advies dieet

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Plaats reactie
lottescholten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2023, 21:54

advies dieet

Bericht door lottescholten »

Hai,

Mijn naam is lotte en ik heb de ziekte van Hashimoto. Ik kreeg mijn diagnose al toen ik 9 jaar oud was, ik ben nu 19 jaar. Ik kan mij niet anders herinneren dan dat ik dit heb. Ik heb last van een aantal klachten, waarvan de extreme moeheid er 1 is.

Ik ben al jaren stabiel en zit nu op euthyrox 88 mg. Ik heb jaren lang de 75 mg gehad, maar ben recent omhoog gegaan in de hoop dat ik minder klachten kreeg. Dit heeft helaas niet geholpen.

Ik loop sinds een jaar bij een endocrinoloog. Hiervoor altijd bij de internist op de kinderafdeling. Ik heb met haar de moeheid besproken en zei, kwam met de suggestie om de medicatie te verhogen met na 10 weken een controle bloed afspraak. Maar gelijk zijn mijn organen en andere mogelijkheden uitgesloten.

Nu hoor ik de laatste tijd erg veel goede dingen over een aantal diëten. Denk aan gluten, soja en zuivel vrije dieet. Heeft iemand hier enige ervaring mee en wil die dat graag delen? Ik hoop me gewoon iets beter te voelen dan dit.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: advies dieet

Bericht door Kiek »

Hallo Lotte, welkom!

Over speciale diëten weet ik eigenlijk niets bijzonders.
Het Voedingscentrum geeft wel goede adviezen, volgens de laatste inzichten.
https://www.voedingscentrum.nl

Om je toch lekker te voelen met een schildklier die het niet goed doet, zijn je FT4/TSH-waarden superbelangrijk.
Ieder mens heeft een eigen gebiedje waarin die waarden zich normaliter bewegen.
Die zijn voor jou anders dan die van mij.
Zorg dat je de juiste match houdt van FT4/TSH.
En prik altijd nuchter, 24 uur na laatste levothyroxinepil.
Altijd met dezelfde voorbereiding en hetzelfde lab geeft inzicht in schildklierwaarden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie