Voorstellen en help! Jojo schildklier

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Bibby67
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2023, 18:17

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Bibby67 »

Hoi Kiek,
Je hebt helemaal gelijk!
Ik ga het elders zoeken.

Heb mijn dochter ook naar huisarts gestuurd omdat ze al langer tobt met hartkloppingen en vage klachten wat volgens huisarts Long Covid was. Mijn geschiedenis meenemend van soms per maand wisselende waardes is ze geprikt voor schildklier. Daar kwam uit TSH: 0.63 FT4 20
Ze moet over 4 weken opnieuw vanwege de hoognormale FT4.

Ze is zich nu ook aan het inlezen hier op het forum, er is zoveel info te vinden en ervaringen. Blij dat het bestaat en dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door laura »

hallo Bibby,

Hoe gaat het nu met je?

Waar ik aan dacht, is dit geen optie in jouw situatie:
https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... literature

Kaliumjodide wordt wel toegepast als voorbereiding op een behandeling met radioactief jodium of een operatie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bibby67
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2023, 18:17

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Bibby67 »

Ik voel me waardeloos. Mijn keel wordt zowat dichtgedrukt. Irritant gevoel. Slapen lukt niet erg, teveel onrust.
Ben driftig op zoek naar andere arts.
Afgelopen vrijdag met spoed naar oogpoli vanwege toenemende oogklachten, ze hebben op basis van de bevindingen een negatief advies uitgegeven voor RAJ. Ik zou dan eerst Prednison voor een tijd moeten. Ik weet de helft al niet meer. Beetje jammer, mijn brein lost op zo onderhand
De oogklachten kunnen ook van de Strumazol zelf zijn toch. En de toenemende Struma ook?
Al met al draai ik dus nog, althans zo voelt het, in het hypercirkeltje. Al zoek ik wel andere arts.
Ik hoop dat ik nu wat meer gezakt ben met die FT4.
Moet maandag prikken en heb volgende week dinsdag telefonisch afspraak met internist.
Bibby67
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2023, 18:17

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Bibby67 »

Dank voor je tip Laura, ik zal meer moeten drammen, duidelijk!
Ik vond in het Engels nog een artikel over MMI resistance. Dat kan dus wél
Bibby67
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2023, 18:17

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Bibby67 »

Update
Ik ben vandaag weer wezen prikken.
FT4 na nog weer 2 weken Strumazol 60 nu gezakt naar 30.
Ik voel me ook stukken beter dan eerder, gelukkig.
Bibby67
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2023, 18:17

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Bibby67 »

Even een update. Nadat de FT4 naar 30 was gezakt zei mijn internist, zo doorgaan met Strumazol 60 want je bent nu in totaal 13.6 punt gezakt.
Nu had ik gelezen dat als de daling eenmaal ingezet is men ook de Strumazol gaat verlagen.
Aangezien ik nog geen andere arts gevonden heb, heb ik maar besloten mijn eigen gevoel te volgen. Ik heb dus Strumazol 30 gedaan ipv 60. Ik heb genoeg van die schommelingen en was bepaald niet van plan nu naar hypo te gaan. Vandaag, 2 weken later, geprikt, best spannend want ik had niet het advies van de arts opgevolgd, maar ik heb nu een schitterende ft4 van 19!
TSH is nu <0.01
Heb donderdag gesprek met internist.
Bibby67
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2023, 18:17

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Bibby67 »

Ik heb eigenlijk nog 1 vraag. Ik kan nergens op internet schommelingen in waardes vinden. Weet iemand hier hoeveel dat varieert in Ft4?
Mijn dochter had Ft4 20. 4 weken later geprikt Ft4 14. Ik vind 6 punten lager in 4 weken tijd een beetje vreemd,het gaat wat op mijn jojo waardes lijken. Huisarts wilde niet doorverwijzen want de waardes vielen binnen de range.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Kiek »

Wat goed dat je FT4 zo mooi is gezakt door je dosiswijziging!

Je schrijft ook:
Mijn dochter had Ft4 20. 4 weken later geprikt Ft4 14.
Als dit hetzelfde lab is, en bloedafname ongeveer dezelfde tijd van de dag, dan is zo'n combinatie abnormaal.
Je kunt er verder niet veel over prakkezeren, want er ontbreekt de TSH.
Dat is de regulator.

Je kunt op internet heel wat vinden over de 24-uurs ritmiek van de FT4.
Het LUMC heeft in het verleden veel gepubliceerd over dit onderwerp onder aanvoering van Roelfsema en Velthuis.

Ik keek net even met de termen FT4 profiles roelfsema velthuis bij images.
Altijd weer boeiende en informatieve plaatjes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bibby67
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2023, 18:17

Re: Voorstellen en help! Jojo schildklier

Bericht door Bibby67 »

Kiek! Dank je! Ik ga direct op googelen. Ik had op wisselende waarden gegoogeld maar kwam steeds bij artikelen uit over instellen op Levo.
Dank voor aandragen zoektermen.
Plaats reactie