Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door JudithdeG »

Beste allemaal,

Ik ben nieuw lid van het forum. Mijn naam is Judith. Afgelopen tijd heb ik regelmatig wat opgezocht in dit forum. Fijn dat ik info en ervaringen kon lezen. Dank daarvoor.

Ik zou graag jullie ervaringen en tips ontvangen over mijn situatie:
Ik heb een nodus van 1,5 cm op mijn schildklier. Na echo, 2 puncties (bethesda 4) en een petscan (intense opname) zit ik in een verhoogd risicoprofiel. De helft van de schildklier moet er binnenkort uit.

Graag zou ik wat vragen met jullie willen delen:

Wie heeft er ervaring met verwijderen vd helft vd schildklier? En heb je tips of aandachtspunten?

Ook heb ik al lange tijd klachten zoals kortademigheid, spierkrampen, warm/koude regulatie, slecht slapen etc. De internist geeft aan dat mijn bloedwaarden goed zijn en dat de klachten niets te maken hebben met de nodus. Toch voel ik dat zelf anders. Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast heel erg bedankt!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door Kiek »

Welkom op het forum, Judith!

Wat jammer dat je schildklier er deels uit moet.
Het zou wel kunnen betekenen dat het restant schildklier na de operatie niet kan voldoen aan de behoefte van je lichaam.
Vaak worden mensen afhankelijk van levothyroxine.
In NL slikken meer dan een half miljoen inwoners een levothyroxine.

Wat mij triggert is je opmerking dat je waarden goed zijn, en dat je klachten niet met je schildklier te maken hebben, aldus je behandelaar.
Maar jij voelt je anders.
Voor dokters zijn waarden goed zolang ze binnen de referentie vallen.
Dokters hebben niet geleerd te kijken naar de betekenis en het samenspel van waarden.
Dat is een ander vakgebied.
En het komt dus inderdaad voor dat waarden binnen de referentie niet in orde zijn.
Wat zijn jouw waarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door JudithdeG »

Beste Kiek,

Dankjewel. Ik las al eerder op dit forum dat dit een subtiel samenspel is. Ben zeker geinteresseerd in hoe dat werkt.
Ik heb de waarden nagezocht die in maart door de huisarts zijn geprikt:

TSH: 3,44
FT4: 14,1

En flink laag vitamine D gehalte ;)
Ik heb aan internist gevraagd of ik voor de operatie weer geprikt mag worden. Was niet gebruikelijk, maar mocht wel.

En ik vroeg mijzelf af of er niet wat diepgaander naar bepaalde waarden gekeken kan worden. FT3 is, als ik het goed begrepen heb, toch ook belangrijk?

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door Kiek »

En of de FT3 belangrijk is!

Als je het bijbehorend mechanisme analyseert, en kennis hebt van de fysiologie, dan zie je welke dingen er kunnen en niet-kunnen.
En begrijp je de reden van de verschillende halfwaardetijden.
De FT3 geeft een overzicht van de gehele stand van zaken.
Dat is de waarde die door de hypothalamus wordt gebruikt om alles in het gareel te houden met behulp van de TSH.
Niet te veel en niet te weinig. Precies genoeg op dat moment voor die persoon.

T3 heeft een korte halfwaardetijd van 21 uur, vergeleken met die van T4: maar liefst één week!
Die verschillende halfwaardetijden zijn er niet voor niets.
Het is dan ook de T3 die kan regelen dat de slome FT4 in toom gehouden wordt.
De TSH danst eromheen (halfwaardetijd 1 uur), stimulerend (hoog) of negerend (laag).

Zodra die TSH de zaak teveel negeert zit je aan de te hoge kant van de FT4.

Verder is de T3 natuurlijk belangrijk vanwege de metabole functie in de weefsels. Die T3-tjes worden naar behoefte van de cellen - die verschillen ieder moment op iedere plek - aan de beschikbare FT4 onttrokken.
Dit mechanisme zie je in de waarden terug.
Dit is in het kort hoe een schildklierhuishouding functioneert.

----------------
Nu je curve.
Eén setje waarden geeft enig idee, maar nog geen details.
Het draait om de vorm van de curve.
Daarvoor zijn minstens 2 waarden nodig.
Van jouw ene waarde heb ik met behulp van hulpwaarden 3 verschillende curvevormen gemaakt.
Daaraan zie ik dat je FT4 setpoint de meeste kans heeft in de buurt te liggen van een FT4 van tegen de 16 pmol/l. Je TSH daarbij dan ca. 1.4 mU/l.
Als je dat vergelijkt met je FT4 van 14.1 met een TSH van 3.44 mU/l, dan begrijp je dat je TSH flink is opgestookt om je FT4 hogerop te krijgen.

Hieronder plak ik de redelijk scherpe curve, waarbij je bovenin de curve je labwaarde terugvindt (groene blokje). Aan de onderkant hebt ik een hulpwaarde geplaatst, zodat je curve in een juiste gemiddelde vorm gebogen wordt.

Prettige avond!
Kiek
Bijlagen
JudithdeGJuni2023.jpg
JudithdeGJuni2023.jpg (38.08 KiB) 3893 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sarita
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2013, 10:19

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door Sarita »

Beetje late reactie maar misschien heb je er nog iets aan.
Bij mij is jaren geleden ook de helft verwijderd. Ik vond het heel erg meevallen. Alleen eten ging de eerste dag wat lastig. Verder geen last of pijn gehad.

Mijn waardes waren ervoor en erna goed dus geen medicijnen nodig gehad.
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door JudithdeG »

Hoi Sarita, bedankt voor je reactie. Fijn om te lezen dat het goed ging en ook de waardes goed bleven!

Voor Kiek, hartelijk dank voor de berekeningen. Heel behulpzaam.
Ik heb inmiddels nog een tweede reeks waarden:

T4: 16
T3: 4,6
TSH: 3,9

Mogelijk is hiermee peciezer mijn curve te bepalen? Alvast bedankt!!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door Kiek »

Deze 2 combinaties passen niet bij elkaar.
Een hogere FT4 met een hogere TSH.
Zowerkt het niet.

14.1 - 3.44
16.0 - 3.90

Misschien heb je je bloed laten bepalen in een ander lab.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JudithdeG
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2023, 23:44

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door JudithdeG »

Ja, dit is het lab van het ziekenhuis.
De andere was via de huisarts...

Jammer. Dan wacht ik denk ik toch eerst de ingreep af en daarna de volgende meting in het ziekenhuis.

Bedankt in ieder geval voor je reactie.
John60
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2023, 09:41

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door John60 »

Hoi, ik heb sinds februari 2023 een knobbel of nodus van 3,7 cm..... Mij stuurde ze naar huis.... Kom over een jaar maar eens terug...... Dit vond ik echter te lang wachten dus mag ik terug na een half jaar .... Op 24 augustus dus voor een RX...... Als die nodus vergroot is spreken ze ook over een halve schildklier wegnemen...... Ben benieuwd.... Groetjes John....
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus; helft schildklier verwijderen

Bericht door Kiek »

Hallo John,

Gelukkig dat je aan de bel getrokken hebt!
Het is bekend dat jongens bevattelijker voor ongewenst weefsel zijn dan vrouwen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie