Setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Irene Mulder
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2023, 20:42

Setpoint bepalen

Bericht door Irene Mulder »

Dag Kiek,
Zou je mij kunnen helpen bij een setpoint bepalen?
Door het lezen op dit forum ben ik pas de laatste twee keer nuchter gaan prikken. De andere data zijn dus niet nuchter. Tevens is mijn internist van mening dat ik goed ingesteld ben met huidige hoeveelheid en waarden. En heb ik hier vraagtekens bij als ik het forum lees en omdat ik nog allerlei klachten ervaar, waarvan ik niet goed weet of dit overgangsklachten zijn of schildklierklachten.( slechte focus, vooral in begin van de dag, gespannenheid, prikkelbaar, ik ervaar voornamelijk mentale klachten, en daarnaast slecht slapen) In
2022 ben ik naar huisarts gegaan met wat ik dacht overgangsklachten: voornamelijk slecht slapen. Dit was ook in een drukke privé periode, huisarts heeft bloedwaarden gecontroleerd en hieruit bleek mijn schildklier te langzaam te werken, daarbij kampte ik met een fors ijzertekort, zowel hb als ferritine, dit is ondertussen zo goed als opgelost.

nuchter geprikt:
31-08-2023 TSH 3,7 FT4 14,0 75 mgr levothyroxine
26-05-2023 TSH 3,5 FT4 13,6 68,5 mgr

Niet nuchter geprikt:
14-04-2023 TSH 3,3 FT4 12,4 50 mgr
02-03-2023 TSH 7,8 FT4 9,9 12,5 mgr
2-01-2023 TSH 4,1 FT4 12,2 12,5 mgr
10-11-2022 TSH 10,0 FT4 10,3 geen medicatie

Overigens ben ik door huisarts doorgestuurd naar internist omdat ik bij de start van medicijnen gebruik veel last had van benauwdheid en druk op de borst. Daarom na onderzoek cardioloog gestart met heel lage dosering 12,5 mgr en dit dus nu opgebouwd naar 75 mgr. Mijn internist is hier dus tevreden over. En wil graag op deze waarde blijven. Ik ben degene die heeft aangestuurd op opbouwen van 50 naar 75 mgr.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Irene, welkom!

Hieronder een plaatje van het set point.

Ieder lab heeft eigen meetapparatuur.
Daarom is het belangrijk om steeds hetzelfde lab te gebruiken met dezelfde machinerie.
En ja, vanwege de aparte individuele farmacodynamiek en -kinetiek (=de stapelende werking) van de stof in de levothyroxine is het belangrijk om niet op een dynamisch FT4/TSH-moment naar het lab te gaan. Daarom is het best om op een rustig FT4-moment je FT4/TSH te laten bepalen: > 24 uur na laatste levothyroxinepil.
Meestal zijn de FT4/TSH dan in rustiger vaarwater.
Jij komt nog wat T4/levothyroxine tekort.
Het set point gaat over de verhouding van FT4/TSH, de werking dus van je schildklierhuishouding. Deze verschilt per mens. Net als een vingerafdruk.

Op basis van al je waarden schat ik je set point in de buurt van de 14.5 pmol/l, waarop je TSH met ca. 1.5 à 1.8 mU/l zal reageren.
Dit is een gemiddelde waarde over 24 uur.
Met je huidige FT4 van 14 pmol/l met een TSH van 3.7 mU/l kom je tekort.
Je zou er goed aan doen om met 6.25 µg (=microgram= 1/1000 mgr) je dosis te verhogen.

Na zoveel jaar bij hetzelfde lab gebeurt het weleens dat ook daar de referentiewaarden wijzigen.
Let dus eveneens op veranderingen van referentie in je vertrouwde lab, zodat je je waarden altijd goed naar waarde kunt schatten.

Zijn je antistoffen bepaald?
Slik je nu cardiopillen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
IreneM. aug2023.jpg
IreneM. aug2023.jpg (39.32 KiB) 2385 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Irene Mulder
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2023, 20:42

Re: Setpoint bepalen

Bericht door Irene Mulder »

Dag Kiek,

Bedankt voor je super snelle reactie. En bepaling van setpoint.
De bloedonderzoeken van de afgelopen tijd zijn allemaal bij hetzelfde lab geweest.
En door het lezen op het forum ben ik de afgelopen twee keer nuchter gaan prikken, dus 24 uur na inname laatste medicatie.
Het is lastig om de internist te overtuigen om verder op te hogen merk ik, maar ik ga met 6,25 ophogen en kijken wat er bij volgende prikmoment, over 8! weken uitkomt. Wellicht kan ik dit ook nog weer wat vervroegen.

ik slik verder geen medicatie qua cardiopillen, volgens Cardioloog was alles goed en hadden de klachten te maken met combi schildklier en bloedarmoede.
Lastige voor mij is dat ik voornamelijk klachten ervaar die eerder bij hyper passen; gespannenheid, zeer beperkte focus (vooral in de ochtend na inname medicatie), meer transpireren, veel meer eetlust, snel overprikkeld zijn. En welke ik ook aan eventuele overgangsklachten relateer. Van mijn huisarts heb ik medicatie gekregen tegen overgangsklachten, maar met deze waarden vraag ik mij af of het zinvol is hier nu al mee te starten. Misschien eerst nog wat schildkliermedicatie ophogen en kijken wat dit nog oplevert? De medicatie voor overgangsklachten gaat waarschijnlijk ook weer effect hebben op de schildklierwerking.

Mijn antistoffen zijn niet bepaald, heeft dat met deze waarden zin om te bepalen?

Groeten Irene
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Inderdaad zou ik dan een andere volgorde van handelen aanhouden:
- niet afwachten
- vanmiddag of morgen antistoffen prikken

Als je een autoimmune kwaal hebt, dan ben je 'bevattelijker' voor een andere automimmune kwaal.
En zoek je eerder naar een autoimmune oorsprong van je overige klachten.

Zo is een belangrijke reden om niet te suppleren/verhogen bij een nieuwe hypothyreoïdie de mogelijk nog onbekende aanwezigheid van b.v. de ziekte van Addison.
Zoiets moet eerst behandeld worden, voordat men zich verder richt op de hypoperikelen van een Hashimoto.

Omdat je sterke aanhoudende klachten houdt is het dus goed te weten of je hypo een autoimmuun karakter heeft, zodat de origine van je aanhoudende klachten gevonden kan worden.

Doorgaan met zoeken!
Kiek

PS: Ik ben geen arts.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie