Hashimoto | Extreme waardes?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Steffie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2023, 14:10

Hashimoto | Extreme waardes?

Bericht door Steffie »

Hoi allen,

Ik heb recent de diagnose Hashimoto gekregen (na bloedafname omdat ik dacht dat ik een vitamine-tekort had...)
3 kinderen (2 kleuters en een tiener dus altijd moe) én recent gestopt met roken (en fors bijgekomen), dus alle (ook andere) klachten waren voor mij te verantwoorden.
Blijkt nu dat mijn waardes extreem waren en het abnormaal is dat ik nog functioneer op mijn werk en in het leven...

TSH >100 (onmeetbaar hoog?)
FT4 <1,3 (onmeetbaar laag?)
FT3 <1,5 (onmeetbaar laag?)
Thyroïd Peroxidase AL 1240

Ik heb per direct medicatie gekregen, 100µg, en nu is het dus afwachten.
Er zijn een paar zaken die ik vergeten vragen ben bij de endocrinoloog, dus vroeg me af wat jullie me kunnen vertellen.
- Wat betekent dit voor de rest van de hormoonhuishouding? Als jonge vrouw van 34 ben ik daar toch een tikje bezorgd over, heeft Hashimoto daar invloed op?
- Zijn er bepaalde dingen die écht niet meer kunnen? Alcohol? Qua voeding? Of is alles oké zolang ik de medicatie stipt neem?
- Blijkbaar waren er nog dingen uit het bloed gekomen waarvan ik nooit last heb gehad: véél te hoge cholesterol, slechte leverwaarden, slechte nierwaarden, foliumzuurtekort, vitamine D-tekort. Iemand een idee hoe lang ik moet rekenen eer dit allemaal wat terug op punt staat?
- Zijn er nog onder jullie die te maken kregen/krijgen met zo'n waardes en die me wat levenswijsheid/ervaringen/tips kunnen geven? Heeft het lang geduurd eer die waardes oké stonden? En zijn die dan echt zo extreem bij mij?

Ik vind vast wel alle info op het forum, maar het duizelt me nu ff in mijn hoofd en wil ook niet alleen maar horrorverhalen lezen (want mensen die gewoon klachtvrij leven, zullen hier minder snel over posten en dus zie je dat maar weinig...)

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto | Extreme waardes?

Bericht door Kiek »

Welkom, Steffie!

Je hebt een flinke hypothyreoïdie, en je dokter heeft je gelukkig al op 100 µg gezet.
Zo'n 30 jaar geleden had je 12.50 µg gekregen voor een maand of drie.

Je TSH tracht je zieke schildklier te stimuleren tot aktie met steeds hogere waarden.
Tevergeefs! Hoger hoef je niet te meten. Want hoog is hoog. Het geeft geen extra informatie.
Het lukt je schildklier gewoon niet.
Die maakt vrijwel niets meer aan met een FT4 van < 1.3 pmol/l.
Natuurlijk is je FT3 ook waardeloos laag door die lage FT4. (T3 wordt gemaakt uit T4).
En je antistoffen TPO laten zien dat het over een autoimmuunziekte gaat.
Heb je misschien in je familie mensen met schildklierziekten? Of andere autoimmuunziekten?

Je moet nu niet aan een zwangerschap denken.
Je huidige waarden geven een te slechte uitgangspositie.
Je cholesterol- en leverwaarden zijn een ernstige waarschuwing. Die waarden tonen zich niet optimistisch.
Je zult je voedings- en leefpatroon drastisch moeten wijzigen.

Maar zorg eerst dat je je levothyroxine (= FT4) op peil krijgt.
Nu je op 100 µg staat (een gemiddelde dosis) zou je over een week of 6 al op niveau kunnen staan.
Wanneer ga je weer naar het lab?

Hou je taai, en
sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Steffie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2023, 14:10

Re: Hashimoto | Extreme waardes?

Bericht door Steffie »

Hey Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie!
Het is ook allemaal zo snel gegaan hier. Maandag bloed geprikt omdat ik dacht een vitaminetekort te hebben, woensdag al opgestart met de medicatie en vandaag bij de endocrinoloog geweest die me de diagnose heeft meegedeeld.
Er werd me ook meteen verteld dat mijn schildklier helemáál niks meer doet en dit blijvend is, best wel heavy.
Zeker met de waardes van de andere organen die inderdaad een ernstige waarschuwing zijn...

Ik ben erfelijk zwaar belast wat de schildklier betreft:
- Grootouders aan pa's kant beiden trage schildklier
- Pa heeft graves, na behandeling nu een te trage
- Broer heeft een trage schildklier maar is onder controle momenteel.
- Nicht heeft graves, na behandeling nu een te trage
Mag dus niet verwonderen dat ik bij in het "schildklierclubje zit".
Andere auto-immuunziektes (bvb Guillain Barré bij m'n andere broer) komen ook voor, maar waren volgens mij niet zo van belang?

Zwangerschap is sowieso geen optie meer voor ons, 3 kids is al heavy genoeg :D
Maar ik denk dan aan bijvoorbeeld overgangsproblemen ofzo? Zou die vervroegd op gang kunnen komen door deze problemen?

Voeding moest ik voorlopig indd niet aan denken van de endocrinoloog, maar tips zijn altijd al wel welkom.

Ik heb een nieuwe afspraak staan midden september, maar overweeg tussendoor al eens bloed te laten afnemen via een orthomoleculair therapeute om alles eens goed te laten nakijken voor de rest (waar nu mogelijk niet naar is gekeken)...
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto | Extreme waardes?

Bericht door Kiek »

Zo zie je maar, jij een autoimmuunziekte, en je familie ook.
Bij ons idem dito.
Maar er valt prima mee te leven!

Nee hoor, geen extra overgangsproblemen door schildkliermalheur.
Zorg dat je goed ingesteld raakt en leef gezond.
Dat is het belangrijkste.

Maak het je niet te moeilijk door allerlei medicijnvrouwen en - mannen erbij te halen.
Dat helpt geen zier.
Ze smeren je allerlei overbodige rommel aan.
Vaak spullen met invloed op je schildklierhormonen, waardoor waarden wijzigen etc.
En het kost alleen maar geld.

Zorg dat je je goed informeert.
En let in deze zieke schildklierperiode goed op jezelf.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Steffie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2023, 14:10

Re: Hashimoto | Extreme waardes?

Bericht door Steffie »

Heel fijn om je antwoord te lezen, want je vind vooral horrorverhalen online...
Ik hoop snel beter te zijn want voel me echt beroerd.

Bedankt voor de bemoedigende woorden!
Moniqueje
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2017, 14:13

Re: Hashimoto | Extreme waardes?

Bericht door Moniqueje »

Hoi Steffie,
Wat betreft cholesterol. Dit kan ook verhoogd zijn door je slechte schildklierwaarden. Tenminste dit zegt mij dokter altijd als waarden niet goed staan.
Ik hoop dat je snel goed bent ingesteld. Ik zelf neem nu 175mcg tyrax maar m'n tsh staat nu van 15 naar 26 dus optimaal. Kijken wat dokter morgen zegt. Ik heb 4 weken geleden m'n baarmoeder moeten laten verwijderen ivm vloeien. Dus dit misschien ook wel enig i vloed hierop. Eierstokken zijn wel blijven zitten.
Plaats reactie