonder levothyroxine :-) En ben zo benieuwd wat de uitslag gaat zijn. In 2016 was de eerste labcontrole na start 100 mcg inderdaad een te hoge TSH met een normaal T4. Ik moest toen stoppen met het spul van de endo, wat ik nu inderdaad meer snap dan toen. Maar na stoppen schoot de TSH nog verder in het niets, onmeetbaar, en de T4 fors omhoog; inderdaad Graves. Ik vind het spannend. Mijn gevoel zei mij de eerste weken dat ik hyper werd, maar nu is dat minder aan het worden. Alhoewel het brein nog wel erg onrustig en prikkelbaar is. Concentratie van niks. Ik ga het volgende week horen van hem.
Hartelijke groet,
Janet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: theoretische vraag

Bericht door Kiek »

Een onderdrukte TSH , b.v. < 0.003 mU/l , past niet in het set point-stramien.

Als de onderdrukte TSH uitgedrukt wordt in een door het lab gedefinieerde waarde, dus zonder het kleiner dan teken, b.v. 0.002, dan past het wel.

Ik hoop met je mee dat je FT4-waarden toch meevallen!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: theoretische vraag

Bericht door JanetH »

Hoi Kiek,
Mijn schildklierwaardes waren eigenlijk perfect; op mijn setpoint! TSH 2,4 en T4 15,1 met thyrofix 75 mcg na 5 weken
Desondanks stelde de endocrinoloog voor om te stoppen met de thyrofix op basis van mijn klachten. Ik heb aangegeven in het telefonisch consult dat ik mij niet beter ben gaan voelen met de pillen. Hij gaf aan dat mijn klachten dan waarschijnlijk niet van mijn schildklier komen, ik had immers ook maar een lichte hypothyreoidie bij start van de pillen. Ik ga dus weer stoppen en dan over 6 weken weer eens lab bepalen. En kijken wat er dan uit de bus rolt...en natuurlijk of ik mij beter ga voelen. Het blijft bijzonder. Snap jij deze redenering nog?
Groet,
Janet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: theoretische vraag

Bericht door Kiek »

'k Snap de man best.
Je hebt van origine een wisselende schildklierproductie.
Als levothyroxine dan toch geen verschil uitmaakt, dan laat je die pillen in de kast.
Niets is beter dan je eigen (ongestoorde en/of onverstoorde) schildklierregeling.

En zodra je jezelf met levothyroxine richting lichte hyper manoeuvreert, zoals je lichte hypers, dan coupeer je de mogelijkheid van een eigen productie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: theoretische vraag

Bericht door JanetH »

Ja, het allermooiste in inderdaad een eigen normale schildklierfunctie. Maar dat is niet gezegd dat ik die weer terug krijg. Ik ben super benieuwd hoe de komende weken, maanden, gaan verlopen op dat vlak. Voel mij nu na ruim 3 weken zonder Thyrofix een stuk beter. Maar hoop dat dat zo blijft en ik niet weer terugzak naar de hypo klachten die afgelopen maanden hebben gespeeld. Dat jojo effect is knap vervelend. Ik wordt daar ook onzeker van en beperkt mij in besluiten nemen. Durf bijvoorbeeld niet zo goed over te stappen naar een andere werkgever omdat ik dan mijn contract voor onbepaalde tijd kwijtraak. Terwijl ik die overstap wel zou willen make in normale omstandigheden. Lastig....
Groet,
Janet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: theoretische vraag

Bericht door Kiek »

Wat fijn dat je je na drie weken nog steeds goed voelt, Janet!
Worden tussendoor ook je waarden bepaald?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: theoretische vraag

Bericht door JanetH »

Nee Kiek. De endocrinoloog hanteert de 6 weekse prikcylus. Ik zou het wel eerder willen, maar is dat nuttig? Ik ben de discussie deze keer hierover niet aangegaan omdat ik eerlijk gezegd ook niet zo goed weet of dit evidense-based is. Als oud-IC verpleegkundige ben ik dol op meten; meten is weten was ons credo altijd, maar moet wel zinvol zijn.
Groet,
Janet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: theoretische vraag

Bericht door Kiek »

Ja, tussendoor prikken is nuttig.
Het geeft betekenis aan de wijze waarop jouw schildklierhuishouding reageert op je LT4-stopproef.
De zes weken wachttijd is gebaseerd op een gemiddelde halfwaardetijd van 7 dagen van de T4.
Met een halfwaardetijd van een week ben je na de eerste week al de helft van de pil-opgebouwde T4 kwijt.
Maar die halfwaardetijd verschilt wel per individu:
de halfwaardetijd van T4 kan bij jou best 4 dagen zijn (altijd), of 12 dagen (altijd).

Hoe ver de FT4 daalt, hangt af van de restwerking van je schildklier.
Als je na de eerste week al de helft kwijt bent van de FT4, dan is het een slecht idee om de daling voort te laten gaan.

Een tussentijdse priksessie na een week, tijdens een T4-daaldynamiek, zou dus een goed idee zijn (geweest) om iets over jouw eigen schildklierhuishouding te leren. Daar heb je levenslang wat aan.
Maar, zoals bij jou ook blijkt, dokters begrijpen dat niet.
De farmacokinetiek van de levothyroxine is geen onderwerp voor de dokters.
Dus heeft het geen behandelconsequenties.

Anderen voelen zich tijdens de T4-daling minder goed, vanwege een lagere restproductie. Of geen productie.
Indien op de 7de dag geprikt, had men al na 7 dagen kunnen ingrijpen met een snel herstel van de dosis.
(enkele dubbele doses).
Hopelijk heb jij van nature genoeg T4 over in je schildklier.
Dan is los van de levothyroxine een echte bevrijding.

Veel succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie