Normaal?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
klaasje
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2022, 17:27

Normaal?

Bericht door klaasje »

Hallo allemaal

Ik ben bekend met een hele sterke wisseling van mijn waardes ...(overgang)
Ook met de zelfde hoeveelheid medicatie .
Nu neem ik 150mcg levothyroxine,en moet over 6 weken weer prikken .
Ben benieuwd ,maar zijn er meer mensen die 150 mcg slikken ? Vind het zelf vrij veel ,maar heb met thyrax op 162 mcg gezeten ...

Groetjes Klaasje
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Normaal?

Bericht door Kiek »

De hoeveelheid levothyroxine is afhankelijk van je metabolisme.
Dus van alle eigenschappen van je lijf die te maken hebben met verwerking van je levothyroxine.

Sterke waardenwisselingen herken ik niet als gevolg van de overgang.
Waarden zijn voor een groot gedeelte afhankelijk van het levothyroxine-slikpatroon.

Prik je bijvoorbeeld in de uren vlak na het slikken ervan, dan zul je te maken krijgen met de dynamiek van de levothyroxine in je bloed. Om een goed beeld te krijgen is het niet zo handig om in die uren te prikken.
De stofjes T4 en TSH hebben verschillende halfwaardetijden, waardoor een verschillende dynamiek.
Men ziet in de eerste uren een rommelig patroon.
Inzicht krijg je pas als je je waarden minstens 24 uur na je laatste levothyroxinepil laat prikken in het lab.


Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
klaasje
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2022, 17:27

Re: Normaal?

Bericht door klaasje »

Hoi Kiek

De laatste waardes waren TSH 0.66 en de Ft4 was 18
Omdat ik bang was dat de TSH nog lager ging heb ik met een kwart vermindert.
Nu was de waarde na 6 weken ( nuchter en zonder medicatie zoals altijd ) TSH 0.16 en de Ft4 15
Das raar ...
Nam de laatste 6 weken 143,50 mcg
De huisarts heeft maandag een telefonisch consult met mij ,over hoe en wat ...ben nu direkt gestopt met de levothyroxine.
Voel me niet fijn en hyper zo erg ...
Wat ik wel had gedaan de laatste weken ,dan nam ik een supplement,zink en selenium.zou het daar van kunnen komen Kiek ?

Fijn weekend Kiek
Plaats reactie