FT4 normaal, TSH verhoogd

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Marianne845
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2023, 20:38

FT4 normaal, TSH verhoogd

Bericht door Marianne845 »

Hi allemaal,

Al een hele tijd heb ik klachten zoals extreme vermoeidheid en vergeetachtigheid. Dat is dan ook de aanleiding geweest om een bloedonderzoek te doen. 1e bloedafname heeft 6 weken terug plaats gevonden, daaruit kwam een TSH waarde van 17 en FT4 11.5. Huisarts gaf aan dat er niets aan de hand is, TSH kan soms hoger zijn. Toch 6 weken later een nieuw bloedonderzoek, ook nu weer een verhoogde TSH (22) echter FT4 hetzelfde (11.5). Huisarts zegt dat er niets aan de hand is, TSH kijken ze eigenlijk niet naar en zal vast weer wat lager worden.

Moet ik hier genoegen mee nemen, of moeten ze hier toch op verder onderzoeken? Voor mijn gevoel wordt ik nu een beetje afgescheept..

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor het meedenken.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: FT4 normaal, TSH verhoogd

Bericht door Kiek »

Welkom Marianne,

Het is voor te stellen dat je vermoeid bent en vergeetachtig.
Hoelang heb je daar al last van?
Je hebt een FT4 nodig van ca. 16 à 17 pmol/l met een TSH van ruim 1 mU/l.
Die 16 à 17 pmol/l is een heel groot verschil met je huidige, zeer magere FT4 van 11.5 pmol/l.
Om de een of andere reden kàn je schildklier niet meer leveren.

De TSH is dus uitsluitend de stimulans om je belangrijke FT4 op het juiste punt te houden.
Het gaat om je FT4. Deze FT4 moet in actie komen om je vragende lichaamscellen voldoende schildkliervoeding te geven.

Wil je lichaam meer FT4, dan zal de TSH stijgen en je schildklier activeren tot meer actie.
Pas als je lichaam tevreden is zal je TSH weer dalen.
En zo houdt je TSH de FT4 in het juiste evenwicht.

Jouw TSH is flink stijgend, terwijl je FT4 op een gelijk niveau staat.
Waarschijnlijk wordt in jouw lab de FT4 uitsluitend uitgedrukt in hele en halve getallen.
Dan kan de FT4 inderdaad terechtkomen op hetzelfde getal (bij jou 11.5), terwijl in werkelijkheid (bij zorgvuldiger meten) de FT4 tussen een heel en een half getal zou terechtkomen.

Ik heb je TSH van 22 mU/l daarom een half punt lagere FT4 gegeven (= 11) -> beter de werkelijkheid weergevend.

Hieronder zie je dan een curve die laat zien dat je een FT4 van ca. 16.5 nodig hebt.
Het is voor je lijf en hersens gezonder om die FT4 te verhogen naar ca. 16.5 à 17 pmol/l.
Die FT4 van 11 pmol/l is niet gezond voor jou.

Voor sommige mensen is een FT4 van ca. 11 pmol/l wel prima. Zo past bij mijn schildklierhuishouding een FT4 van 12 pmol/l. En dat moet niet 11 worden, want dan voel ik me moe.
En een even grote groep mensen heeft altijd een FT4 nodig van ca. 21 pmol/l.
De meeste mensen zitten daar ergens tussen.

Vraag aan je huisarts levothyroxine 75 µg, en laat na precies 7 dagen in de vroege ochtend je FT4/TSH prikken.
Afhankelijk van uitslag van die waarden kan je je dosis aanpassen of niet.
Dit heeft de bedoeling om snel de juiste waarden te bereiken.

Ik wens je veel sterkte!
Kiek
Bijlagen
Marianne845 20juli2023.jpg
Marianne845 20juli2023.jpg (39.47 KiB) 923 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie