Waarden schildklier normaal?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Margot
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2023, 20:16

Waarden schildklier normaal?

Bericht door Margot »

Hallo, mijn naam is Margot en ik heb al 1,5 jaar onverklaarbare klachten. Persoonlijk vind ik mijn schildklierwaarden 'vreemd' maar de huisarts geeft aan dat deze binnen het 'normale' vallen. Wel gaf hij aan dat ik in het verleden een schildklierontsteking heb gehad (resultaat mei 2023).
Heb alle klachten die worden genoemd bij een te snelle schildklierwerking maar volgens huisarts en internist ligt het daar niet aan. Misschien hebben ze wel gelijk en moet ik de oorzaak elders zoeken. Willen jullie even meekijken naar mijn waarden?

03 mei 2022
Vrij T4 20.5
TSH 2.2

17 mei 2022
Vrij T4 24.0 (H)
TSH 3.0

27 juli 2022
Vrij T4 23.4 (H)
TSH 5.0 (H)

21 december 2022
Vrij T4 22.8 (H)
TSH 4.3

19 mei 2023
Vrij T4 21.5
TSH 4.7 (H)
FT3 5.2
Thyreoperoxidase 602.7 (normaal <100)

Dank jullie wel alvast. Met vriendelijke groet, Margot
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarden schildklier normaal?

Bericht door Kiek »

Welkom op het forum, Margot!

Heel soms komen mensen op het forum met waarden die eenzelfde patroon hebben als die van jou: hoge FT4 en relatief hoge TSH.
Vrijwel altijd is er dan sprake van beïnvloeding van de bloedmeting zelf in het lab. Dan moet het bloed onderzocht worden in een ander lab, met een speciale meetmethode.

Nog een zeldzame mogelijkheid is dat je weefselreceptoren niet zo erg gevoelig zijn voor schildklierhormoon.
Dat is een aangeboren kwaal. Vaak ook aanwezig bij andere familieleden.
Je ziet dan (te) hoge FT4 met relatief hoge TSH's. Net zoals bij jou te zien is.

Een volgende mogelijkheid is dat je TSH-fabriek in de war is, en steeds iets te hoge TSH's afscheidt. TSH is namelijk het stimulerende hormoon voor je schildklier zelf. Dus hoe hoger de TSH, hoe meer productie van je FT4 uit je schildklier. Tegen heug en meug.

Een te hoge anti-TPO is niet bewijzend voor het een of het ander in jouw situatie.
Het wordt hooguit gebruikt als extra bewijslast bij mensen die bij een arts komen met een subklinische hypothyreoïdie. Er wordt dan bij positieve anti-TPO's sneller levothyroxine voorgeschreven. In die zin zijn anti-TPO's handig.

Aan de andere kant zijn er heel veel mensen met positieve anti-TPO's en een prima schildklierhuishouding.

Je bent nu al ruim een jaar bezig met je schildklierwaarden, en er verandert geen jota aan je situatie.
Je hebt op het oog een abnormale combinatie van schildklierwaarden.
En je hebt het idee dat je klachten beter passen bij een hyperthyreoïdie dan bij een hypothyreoïdie.
Er is dan wat voor te zeggen om te kijken waar die abnormaal hoge TSH vandaan komt bij je te hoge FT4.

Want je combinaties FT4/TSH uit hetzelfde lab is abnormaal.
Dat is zeker!

Vraag je huisarts naar de klinisch chemicus te bellen om beïnvloeding van de meetmethode uit te sluiten (=analytische interferentie).
Daarna kun je verder met je speurtocht.

Zo komt er hopelijk wat zinnigs op gang.

Succes en een hartelijke groet,
Kiek


https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... issen.html
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Margot
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2023, 20:16

Re: Waarden schildklier normaal?

Bericht door Margot »

Beste Kiek,
Heel erg bedankt voor jouw snelle reactie!
Zal dit voorleggen aan mijn huisarts en hopelijk komt daar dan iets uit.
Hartelijke groet,
Margot
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Waarden schildklier normaal?

Bericht door Pomtips »

Kijk ook even naar of je zelf nog iets slikt dat de bloedwaarden kan beïnvloeden. Bijvoorbeeld een hoge dosering biotine
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarden schildklier normaal?

Bericht door Kiek »

Dank je voor je extra waarschuwing, Pomtips.
Vooral omdat biotine tegenwoordig in tal van gewone 'gezondheidsprodukten' zit.

De link naar de richtlijn waarin mogelijke oorzaken van deze aparte combinatie FT4/TSH, met o.a. de interactie van biotine binnen de schildklierhuishouding, had ik als houvast onder m'n reactie aan Margot geplaatst.

Huisartsen zijn geneigd te denken: "Gelukkig, vrijwel binnen normaal -> dus normaal. Niks doen".
Daar wordt de mens die het betreft dus niet beter van.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Margot
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2023, 20:16

Re: Waarden schildklier normaal?

Bericht door Margot »

Heb even niet meer gereageerd omdat ik me heel beroerd voel. Aankomende maandag pas weer een bezoek van huisarts. Maar waardeer jullie reacties enorm. Zal ook de reactie van de huisarts hierop nog vermelden. Met vriendelijke groet, Margôt
Plaats reactie