Schildklierklachten zonder behandeling..

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Christy
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2023, 10:26

Schildklierklachten zonder behandeling..

Bericht door Christy »

Hallo, ik ben Christy nieuw op het forum en heb een vraag.
Sinds maanden op en af diverse lichamelijke klachten (hoofdpijn, drukkend gevoel op de borst, klamme huid-geen koorts, diarree, snel moe, slaapproblemen, zwelling in hals, globusgevoel, heesheid) Via huisarts doorgestuurd naar endocrinoloog.
Schildklierwaarden: TSH 0.70 mlU/l FT4 15.0 pmol/l
2 x Echo schildklier nov.2022 en juli 2023

Conclusie endocrinoloog echo nov 2022:
Klein multi nodulair struma met op/af heesheid en op/af mechanische klachten en op echo multipele niet-verdachte nodi, grootste nodus links 9 mm (in 2014 7 mm)
WD niet-toxisch multinodulair struma
Gezien geen evident vergrote schildklier klachten niet te verklaren.
TSH: 0.70 mlU/l
FT4: 15.0 pmol/l
schildklierwaarden aan de ondergrens, advies jaarlijks TSH controle.

Vraagje: kunnen mijn klachten veroorzaakt worden door de wat lage TSH waarde en is een jaarlijkse TSH controle voldoende..?
Hartelijke groet, Christy

Uitslag Echo II
14-07-2023
Schildkliergrootte:
Links: 5,2 x 2,0 x op 1,6 cm. Rechts: 6,0 x 2,1 x 1,6 cm.
Beiderzijds enkele spongiforme nodi, TI-RADS 1. Tevens ongecompliceerde schildkliercyste rechts, TI-RADS 1. Geen verdachte focale schildklierafwijkingen. Diffuse hyperemie gehele schildklier met homogeen echogeniciteit schildklierparenchym.
Geen cervicale lymfadenopathie. Normaal aspect glandula parotis en glandula submandibularis beiderzijds.
Conclusie:
Gezien hyperemie kan beeld passen bij thyroiditis, echter homogeen aspect schildklier parenchym. Geen focale schildklierpathologie.

Uitslag Echo I
24-11-2022
Normaal reflectiepatroon van de schildklier isthmus. Beide schildklierkwabben. Meerdere noduli beiderzijds. De grootste nodus in de linkerschildklierkwab meet 9 mm, scherp begrensd, cysteus geen calcificaties. Geen interne vascularisatie. Normaal echo
flexiepatroon van de glandula parotis en submandibularis beiderzijds. Geen focale afwijkingen. Geen dilatatie. Geen vergrote klieren in de hals.
Conclusie:
Meerdere nodi van verschillende grootte in de schildklier. Grootste meet 9 mm en is onverdacht.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklierklachten zonder behandeling..

Bericht door Kiek »

Hallo Christy,

Je hebt nog geen antwoord gehad, zag ik zojuist.
Ik focus me meestal op de bovenkant van het forumblad, waardoor andere reacties ondersneeuwen...
Lang geleden heb ik ook knobbels gehad.
De manier van diagnose stellen en behandelen is wel veranderd sinds die tijd.
Ik heb zelf dus geen recente ervaring.

Je waarde van TSH 0.7 mU/l met een FT4 van 15 pmol/l is normaal, zeggen je artsen.
Je waarden vallen inderdaad binnen de referentie.
Maar evengoed kan je combinatie TSH/FT4 wel abnormaal zijn.
Want je verwacht met zo'n FT4 van 15 pmol/l geen TSH in het 0.gebied.
Je lage TSH tesamen met je relatief lage FT4 kan abnormaal zijn, als je je geprikt hebt in de vroege ochtend.

De hyperemie van je schildklier is verspreid, en niet plaatselijk.
Dit zou kunnen betekenen dat je schildklier wat teveel hormoon afscheidt.
Als dokters je FT3 zouden bepalen, dan hebben ze zekerheid dat je hyperemie niet afkomstig is van een beginnende hyperthyreoïdie (teveel schildklierhormoon).

Ik hoop dat je niet meer klachten hebt gekregen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie